printlogo


کد خبر: 280641تاریخ: 1403/1/29 00:00
اخبار

نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند
فرآیند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» با یک نظرخواهی سراسری از مدیران فرهنگی، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه‌ای آغاز شد. پس از برگزاری این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر انجام شد، نام ۸۶ هنرمند به‌عنوان نامزدهای اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به «کمیته انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» ارائه شد.
این کمیته با ترکیب مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه، احمدرضا درویش، کورش زارعی، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی و محسن مومنی‌شریف تشکیل جلسه داد و از میان گزینه‌های پیشنهاد شده توسط اهالی فرهنگ و هنر، 5 هنرمند را به عنوان «نامزدهای نهایی چهره سال ۱۴۰۲» هنر انقلاب معرفی کرد.
اسامی نامزدهای نهایی عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
۱- امیر بشیری برای نویسندگی و کارگردانی کنسرت‌نمایش «کلنل»
۲- کمال تبریزی و علیرضا طالب‌زاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»
۳- راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»
۴- افشین علا برای نقش‌آفرینی مؤثر و بهنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی
۵- مسعود نجابتی برای فعالیت‌های موثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمین‌های اشغالی.
گفتنی است انتخاب چهره سال هنر انقلاب از میان نامزدهای نهایی کسب این عنوان توسط گروهی از نخبگان و خبرگان هنر انقلاب انجام می‌شود.
آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین در پردیس مرکزی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. حوزه هنری از سال ۱۳۹۳ معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است.
«تندیس انتظار» اثر علی‌اصغر یوزباشی به‌ عنوان نماد «چهره سال هنر انقلاب» شناخته شده است و هر سال به هنرمند منتخب تقدیم می‌شود. تاکنون چهره‌هایی همچون حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب این عنوان شده‌اند و در سال جاری دهمین منتخب این عنوان معرفی خواهد شد.
***
آمار ۳ ماه پایانی مجوزهای موسیقی منتشر شد
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار صدور مجوزهای ۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
در دی ۱۴۰۲، مجوز ۲۵۰ اجرای صحنه‌ای با ۵۶۲ بار اجرا، ۲۸ آلبوم موسیقی، ۲ آلبوم تصویری موسیقی، ۳۸۲ تک‌آهنگ، یک گروه اعزامی به خارج از کشور، یک اجرا از گروه خارجی در داخل کشور، ۱۹ نماهنگ، یک کتاب گویا و ۸ مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری (اعم از تأسیس و تمدید)، صادر شده است.
در بهمن ۱۴۰۲، مجوز ۲۸۰ اجرای صحنه‌ای با ۶۵۰ بار اجرا، ۲۹ آلبوم موسیقی، ۱۳ آلبوم تصویری، ۳۵۲ تک‌آهنگ و ۱۳ نماهنگ صادر شده است.
در اسفند ۱۴۰۲ نیز مجوز ۱۷۶ اجرای صحنه‌ای موسیقی با ۳۵۴ بار اجرا، ۴۳ آلبوم موسیقی، ۲ آلبوم تصویری موسیقی، ۴۰۳ تک‌آهنگ، اعزام ۵ گروه به خارج از کشور، ۲۰ نماهنگ و ۷ مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری (اعم از تأسیس و تمدید) صادر شده است.
***
تعویق اکران «مست عشق» به دلایل فنی
اکران عمومی فیلم مست عشق که قرار بود از امروز به‌صورت همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به مدت یک هفته به تعویق افتاد.
روابط عمومی این فیلم با اعلام خبر تعویق اکران اعلام کرد: به علت بروز برخی مشکلات فنی در فرآیند آماده‌سازی فیلم سینمایی مست عشق و ضرورت حفظ کیفیت مورد نظر سازندگان، اکران فیلم با هماهنگی مدیر محترم اداره نظارت سازمان سینمایی و دبیر محترم شورای صنفی اکران، با یک هفته تاخیر از تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد.
دیروز بدون ذکر دلیل خاصی خبر رسید اکران مست عشق که قرار بود از امروز ۲۹ فروردین‌ماه به ‌صورت همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاده است. این فیلم قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته و در قالب اکران عیدفطر به روی پرده برود اما هماهنگی‌ها برای اکران همزمان، سبب تاخیر یک هفته‌ای اکران این فیلم شد.
این اتفاق در شرایطی رخ داده که مست عشق، ماه‌هاست آماده شده و هیچ مشکل و عقب‌ماندگی فنی در مراحل پس‌تولید نداشته است.
مست عشق به دلیل مشارکت با یک سرمایه‌گذار ترک برای تولید، بارها دچار حاشیه‌هایی شد که روند تولید این اثر و البته اکران آن را متوقف کرده بود.
مست عشق فیلمی به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیه‌کنندگی مهران برومند است که شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، حسام منظور، هانده ارچل، ابراهیم چلیک‌کول، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم در آن ایفای نقش کرده‌اند. داستان این فیلم، همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد. در این فیلم شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و هانده ارچل در نقش کیمیاخاتون حضور دارند.

Page Generated in 0/0051 sec