printlogo


کد خبر: 280681تاریخ: 1403/1/29 00:00
اگر اسرائیل دوباره خطا کند ایران در عرض چند ثانیه پاسخ می‌دهد
سریع و خشن
گزینه‌های موشکی ایران برای دور دوم انتقام

گروه سیاسی: زمزمه‌هایی از احتمال پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی در پی حمله ترکیبی بامداد ۲۶ فروردین ایران به ۲ پایگاه نظامی و امنیتی این رژیم به گوش می‌رسد. چنانکه عصر روز دوشنبه جلسه کابینه امنیتی اسرائیل در این باره تشکیل شد و از آن صداهایی درباره پاسخ به عملیات سپاه به گوش رسید. 
در پاسخ به لفاظی‌های صهیونیست‌ها، علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران گفت: «در صورت سر زدن خطای مجدد از سوی دشمن، صهیونیست‌ها بدانند دیگر ۱۲ روز وقت نخواهند داشت و سرعت پاسخ ایران کمتر از چند ثانیه خواهد بود».
* نبرد در میدان رسانه‌ای
صحبت‌های باقری اشاره به نکات حساسی دارد که در بطن و ماهیت لفاظی‌های کابینه جنگ رژیم صهیونیستی نهفته است. نخست اینکه اسرائیل پس از حمله موشکی و پهپادی کشورمان که برای نخستین بار در تاریخ این رژیم جعلی به این شکل و حجم صورت می‌گرفت، احساس سرشکستگی و حقارت دارد. اسرائیل می‌داند پس از حمله ایران، او نه تنها میدان جنگ سخت، بلکه قدرت بازدارندگی، جنگ روایت‌ها و حیثیت و آبرویی را که سال‌ها سعی داشت با تکیه بر قدرت آمریکا و جهان غرب برای خود دست و پا کند یک‌شبه از دست داده است، لذا در صورت پاسخ احتمالی به عملیات سپاه، سعی دارد حداقل به لحاظ رسانه‌ای و افکار عمومی جهان، آب رفته را دوباره به جوی بازگرداند.
بر همین اساس «گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته است: اسرائیل گزینه‌ای جز پاسخ به حمله ایران ندارد اما این پاسخ در هماهنگی با آمریکا صورت می‌گیرد و به گونه‌ای است که به یک جنگ تمام‌عیار با ایران منجر نشود!
«هماهنگی با آمریکا» و همین طور «منجر نشدن به جنگ تمام‌عیار» ۲ نکته اساسی است که قریب به اتفاق صهیونیست‌ها روی آنها تاکید دارند. در واقع اسرائیل نه در پی یک پاسخ عملی به ایران، بلکه در پی بازیابی آبروی ازدست رفته خود است. بحث بر سر جنگ روایت‌ها و رسانه‌هاست که اینچنین صهیونیست‌ها را به صرافت واداشته به زعم خودشان طوری ایران را بزنند که حیثیت خود را در افکار عمومی داخل و خارج رژیم جعلی‌شان بازیابند.
اما پاسخ علی باقری با ظرافت‌های یک دیپلمات مبنی بر اینکه این بار پاسخ ایران چند ثانیه بیشتر طول نخواهد کشید، می‌تواند به راحتی این هدف اسرائیلی‌ها را خنثی کند، چراکه در صورت حمله اسرائیل به ایران و پاسخ سریع کشورمان، صهیونیست‌ها حتی فرصت بهره‌برداری سیاسی و رسانه‌ای از این عملیات نظامی را نخواهند داشت. به‌طور حتم، کنش نظامی آنها به سرعت زیر سایه واکنش «سریع و خشن» ایران گم خواهد شد. 
از سوی دیگر اسرائیل به وضوح اعلام کرده پاسخش در حدی خواهد بود که منجر به جنگ نشود. در همین راستا قرار است هرگونه پاسخ را با آمریکا هماهنگ کند. آنها توقع دارند در صورت حمله به ایران، موضوع را در رفت‌وآمدهای دیپلماتیک و پادرمیانی کشورهایی چون آمریکا و محور غرب در شورای امنیت سازمان ملل حل و فصل کنند اما اگر ایران به سرعت به عملیات آنها پاسخ دهد، مسلما چنین فرصتی به آنها داده نخواهد شد.   
* منوی باز ایران برای پاسخ
چند سال قبل سردار سرلشکر عزیز جعفری، فرمانده سابق سپاه در پاسخ به این سوال که اگر ایران با بمباران جنگنده‌های اسرائیلی مواجه شود، چه واکنشی نشان خواهد داد، گفته بود: شاید آنها چنین کاری انجام بدهند اما جنگنده‌های‌شان دیگر جایی برای فرود نخواهند داشت، چرا که موشک‌های ما اسرائیل را نابود خواهد کرد».
صحبت‌های سردار جعفری مربوط به سال‌ها پیش است و از آن زمان تاکنون صنایع موشکی ما پیشرفت‌های بسیاری کرده است. اکنون که معاون وزیر امور خارجه کشورمان از پاسخ چند ثانیه‌ای به هرگونه خطای مجدد اسرائیلی‌ها سخن گفته، خوب است ببینیم نیرو‌های نظامی کشورمان چه گزینه‌هایی برای پاسخگویی سریع به حمله احتمالی صهیونیست‌ها خواهند داشت.
آنطور که کارشناسان عنوان کردند، ایران در حمله بامداد ۲۶ فروردین یا همان عملیات «وعده صادق» عموما از ۲ موشک «پاوه» و «عماد» بهره برده بود. همچنین گفته شد احتمال شلیک 9 فروند موشک خیبرشکن نیز وجود دارد که همگی به اهداف اصابت کرده‌اند؛ ۵ موشک بالستیک به پایگاه هوایی «نواتیم» و 4 فروند نیز به پایگاه «نقب» برخورد کردند.
* از عماد تا خیبرشکن
«عماد» که اصلی‌ترین موشک بالستیک ایران در حمله به اسرائیل را شامل می‌شد، نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین جمهوری اسلامی ایران است که سال 1394 رونمایی شد. این موشک با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف، می‌تواند اهداف مورد نظر را با دقت بالا هدف قرار دهد و به طور کامل منهدم کند.
اما از سال 94 تاکنون که 9 سال می‌گذرد، صنایع موشکی ایران پیشرفت‌های بسیاری داشته است. چنانکه موشک خیبرشکن که ادعا شد چند فروند از آن نیز در حمله به اسرائیل مشارکت داشته است، یکی از همین موشک‌های بالستیک است که 6 سال بعد از عماد در سال 1400 رونمایی شد.  عنوان شد که به زعم برخی کارشناسان، در میان موشک‌های شلیک‌شده به سمت سرزمین‌های اشغالی، «خیبرشکن» توانست عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد و هر 9 فروند آن به اهداف اصابت کند. نکته حائز اهمیت در سرعت بالای خیبرشکن است که سر جنگی آن می‌تواند هنگام اصابت به سرعت ۲ تا ۳ ماخ (سرعت صوت) دست یابد اما ایران دارای موشکی چون «خرمشهر4» نیز هست که قابلیت‌هایی به مراتب بالاتر نسبت به خیبرشکن دارد!
* خرمشهر4 (شدیدالانفجار)
خرمشهر4 با نام دیگر «خیبر» نسل چهارم موشک خرمشهر است که خرداد 1402 رونمایی شد. خیبر جزو موشک‌های بالستیک برد بلند و نقطه‌زن است که ۲ هزار کیلومتر برد دارد. سر جنگی این موشک با وزن یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم و طول ۴ متر از انواع سرجنگی‌های شدیدالانفجار است.
تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی (پرواز بالای جو) این موشک در سرعت بالای ۱۶ ماخ انجام شده و سر جنگی با سرعت ۸ ماخ به هدف اصابت می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این موشک راهبردی، تاکتیکی بودن است که به کاربر کمک می‌کند به سرعت «خرمشهر ۴» را جابه‌جا و آن را در کمترین زمان ممکن عملیاتی کند.
خرمشهر4 در مقایسه با خیبرشکن از حیث سرعت یک جهش فوق‌العاده به شمار می‌رود. همان‌طور که گفته شد، سر جنگی خیبرشکن با سرعت ۲ تا ۳ ماخ، چنان گنبد آهنین اسرائیل را سوراخ و از سه لایه پدافند دفاعی اسرائیل عبور کرد که هر 9 فروند آن به هدف خوردند. حالا اگر ایران در واکنش به حمله احتمالی اسرائیل از موشک خرمشهر4 یا همان خیبر با سرعت سر جنگی 8 ماخ (هشت برابر صوت) استفاده کند، چه بلایی بر سر پدافند اسرائیل و شرکایش خواهد آمد؟!
* «فتاح» و شکاف در فناوری
هرچند برای عبور از پدافند هوایی چندلایه صهیونیست‌ها و متحدان‌شان، مواردی چون رادارگریز بودن و همین‌طور قدرت مانور و تغییر جهت موشک‌ها نیز کاربرد دارد اما در اینجا بر سرعت موشک‌ها که عامل دیگری برای چیرگی بر گنبد آهنین است، تمرکز کردیم.
موشک‌های فتاح 1و2 از حیث سرعت در زمره موشک‌های هایپرسونیک (ابرفراصوت) جای می‌گیرند. هایپرسونیک‌ها موشک‌هایی هستند که باید به سرعت بیش از 5 ماخ دست یابند تا «برین صوت» یا همان هایپرسونیک نام بگیرند. در همین زمینه، موشک فتاح 1 که یک موشک بالستیک با سرعت 13 تا 15 ماخ است، می‌تواند تا 1400 کیلومتر برد داشته باشد و به چشم برهم‌زدنی خود را به اسرائیل برساند، موشکی که خردادماه 1402 رونمایی شد. اما فتاح 2 که قابلیت‌های بیشتری نیز نسبت به فتاح 1 دارد، چند ماه بعد از فتاح 1 در آبان 1402، در جریان بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد. فتاح 2 توانایی گلاید (سر خوردن) روی هوا را دارد و با مانور‌پذیری و سرعت فوق‌العاده بالا (10 تا 20 ماخ) می‌تواند به راحتی از کمند پدافند هوایی ختس یا همان کمان اسرائیل بگریزد و اهداف خود را نابود کند.  
* «حاج قاسم» اسرائیل‌زن
خارج از بحث‌های رسانه‌ای، در عالم واقع دیدیم موشک‌های عماد و خیبرشکن و همین‌طور موشک کروز پاوه در عملیات «وعده صادق» چه بلایی برسر پدافند هوایی اسرائیل و متحدانش آوردند، حالا اگر تصور کنیم ایران در صورت حمله احتمالی اسرائیل بخواهد از نمونه‌های پیشرفته‌تر موشک‌های خود نظیر خرمشهر4 (خیبر) یا فتاح 1و2 استفاده کند، چه جهنمی در انتظار صهیونیست‌ها خواهد بود! به یاد آوریم که سال 1397 «یوزی رابین» رئیس سابق سازمان موشکی رژیم صهیونیستی ملقب به پدر صنعت موشکی اسرائیل، به تحسین موشک سومار و مهندسی آن پرداخته بود. او گفته بود هرچند با ایران دشمن است، اما نمی‌تواند به عنوان یک مهندس در برابر ساخت چنین شاهکاری (موشک سومار) کلاه از سر برندارد! 
موشک‌ کروز «پاوه» که در حمله اخیر به اسرائیل موفق عمل کرده بود، از برخی جهات قابلیت‌های بهتری نسبت به سومار دارد اما ما موشکی چون فتاح 2 را نیز داریم که از بسیاری جهات حتی قابل مقایسه با «پاوه» نیست! گذشته از تمام مواردی که گفته شد، صنعت موشکی ایران دارای موشکی موسوم به نام زیبای «حاج‌قاسم» نیز هست. «حاج‌قاسم» از هوش مصنوعی بهره می‌برد، سر جنگی ۵۰۰ کیلوگرمی نقطه‌زن دارد، هنگام ورود به جو سرعت آن به ۱۲ ماخ می‌رسد و هنگام اصابت به زمین نیز سر جنگی آن ۵ ماخ سرعت می‌گیرد. «حاج‌قاسم» موشکی همه‌چیز تمام است که به قول سردار طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع، مختص حمله به اسرائیل ساخته شده است. «حاج‌قاسم» موشکی «اسرائیل‌زن» است.

Page Generated in 0/0063 sec