printlogo


کد خبر: 280674تاریخ: 1403/1/29 00:00
سیل و آبگرفتگی در ۷ استان کشور؛ بارندگی‌ها همچنان ادامه دارد؛ سیستان‌وبلوچستان در آماده‌باش ۱۰۰ درصد است
بازگشت سیل به جنوب

با وجود آنکه برخی ساکنان جنوب سیستان‌وبلوچستان همچنان با مشکلات متأثر از سیل اسفندماه سال گذشته روبه‌رو هستند، دیروز در پی فعال شدن سامانه بارشی جدید مناطق جنوب کشور بویژه استان‌های سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کرمان و مناطق آزاد کیش و قشم با بارش شدید باران، جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها مواجه شدند. بارش‌های شدیدی که باعث انسداد برخی راه‌ها، قطع برق و آبگرفتگی معابر شد به طوری که رودخانه‌های فصلی جلایی کلگ نیکشهر، امیرآباد قصرقند و زرآباد در جنوب سیستان‌وبلوچستان طغیان کردند. جاری شدن سیل در محور خاش - ایرانشهر نیز متاسفانه جان ۳ نفر را گرفت. در هرمزگان نیز بارش‌های سیل‌آسا باعث توقف کشتی‌های تجاری، فعالیت بنادر مسافری و مسدود شدن محورهای ارتباطی شرق این استان شد. در استان سیستان‌وبلوچستان حجم بارندگی‌ها طی روز گذشته 120 میلیمتر گزارش شد. طبق پیش‌بینی هواشناسی، بارش‌ها همچنان در مناطق جنوبی کشور در روزهای پیش رو ادامه دارد به طوری که مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان دستور تخلیه ۳ روستا در شهرستان‌های جازموریان و منوجان به دلیل طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن احتمالی سیلاب را صادر کرده است. در این میان رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به وقوع سیل و آب‌گرفتگی در ۷ استان کشور، از امدادرسانی به بیش از ۲۰۰ نفر از افراد حادثه‌دیده طی روز گذشته خبر داد. بابک محمودی اظهار داشت: دیروز استان‌های بوشهر، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد تحت تاثیر سامانه بارشی قرار گرفتند. در این مدت، ۲۴ مورد عملیات امدادی از سوی امدادگران جمعیت هلال‌احمر انجام شد و امدادگران به ۲۰۸ نفر متاثر از سیل و آبگرفتگی امدادرسانی کردند. وی ادامه داد: ۲۴ تیم عملیاتی شامل ۱۲۵ امدادگر، ۱۳ نفر را اسکان اضطراری دادند و آب جمع‌شده در واحد‌های مسکونی نیز توسط این گروه‌های امدادی تخلیه شد.
استاندار سیستان‌وبلوچستان با توجه به هشدار وضعیت قرمز هواشناسی، از آمادگی تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان برای کاهش میزان خسارات احتمالی خبر داد. محمد کرمی دیروز در نشست ستاد مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: استان با توجه به هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی در آماده‌باش ۱۰۰ درصد قرار دارد و همه فرمانداران، بخشداران، دهیاران، شهرداران و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان آماده خدمات‌رسانی هستند. وی گفت: از روزهای گذشته با هماهنگی انجام‌شده، تمام تدابیر برای مقابله با مشکلات احتمالی اندیشیده شده است به طوری که علاوه بر آماده‌باش تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و مدارس، سدهای جنوب استان به اندازه کافی تخلیه شده است تا ظرفیت پذیرش بارندگی جدید را طی این مدت داشته باشند. استاندار سیستان‌وبلوچستان افزود: با توجه به حجم بارندگی‌های ۱۲۰ میلیمتری بویژه در سواحل استان و متفاوت بودن آن و عدم امکان جابه‌جایی افراد تا چهارشنبه به فرمانداران و کادر بهداشت و درمان تاکید شده است اقدامات لازم را برای بیماران بدحال و خانم‌هایی که نزدیک زایمان آنهاست انجام دهند تا از مشکلات احتمالی پیشگیری شود.
* سیلاب محور خاش - ایرانشهر جان ۳ نفر را گرفت
در پی گیر افتادن یک دستگاه لودر در سیلاب در کیلومتر ۷۵ محور خاش به ایرانشهر، ۳ نفر جان باختند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان گفت: در کیلومتر ۷۵ جاده خاش - ایرانشهر یک دستگاه لودر در سیلاب گیر افتاد و سرنشینان آن جان خود را از دست دادند. سیدمحمدمهدی سجادی  گفت: افزود: بلافاصله نیرو‌های عملیاتی پایگاه امداد و نجات بین‌شهری پلیس راه خاش به محل حادثه اعزام شدند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: این حادثه ۳ جان‌باخته داشت که نیرو‌های عملیاتی این جمعیت پس از ارزیابی و انجام اقدامات رهاسازی، افراد جان‌باخته را به عوامل قضایی حاضر در محل حادثه تحویل دادند.
* بنادر مسافری تعطیل شد
بارش‌های سیل‌آسا در هرمزگان باعث قطع برق برخی محلات بندرعباس و انسداد برخی جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی شد. نفوذ سامانه بارشی، تمام شهرها و روستاهای غربی استان را تحت تاثیر قرار داده و در بندرعباس نیز بارش باران همچنان ادامه دارد. ترددهای دریایی از صبح سه‌شنبه متوقف شده و بنادر شهید حقانی بندرعباس و بندر لنگه و بندر شهید ذاکری قشم نیز تعطیل شده‌اند. در پارسیان و بشاگرد نیز رودخانه‌های فصلی شاهد سیلاب قابل توجهی هستند و در غرب هرمزگان تا ساعت ۹ صبح دیروز بیش از ۴۰ میلیمتر باران بارید. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان همچنین از مسدود شدن ۲ محور مواصلاتی در شرق هرمزگان خبر داد. حسن‌زاده دیروز گفت: اکنون محور جکدان به جاسک در محدوده رودخانه شریفی و محور گوهران به قلعه‌گنج در محدوده آبنمای گوهران مسدود است و تلاش برای بازگشایی این ۲ محور ادامه دارد. به علت بارندگی، برق لاورمیستان بستک و غرب قشم نیز قطع شده است.
* دستور تخلیه ۳ روستای جنوب کرمان صادر شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز - دیروز - سه‌شنبه از صدور دستور تخلیه ۳ روستا در شهرستان‌های جازموریان و منوجان به دلیل طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب در خبر داد. حمید سالخورده افزود: دستور تخلیه روستاهای پورشعبان و حسین‌آباد در شهرستان منوجان و روستای کروچان شهرستان جازموریان به دلیل احتمال جاری شدن سیلاب صادر شده است. محجد جهانگیری، فرماندار جازموریان نیز گفت: روستای کروچان جمعیتی افزون بر ۲۰ خانوار دارد و از جمله مناطق بحران‌زا و در معرض خطر سیل به شمار می‌رود. تاکنون راه ۱۰ روستا در جازموریان مسدود و برق ۲ روستای دیگر این شهرستان نیز قطع شده است.
* بارش شدید باران و سیلاب در نوار جنوبی
بارش‌های بهاری در نقاط مختلف کشور همچنان ادامه دارد. بر این اساس سازمان هواشناسی با صدور هشدار بارش‌های شدید از ‌آبگرفتگی گسترده معابر، سرریز سدها، انسداد راه‌ها، تخریب پل‌ها، اختلال جدی در سفر و خسارت به کشاورزان خبر داده است. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز از رگبار باران و رعد و برق در نقاط مختلف کشور، همچنین وزش باد شدید در نوار شرقی خبر داد. صادق ضیاییان اظهار کرد: با فعال شدن سامانه بارشی در کشور، بارش‌های بهاری روز گذشته استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، سیستان‌وبلوچستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، نیمه جنوبی استان‌های اصفهان و یزد، شرق خوزستان، جزایر واقع در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را در بر گرفت و طبق پیش‌بینی‌‌ها، امروز چهارشنبه نیز علاوه بر این مناطق، خراسان جنوبی با رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید و بارش تگرگ مواجه می‌شود. وی اضافه کرد: پنجشنبه 30 فروردین نیز در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان بارش با شدت کمتر ادامه دارد. بعدازظهر جمعه (۳۱ فروردین) در برخی نقاط شمال غرب، غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی و دامنه‌های البرز مرکزی و بعدازظهر شنبه (اول اردیبهشت) علاوه بر این مناطق در دامنه‌های زاگرس جنوبی، برخی نقاط استان‌های فارس و هرمزگان رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. وی اضافه کرد: خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان تا پنجشنبه مواج و توفانی خواهد بود. 
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده نیز گفت: آسمان تهران چهارشنبه (امروز) کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۴  درجه سانتیگراد و پنجشنبه صاف تا کمی ابری و وزش باد با حداقل دمای ۱۶ و حداکثر دمای ۲۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. به گفته ضیاییان، امروز چهارشنبه 29 فروردین و فردا پنجشنبه شهرکرد با کمینه ۱ و ۱- درجه سانتیگراد و اهواز با بیشینه دمای ۳۵ و ۳۷ درجه سانتیگراد، خنک‌ترین و گرم‌ترین مراکز استان‌ها پیش‌بینی شده‌اند.

Page Generated in 0/0077 sec