گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری «گزارش برنامههای نوروز و رمضان ۱۴۰۳ رسانه ملی» با حضور معاونان و مسؤولان سازمان صداوسیما روز گذشته در سالن کوثر این سازمان برگزار شد.
سلیم غفوری، قائممقام معاونت سیما در ابتدای نشست به عنوان نخستین سخنران با اشاره به مجموعههای نمایشی در حال پخش اظهار داشت: برخی سریالها مثل «زیرخاکی» و «رستگاری» به پایان رسید و برخی سریالها هنوز ادامه دارد. در میان برنامههای افطار قله برنامهها «محفل» و «زندگی پس از زندگی» بود. ما برای ماه رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم و در مجموع ۵۰ برنامه تدارک دیده شد. ۵۰ درصد برنامهها گفتوگومحور، حدود ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد کلیپ، ۷ درصد گزارش و 3.5 درصد پویانمایی بود.
در ادامه احمد خورشیدی، مدیر سایت تلوبیون درباره عدد بازدیدهای تلوبیون در ساعات منتهی به تحویل سال عنوان کرد که ۵۰ میلیون دقیقه ۲۴ ساعت پایانی سال تحویل دیده شده است.
وی شبکههای پربیننده در ساعات تحویل سال را به ترتیب شبکههای ۳، یک و ۲ اعلام کرد.
خورشیدی با اشاره به اینکه آمار تماشای سریالها را بر اساس میانگینی که در هر قسمت از آنها دیده شده سنجیدهاند، بیان کرد: در این میان سریال «نونخ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در صدر است و بعد از آن سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با 107 هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» با ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت قرار دارد.
در ادامه محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره روند نظرسنجیها گفت: ما هر ۲ هفته یک بار میزان مخاطبان سریال را میسنجیم. برنامههای شاخص هر ماه یک بار سنجیده میشود، چون نه بودجه و نه وقت را داریم که همه برنامهها را بسنجیم اما هر فصل کلیت مخاطب رسانه ملی را از در منازل میسنجیم.
وی اضافه کرد: در آخرین نظرسنجی کلیت مخاطب ۶۶ درصد در تهران و مراکز بوده است. پرسشگرهای ما در تهران و مراکز استان مستقر هستند. میزان مخاطب رسانه ملی به طرز معناداری در شهرستانها و روستاها بیشتر از مراکز استان است. ۱۵ هزار داده آماری در این باره داشتیم و میزان مخاطب در شهرستان 69.9 درصد و میزان مخاطب در روستاها 78.7 بوده است. اظهار نظری هم قبلا داشتم که نکتهام این بود امروز چالشی جدی بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این عددها که در حال حاضر داریم، معجزه است.
شاکرینژاد درباره فرآیند نظرسنجیها تصریح کرد: ما مدلهای متنوعی داریم، برای مثال از هزار نمونه نظرسنجی میکنیم و مطابق استانداردهای جهانی همچون موسسه گالوب هم پیش میرویم که بر اساس ۳۰۰ میلیون جمعیت آمریکا همین مدل نظرسنجی میکند.
وی اضافه کرد: در عین حال در مدلهای دیگری تا ۴۰ هزار نفر نظرسنجی هم داریم. یکی از معیارهای نظرسنجی شب انتخابات است و در انتخابات مجلس عددی که مرکز تحقیقات سازمان اعلام کرد 7 دهم درصد با نتیجه واقعی تفاوت داشت.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره تغییر برخی نظرسنجیها نسبت به آمارها عنوان کرد: ما 5 فروردین نخستین گزارش را درباره برنامهها دادیم که مخاطب زندگی پس از زندگی 17.9 و محفل 17.5 درصد بوده است.
شاکرینژاد در ادامه گفت: سریال «نونخ» با 41.5 درصد پربینندهترین سریال است که این آمار از فصل قبلی این سریال ۱۰ درصد بالاتر است. امسال برنامهها 8 درصد بیشتر نسبت به سال گذشته مخاطب داشتهاند و ما در همه آیتمهای رمضان افزایش مخاطب داریم، جز در برنامههای ویژه شب قدر که چند درصد ریزش داشته است. همچنین آمار مخاطبان سریال «زیرخاکی» با 24.9 و «هفت سر اژدها» با 22.5 درصد و «رستگاری» با 15.5 درصد بوده است.
وی در ادامه از تغییر آمار ۲ برنامه با اختلاف کم خبر داد و توضیح داد: ما چندبار نظرسنجی داریم که در نخستین گزارشهای ما «زندگی پس از زندگی» در رتبه اول بود و در گزارشهای آخر ما «محفل» پربینندهتر از آن بود؛ مخاطب «محفل» 27.9 درصد و «زندگی پس از زندگی» 27.1 درصد بوده است.
در ادامه سلیم غفوری، قائممقام معاونت سیما در پاسخ به مهر درباره کیفیت پایین سریالها در نوروز سال جاری بیان کرد: قرار بر این است سریالها با فیلمنامه کامل وارد تولید شوند و دفتر فیلمنامهنویسی هم برای همین ایجاد شد اما فرآیندی که دفتر فیلمنامه شروع کرده، هنوز فیلمنامههایش به خروجی نرسیده است و سریالهای «هفت سر اژدها» و «رستگاری» در دوره قبل وارد مرحله ساخت شدند.
غفوری اضافه کرد: «نونخ» و «زیرخاکی» جزو فیلمنامههایی بودند که در دوره جدید ساخته شدهاند. از حیث مخاطب کیفیت «نونخ» امسال از سال گذشته بالاتر بوده است که به همین دلیل تعداد مخاطبانش هم بیشتر شده است اما از این پس حتما قرار است با فیلمنامه کامل وارد تولید سریال شویم. پیش از این کار در مرحله سیناپس هم که بود وارد تولید میشدند.