printlogo


کد خبر: 280599تاریخ: 1403/1/27 00:00
گزارش کارشناسان و تحلیلگران درباره عملیات «وعده صادق» از آسیب به پایگاه نواتیم تا از کارافتادن فرودگاه رامون
حماسه به روایت دیگران

شبکه لبنانی المنار به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت ‌آحارانوت نوشت: پایگاه هوایی نواتیم در نقب از مدار فعالیت خارج شده است؛ پایگاه نواتیم به شدت آسیب‌ دیده و امکان استفاده از آن فعلا وجود ندارد.
***
الجزیره به نقل از تلویزیون رسمی اسرائیل نوشت: فرودگاه رامون در بندر ایلات به طور کامل از کار افتاده است.
***
پراودا نوشت: ایران رسما به باشگاه ‌هایپرسونیک پیوست. موشک مافوق‌صوت خیبرشکن سلاحی است که برای حمله به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی در نقب مورد استفاده قرار گرفت: خیبرشکن دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی سوخت جامد جهان است که قادر است کلاهک ۵۰۰ کیلوگرمی را به اهدافی در فاصله ۱۴۵۰ کیلومتری 
برساند.
***
اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق آمریکا گفت: حتی یک موشک ایرانی در حمله به پایگاه نواتیم رهگیری نشد؛ ایران با حداقل ۷ موشک مافوق صوت جدید خود به پایگاه هوایی نواتیم حمله کرد. نواتیم خانه جنگنده‌های اف۳۵ است که به کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند. حتی یک موشک ایرانی رهگیری نشد؛ بگذارید غرق شوند! اسرائیل، بی‎دفاع است. ایران، به هدف ایجاد بازدارندگی خود رسیده و طرف مقابل هم توان پاسخ ندارد.
***
ریچارد کمپ، افسر بازنشسته انگلیسی نیز گفت: هدف این بود که پدافند موشکی اسرائیل را از کار بیندازند که
انداختند!
***
سی‌ان‌ان نوشت: بایدن بعد از حملات ایران، در تماس تلفنی به نتانیاهو گفت واشنگتن در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد. 
رسانه صهیونیستی یدیعوت ‌آحارانوت نیز روز گذشته نوشت: هزینه رهگیری موشک‌های ایران در آسمان اسرائیل در شب گذشته از یک میلیارد دلار گذشت و به 1.3 میلیارد دلار رسید.
***
بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه گفت: از حمله اخلاقی، عادلانه، بسیار سنجیده و عاقلانه نیروهای دفاعی کشور عزیزمان ایران، با تمام وجود و به نحو تمام قد دفاع می‌کنم. از خداوند بزرگ سلامت، عزت و موفقیت همه نیروهای نظامی و دفاعی کشورم را آرزومندم و هر گونه سخن یا حرکتی در جهت تضعیف آنان یا تعمیق شکاف‌های اجتماعی در شرایط تاریخی کنونی، از هر ۲ قطب اجتماعی را خیانت به این سرزمین و مردم مظلوم و رنج کشیده آن می‌دانم.
***
رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل نیز در صفحه ایکس خود نوشت: توجه داشته باشید که ایران هیچ منزل مسکونی غیرنظامی، بیمارستان، مدرسه، کنیسه، نانوایی، مخزن آب، روزنامه‌نگار، آمبولانس یا مهد کودک را هدف قرار نداده است! ایران مثل اسرائیل نیست!
***
روزنامه تلگراف نوشت: حمله جسورانه و طراحی‌شده ایران بازدارندگی تهران را مقابل اسرائیل نشان داد.
***
سباستین آشر، دبیر امور جهان عرب بی‌بی‌سی گفت: حمله ایران به اسرائیل از آنچه انتظار می‌رفت گسترده‌تر بود.
***
نیویورک‌تایمز نوشت: ایران در حمله خود از سلاح‌های پیشرفته‌تری نسبت به آنچه متحدانش در طول ۶ ماه علیه اسرائیل به کار گرفتند استفاده کرد.
***
هوروویتز، تحلیلگر مسائل امنیتی گفت: این تصور که این حمله برای شکست خوردن طراحی شده یا هماهنگ شده بود اشتباه است؛ ایران بسیار تلاش کرد تا بر پدافند هوایی اسرائیل غلبه کند؛ این یک حمله بسیار خطرناک بود.
***
کارشناس الجزیره نوشت: ایران با حملات تاریخی خود، قواعد درگیری را شکست و این پیام را داد که نمی‌توانید با خطوط قرمز من بازی کنید.
***
ناصر اللحام، مدیر دفتر المیادین هم نوشت: اقدام ایران طی ۷۳ سال گذشته بی‌سابقه بود به‌طوری که موشک‌ها با عبور از کنست، قبه‌الصخره و مناطق بیت‌لحم، اریحا و رام‌الله در اطراف قدس اشغالی به راحتی با چشم غیرمسلح از سوی مردم رؤیت و با تلفن همراه فیلمبرداری می‌شد.
***
علی هاشم، خبرنگار سرشناس عرب هم گفت: هدف ایران این بود که آسمان بالای سر نتانیاهو را با موشک و پهپاد بپوشاند و به‌رغم وجود لایه‌های مختلف پدافند هوایی و سامانه‌های آمریکایی، اسرائیلی، اردنی، فرانسوی و انگلیسی موفق به انجام این کار شد.
***
کارشناس العربی هم نوشت: هزینه سامانه ضدهوایی پیکان بسیار هنگفت است؛ هر موشک رهگیری که از این سامانه شلیک می‌شود، یک میلیون دلار برای اسرائیل آب می‌خورد بنابراین هزینه رهگیری این موشک‌های بالستیک که از ایران شلیک شده و حتی پهپادها و موشک‌های کروز، یک میلیارد دلار برای اسرائیل هزینه داشته است.
***
بنی سباتی، پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در اظهار نظری اعلام کرد: پیروزی و موفقیت ایران بزرگ‌تر است؛ ورود پهپادها و موشک‌های ایران به حریم هوایی ما و پرواز آنها بر فراز نهادهای حکومتی، یک پیروزی برای ایران است که به شکسته شدن دیوار اسرائیل منجر شد، زیرا موشک‌ها و پهپادها به حریم هوایی قدس، آسمان کنست و مسجدالاقصی ورود و نفوذ کردند.
***
ریچارد کمپ، فرمانده و افسر بازنشسته انگلیسی هم درباره گستردگی حملات ایران گفت: به نظر من این بزرگ‌ترین حمله پهپادی تاریخ است؛ من فکر می‌کنم هدف این بود که پدافند موشکی اسرائیل را از کار بیندازند.
***
خار در چشم شد   
مهدوی‌آزاد، کارشناس اینترنشنال نیز در این باره گفت: الان با یقین می‌توانیم بگوییم که چنین سطح وسیعی از حملات موشکی و پهپادی از سوی ایران انتظار نمی‌رفت؛ حتی در اسرائیل نیز همه متعجب و غافلگیر شدند؛ حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌های پدافندی و ماهواره‌ای آمریکایی و اسرائیلی موجود نیز در شرایط ابری بودن یا آلودگی هوا ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشند.
***
ندیمی، تحلیلگر نظامی اینترنشنال گفت: موشک‌ها و پهپادهای ایرانی در عبور از پدافند موشکی موفق بوده‌اند و توان بازدارندگی اسرائیل خدشه خیلی بزرگی دیده است.
***
منظرپور، سردبیر سابق بی‌بی‌سی گفت: حمله ترکیبی ایران نه‌تنها معادلات خاورمیانه بلکه معادلات نظامی جهان را تغییر داد؛ تمام پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند. این یک تغییر موازنه استراتژیک در خاورمیانه و جهان است! گنبد آهنین کاملا و مطلقا در برابر باران موشکی ایران ناتوان نشان داد؛ اسرائیل فکرش را هم نمی‌کرد! در طول تاریخ ایران، چنین پاسخی از سوی حاکمان ایرانی به یک کشور [رژیم] متخاصم وجود نداشته است!
***
کوهنورد، گزارشگر بی‌بی‌سی هم گفت: نمی‌شود انکار کرد که این یک حمله تاریخی به اسرائیل بود که هیبت ارتش آن را از بین برد! جمهوری اسلامی توانسته این سلاح‌ها را تولید و به این شکل پیچیده و با یک برنامه‌ریزی پیچیده از آن استفاده کند که برای امنیت آمریکایی‌ها در منطقه هم سوال‌برانگیز است!
***
افشار، کارشناس بی‌بی‌سی نیز گفت: طراحی این عملیات فراتر از تصورات و انتظارات بود و قواعد بازی را تغییر داد؛ این بزرگ‌ترین عملیات پهپادی و موشکی تاریخ بود!

 


Page Generated in 0/0061 sec