printlogo


کد خبر: 280595تاریخ: 1403/1/27 00:00
ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
«وعده صادق» خون تازه‌ای در منطقه دمید

ابوالفضل ظهره‌وند، تحلیلگر مسائل بین‌الملل و از دیپلمات‌های باسابقه کشورمان معتقد است عملیات «وعده صادق» خون تازه‌ای در کالبد منطقه و خصوصا فلسطینیان جاری کرده و در ادامه می‌تواند منجر به بیداری کشورهای عرب منطقه و گرایش آنها به سوی محور مقاومت شود.
ظهره‌وند در گفت‌و‌گو با «وطن امروز» با اشاره به چرایی گستاخی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری گفت: بیش از ۶ ماه است شاهد جنایتکاری اسرائیل علیه مردم بی‌دفاع غزه هستیم. از طرف دیگر، شاهد هستیم مجامع بین‌المللی در این ماجرا از کار افتاده‌اند و نقشی در جلوگیری از این جنایت‌ها ندارند. ایالات متحده نیز به‌رغم رفتارهای ضدبشری اسرائیل از این رژیم منحوس دفاع می‌کند. 
وی افزود: از این رو دولت بی‌بند و بار نتانیاهو خود را فراقانونی می‌بیند و به جایی می‌رسد که سردار سیدرضی موسوی را به شهادت می‌رساند و در ادامه، کار را به حمله به کنسولگری ایران که مترادف با حمله به خاک ایران است می‌رساند و ۷ دیپلمات کشورمان را که پوشش دیپلماتیک نیز داشتند، به شهادت می‌رساند. همین خطای آنها باعث شد ایران تنبیه لازم و مطابق با قانون بین‌الملل را انجام دهد و ضربه خوبی به دشمن وارد کند. 
دیپلمات باسابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که با وجود تنوع مدل‌های عمل متقابل، چرا ایران عملیات مستقیم از خاک خودش علیه خاک اشغالی دشمن را انتخاب کرد، می‌گوید: واضح و مبرهن است که محوریت جبهه مقاومت با ایران است. افکار بین‌المللی هم به این موضوع واقف است. هرچند به نظر من یک رژیم اشغالگر در تراز اسرائیل باید با همان حماس درگیر می‌شد اما به هر حال او در حمله به کنسولگری ایران دچار خطایی شد که باید متناسب با آن تنبیه می‌شد.
ظهره‌وند در تشریح شرایط منطقه بویژه جنگ غزه گفت: در ۶ ماه گذشته، کشورمان بهترین موضع را که حمایت سیاسی و - در جایی که لازم بود - حمایت لجستیکی از غزه است را اتخاذ کرد و همچنین برخی جریان‌های مقاومت مثل لبنان و یمن نیز به میدان آمدند. این روند به نظر من حکیمانه بود اما دولت اسرائیل که می‌خواست معادلات را تغییر بدهد، با حمله به کنسولگری کشورمان، خود را به تله‌ای انداخت که در 76 ساله گذشته در هیچ دولت اسرائیل سابقه نداشت. ایران هم پاسخ آن را به شایستگی داد. هرچند به نظر من کشورمان می‌توانست بسیار قوی‌تر نیز عمل کرده و ضربات بیشتری به دشمن وارد کند.
وی با توصیف شرایط نتانیاهو به فردی که درون باتلاق گیر افتاده است، تصریح کرد: او در باتلاق افتاده و ما نباید بگذاریم از آنجا خارج شود. امیدوارم با تغییری در ترتیبات امنیتی و سیاسی پیش آمده در منطقه، شاهد فروپاشی از درون اسرائیل باشیم. اکنون تمام بنیادهای اسرائیل از بعد اقتصادی گرفته تا بعد نظامی و... ضعیف است و این رژیم حتی قادر به دفاع از خودش در این سطح از ضربه نظامی هم نیست. چنانکه دیدیم چه در جنگ با حماس یا در عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی این آمریکا، فرانسه و انگلیس بودند که در کنار این رژیم ایستادند و مشاهده می‌کنید تا همین میزان توانست دوام بیاورد.  
ظهره‌وند درباره تاثیر عملیات وعده صادق بر تحولات منطقه گفت: مطمئنا این حمله معادلات را تغییر داده و اسرائیل دیگر هرگز به جایگاه گذشته خودش بازنمی‌گردد. اکنون معادلات جدیدی در منطقه مطرح شده که دست اسرائیل را باز نمی‌گذارد تا هر جنایتی که بخواهد انجام دهد. 
وی تاکید کرد: به نظر من، ایران دارد ذیل هدایت‌های رهبری و همین طور وزانت و صبوری و افق بلندی که درمسائل دارد، مسیر درست را پیش می‌رود.
دیپلمات کشورمان درباره تاثیر حمله موشکی ایران در معادله جنگ در غزه نیز بیان داشت: این موشک‌باران و تنبیه انجام شده مثل یک خون تازه‌ای بود در رگ‌های مردم مظلوم فلسطین که ۶ ماه است جز بمباران و غم، اتفاق تازه‌ای برای‌شان نیفتاده بود اما این عملیات یک دورنمای جدیدی برای فلسطین باز کرد.
ظهره‌وند در پایان بیان کرد: از این زاویه می‌توانیم شاهد تحولاتی حتی در مصر، الجزایر و دیگر کشورهای عرب منطقه باشیم، چرا که این مردم و افکار عمومی‌شان در همین ماجرای جنگ در غزه سرکوب شده‌اند و امید آن می‌رود شاهد تحولاتی در جهان عرب باشیم. در واقع با اتفاق‌های رخ داده، مردم منطقه دیگر فهمیده‌اند اگر قرار است یک تحولی در جهان عرب رخ دهد، باید به سوی ایران بیایند. این بار تحول اساسی و بیداری اسلامی در جهان عرب با محوریت مقاومت رخ خواهد داد. 

Page Generated in 0/0060 sec