printlogo


کد خبر: 280690تاریخ: 1403/1/30 00:00
دور دنیا

اردوغان: حمله به کنسولگری ایران کاسه صبر تهران را لبریز کرد
رئیس‌جمهور ترکیه دیروز طی سخنانی پس از نشست کابینه که برای نخستین بار پس از انتخابات محلی تشکیل شد، درباره تنش بین ایران و اسرائیل توضیحات مهمی ارائه کرد. رجب طیب اردوغان با اشاره به تحولات پس از حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل، اظهار داشت: «مشاهده می‌کنیم خطراتی که در ۷ ماه گذشته سعی در جلوگیری از آن داشتیم بتدریج به واقعیت می‌پیوندند؛ وقایعی که در آخر هفته رخ داد هم استاندارد دوگانه غرب و هم احتمال وقوع جنگی که می‌تواند کل منطقه را در بر گیرد را نشان داد. در آخرین مورد، منبع مشکل باید به درستی شناسایی شود. این عادلانه و اصولی نیست که تحولات را فقط بر اساس شب 13 آوریل ارزیابی کنیم. اسرائیل از 7 اکتبر، اقدامات تحریک‌آمیزی را برای گسترش آتش در منطقه انجام داده است. هدف قرار دادن سفارت ایران در دمشق توسط اسرائیل که برخلاف قوانین بین‌المللی و کنوانسیون وین انجام شد، آخرین قطره‌ای بود که کاسبه صبر را لبریز کرد. به جز چند کشور، هیچ‌کس به وحشیگری اسرائیل که مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت، واکنش نشان نداد. آنهایی که ماه‌ها در برابر نگرش تهاجمی اسرائیل سکوت کرده‌اند، بلافاصله رقابتی را برای محکوم کردن واکنش ایران آغاز کردند ولی در اینجا، این خود نتانیاهو است که باید قبل از هر چیز محکوم و تلعین شود. این کسی جز نتانیاهو نیست که بیش از 34 هزار انسان بی‌گناه را به قتل رسانده، اصحاب رسانه‌ای که هدفی جز تهیه گزارش نداشتند را کشته، مدارس، کلیساها، مساجد، اردوگاه‌های آوارگان و افرادی که در صف دریافت کمک بودند را بمباران کرده و 193 روز است جلوی چشم جهانیان نسل‌کشی کرده و برای کاهش فشار افکار عمومی هر گونه گستاخی را به نمایش گذاشته است.
***
تقدیر حماس از پاسخ ایران: 
دوران عربده‌کشی اسرائیل به پایان رسیده است
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد با پاسخ جمهوری اسلامی ایران به فلسطین اشغالی، دوران عربده‌کشی رژیم صهیونیستی به پایان رسیده است. در بیانیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آمده است: «ما همچنان پیگیر تحولات پاسخ مشروع و شایسته و بایسته جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی در نتیجه جنایت هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و ترور تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران هستیم». در ادامه بیانیه آمده است: «در حالی که از اقدامات جمهوری اسلامی قدردانی می‌کنیم در عین حال از موضع مغرضانه غرب برای حفاظت از موجودیت رژیم غاصب، همچنین سکوت در قبال نسل‌کشی مردم فلسطین و آزار و اذیت مردم ما در قدس اشغالی و کرانه باختری و شکنجه اسرا ابراز تاسف می‌کنیم». جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ادامه داد: «پاسخ جمهوری اسلامی ایران به رژیم اسرائیل موید این نکته است که دوران عربده‌کشی رژیم صهیونیستی که در آن می‌توانست بدون پاسخگویی و مجازات هر طور که می‌خواست عمل کند، پایان یافته است».
***
اولمرت: اسرائیل نباید علیه ایران اقدام نظامی کند
نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی روز گذشته درگفت‌وگو با رادیو ارتش (GLZ) از تل‌آویو خواست به اقدام تنبیهی ایران پاسخ نظامی ندهد. مقام‌های جمهوری اسلامی پس از اجرای عملیات «وعده صادق» علیه مواضع رژیم صهیونیستی تصریح کردند اقدام تنبیهی ایران تمام شده است و هشدار دادند که در صورت هرگونه ماجراجویی جدید این رژیم، پاسخی سخت‌تر خواهند داد.
ایهود اولمرت با این ادعا که رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی را «به شیوه‌ای تحقیرآمیز و قدرتمندانه» تنبیه کرد، گفت: «ما برای خودداری یا محدود کردن احتمال گسترش این جنگ و عمدتا تمرکز بر بازگرداندن اسرای اسرائیلی که هدف نهایی ما است، انگیزه داریم». نخست‌وزیر اسبق اسرائیل بدون اشاره به خساراتی که به پایگاه نظامی «نواتیم» رژیم صهیونیستی در حمله ایران وارد آمده، مدعی شد «اسرائیل قدرت و توانایی خود را زمانی که آماده بود ثابت کرد و بی‌تفاوت نبود».
***
گاردین: اردن خود را در موقعیتی بغرنج قرار داده است
تحلیلگر روزنامه انگلیسی گاردین ارزیابی کرد اردن به دنبال حمایتش از رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله هوایی تنبیهی ایران به این رژیم، خود را در موقعیتی بغرنج گرفتار کرده است.«پاتریک وینتور»، دبیر دیپلماتیک روزنامه گاردین انگلیس با اشاره به اینکه دولت امان در مواجهه با خشم مردم اردن و دیگر کشورهای منطقه مدعی شده در راستای «دفاع شخصی» به رژیم صهیونیستی برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی ایران کمک کرده است، می‌نویسد: «اردن خودش را در تقابل بین ایران و اسرائیل در تیررس قرار داده و به خاطر نقشش در سرنگون کردن چند پهپاد ایرانی که شنبه‌شب اسرائیل را هدف گرفتند با خشم عمومی در داخل و منطقه مواجه شده است». این روزنامه انگلیسی می‌نویسد: «اردن با اسرائیل مرز مشترک داشته و میزبان بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان فلسطینی بوده و به صورت تاریخی بزرگ‌ترین حامی آنها در منطقه در نظر گرفته شده است. رهبران اردن انتقادهای شدیدی از جنگ در غزه مطرح کردند؛ عبدالله دوم، پادشاه اردن علنا از سازماندهی ارسال کمک‌هایی از طریق چتر به غزه حمایت کرد و ملکه رانیا، همسر او که در رسانه‌های اجتماعی مخاطبان زیادی دارد سخنرانی و بیانیه‌های شدیداللحنی را در دفاع از فلسطینی‌ها 
منتشر کرد».

Page Generated in 0/0052 sec