printlogo


کد خبر: 280676تاریخ: 1403/1/29 00:00
نگاه
تنبیه سریع متجاوز

مهدی گرگانی: تنبیه صهیونیست‌ها از سوی ایران در پی حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت 7 نفر از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران و مستشاران نظامی ایران در سوریه شد خیلی سریع و زودتر از چیزی که تصور می‌شد به حقیقت پیوست.
یکشنبه شب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقدامی جسورانه با صدها پهپاد و موشک بالستیک و کروز، مناطق مختلف اراضی اشغالی را هدف حمله گسترده و کوبنده خود قرار داد. 
1- قبل از هر چیز باید تصریح کرد ایران در یک اقدام قانونی به حمله‌ غیرقانونی رژیم صهیونیستی پاسخی درخور داد. ساختمان‌های کنسولگری طبق کنوانسیون ژنو دارای مصونیت از هر حمله و تجاوز هستند و حمله اسرائیل به کنسولگری ایران نقض فاحش قوانین بین‌المللی بود. حمله ایران به خاک فلسطین اشغالی قانونی بود به این دلیل که طبق ماده 51 منشور ملل متحد در این موضوع «دفاع مشروع» در برابر متجاوز انجام شد. 
2- پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی خیلی سریع و غافلگیرانه انجام شد، طوری که وسعت آن برای بسیاری از کارشناسان غربی غیرقابل انتظار بود. «جرمی بوئن» خبرنگار ارشد شبکه بی‌بی‌سی گفته، چیزی که مشخص است این است که ایران از یک «خط قرمز بزرگ» عبور کرد و مستقیما به خاک اسرائیل حمله کرد. حالا وظیفه اسرائیل و شرکایش کشیدن خطی زیر این اتفاقات و جلوگیری از تکرار دوباره‌شان است.
تحلیلگران غربی می‌گویند حمله ایران به اسرائیل از آنچه انتظار می‌رفت بسیار شدیدتر و گسترده‌تر بود و حالا توپ در زمین اسرائیل است که بخواهد گام بعدی را بردارد یا نه.
سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران گفته است «هر گونه اقدام دوباره رژیم صهیونیستی با پاسخی قاطع‌تر و شدیدتر مواجه خواهد شد» و این، شرایط را برای کابینه جنگ تل‌آویو بسیار بغرنج کرده است؛ اگر پاسخ ندهد بازدارندگی ایران را تثبیت کرده و اگر پاسخ دهد بیم یک ضربه دردناک‌تر وجود دارد. امر مسلم اینکه تاریخچه تقابل ایران و رژیم صهیونیستی از این پس به قبل و بعد از حمله موشکی و پهپادی ایران به فلسطین اشغالی تقسیم خواهد شد. 
3- اقدام تنبیهی ایران که تنها یک سیلی محکم به رژیم صهیونیستی بود و نه حتی انتقام، نه‌تنها هیمنه نظامی اسرائیل و آمریکا را در هم شکست، بلکه هزینه‌های مالی و خسارات مادی زیادی روی دست صهیونیست‌ها گذاشت. یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم رسما اذعان کرد با کمک ایالات متحده، فرانسه، انگلیس و برخی کشورهای دیگر با موشک‌ها و پهپادهای ایران مقابله کرده‌اند.
با این حال به‌رغم سرکوب خبری و سانسور گسترده، مشخصا خسارات زیادی به زیرساخت‌های نظامی رژیم صهیونیستی وارد شده و اگر کمک پدافندی این کشورها نبود حجم خسارات چندین برابر می‌شد. از همان آغاز شلیک موشک‌های ایران بر فراز فلسطین اشغالی، ویدئوهایی منتشر شد که اصابت تعداد قابل توجهی موشک به پایگاه‌های نظامی اسرائیل را اثبات می‌کرد، طوری که صهیونیست‌ها مجبور شدند خسارت به پایگاه راهبردی نواتیم را رسما اعلام کنند. هرچند بعدا با انتشار یک ویدئوی نامعتبر تلاش کردند از حجم خسارات آن کم کنند(!)
غیر از خسارات هنگفتی که موشک‌ها و پهپادهای ایرانی با اصابت مستقیم به اهداف وارد کردند، رهگیری نسبی آنها از سوی پدافند هوایی اسرائیل نیز خسارات مالی زیادی به اقتصاد ورشکسته و جنگ‌زده آن رژیم وارد کرد. «رام امیناخ» مشاور سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید ارتش اسرائیل تنها در یک شب حداقل 1.35 میلیارد دلار برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران هزینه کرد. وی تاکید کرد عملیات پهپادی و موشکی ایران 5 میلیارد شِکِل (1.35 میلیارد دلار) برای ارتش این رژیم هزینه داشته است که این رقم تنها شامل رهگیری پهپادها و موشک‌هاست و خسارات میدانی در نظر گرفته نشده است.
4- اسرائیل حتی در جنگ غزه نیز نشان داده اگر کمک‌های نظامی آمریکا و دیگر کشورهای غرب نباشد، حتی از پس یک گروه نظامی ۳۰ هزار نفره مثل حماس هم نمی‌تواند برآید، چه برسد به اینکه به مقابله با قدرت اول منطقه برخیزد. ۲۰۰ روز جنگ همه‌جانبه ارتش صهیونیستی در غزه جز کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های مدنی هیچ دستاوردی برای اسرائیل نداشته است و آبروی این رژیم را نزد افکار عمومی جهان کاملا از بین برده است. آفریقای جنوبی به همراه برخی دیگر از کشورها علیه تل‌آویو پرونده جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی باز کرده‌اند. جنایات رژیم صهیونیستی در غزه آنقدر فراتر از تصور رفته که حتی آمریکا و کشورهای غربی نمی‌توانند آن را گردن بگیرند و روزبه‌روز در حال فاصله انداختن میان خود و این جنایات هستند.
5- روزنامه نیویورک‌تایمز یکشنبه با اشاره به تحولات پس از حملات ایران گزارش داد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی پس از رایزنی تلفنی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو، به دلیل خسارات جزئی(!) ناشی از حملات ایران، گزینه پاسخ نظامی به ایران را حذف کرده است. 
به نظر می‌رسد جو بایدن که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد و حمایت افکار عمومی آمریکا را به دلیل جنگ غزه از دست داده است به هیچ وجه قصد ندارد خود را وارد جنگ با ایران کند و تلاش می‌کند با دلداری دادن به نتانیاهو و با حربه خسارات جزئی(!)، نتانیاهو را از حمله تلافی‌جویانه به ایران منصرف کند. از سوی دیگر اسرائیل بدون حمایت همه‌جانبه آمریکا نمی‌تواند ریسک کند و دست به حماقت علیه جمهوری اسلامی ایران بزند و این شرایط را برای صهیونیست‌ها بسیار پیچیده کرده است.

Page Generated in 0/0069 sec