printlogo


کد خبر: 280724تاریخ: 1403/1/30 00:00
سیل‌زده‌های مناطق جنوب کشور با 47 عملیات امدادرسانی هلال احمر و نیروهای خدمات‌رسان به مناطق امن منتقل شدند
اسکان سیل‌زدگان
* بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور راه ارتباطی بیش از 300 روستا را قطع کرد/ * رفع مشکل کمبود آب شهرهای بلوچستان

گروه اجتماعی: در پی اعلام هشدار قرمز سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش‌های سیل‌آسا، 8 استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، کرمان و یزد از سه‌شنبه تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند، بر این اساس تا صبح دیروز، در ۴۷ منطقه عملیاتی، هزار و ۱۹۰ عملیات امداد و نجات، ۲۱۶ عملیات اسکان و ۵۰ عملیات انتقال به اماکن امن انجام شده است. شدت بارش‌ها بیشتر در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان بوده که باعث سرریز شدن سدها، انسداد راه‌ها، آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و قطع ارتباط راه بیش از 300 روستا شده است. این بارش‌های سیل‌آسا هرچند مشکل کمبود آب اغلب شهرهای این مناطق را برطرف کرده ولی خسارت‌های زیادی را نیز به مزارع، باغات و زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد کرده است. نیروهای امدادی و جهادی از روز سه‌شنبه همچنان در حال کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در این مناطق هستند و توانسته‌اند اقدام به اسکان سیل‌زدگان به اماکن امن، تامین نیازهای اولیه مواجه‌شدگان با سیل، بازگشایی راه‌ها، اتصال برق و خروج آب از منازل کنند. بارندگی‌های اخیر در سیستان‌وبلوچستان هرچند امیدها برای پایان یافتن خشکسالی را زنده کرد اما خسارت و ویرانی‌هایی همچون انسداد راه‌های ارتباطی، اختلال در تردد شهروندان، قطع برق و البته جان باختن ۳ نفر از کارکنان یک کارگاه راهسازی را به همراه داشت. بارش باران که طبق هشدارهای هواشناسی از عصر سه‌شنبه تا عصر چهارشنبه ۲۹ فروردین بیشتر نقاط سیستان‌وبلوچستان را در برگرفته، موجی از شادی و نشاط را برای مردم این استان به همراه داشته است، البته در کنار این طراوت و تازگی، بارش شدید باران موجب آبگرفتگی معابر، اختلال در رفت و آمدها، تعطیلی مدارس و همچنین وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی شده است. مدیرکل ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان گفت: بارندگی شدید و بروز سیلاب علاوه بر درگیر کردن ۳۰۰ روستا باعث بسته شدن ۴۵ مسیر ارتباطی روستایی، ۱۲ مسیر فرعی و یک مسیر اصلی در جنوب سیستان‌وبلوچستان شده است. طغیان رودخانه‌های فصلی نیز کار امدادرسانی به سیل‌زدگان را تا حدی سخت کرده است. مجید محبی در این باره گفت: با تصمیم ستاد مدیریت بحران، مدارس شهرستان‌های دشتیاری، زاهدان، تفتان، خاش، ایرانشهر، سراوان، مهرستان، دلگان، سرباز، زرآباد و قصرقند با توجه به احتمال طغیان رودخانه‌های محلی و آبگرفتگی معابر دیروز غیرحضوری بود. همچنین فرماندار نیکشهر در جنوب سیستان‌وبلوچستان گفت: بارش سنگین باران موجب بسته شدن راه ۱۵۴ روستای این شهرستان شده و ۴۷۰ مورد خاموشی فشار ضعیف را شاهد بودیم. مجیب حسنی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در حوزه‌ راه مسیرهای مهم شامل راه نیکشهر به بنت، بنت به دستگرد و توتان و مهمدان و چاهان به زرآباد بسته است. وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه راه بسته شده و امکان بررسی و بازدید خط انتقال برق در حال حاضر ممکن نیست و نیروهای اداره برق در بنت منتظر باز شدن راه هستند تا خاموشی را برطرف و روستاها را برقدار کنند. روستای دستگرد تاکنون بیش از ۹۰ میلیمتر باران داشته و در نیکشهر هم بیش از ۵۵ میلیمتر باران ثبت شده است.
* ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل
سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و تاکنون ۲۱ روستای چابهار در محاصره سیل و گرگروها (فرسایش خندقی خاک) هستند. همچنین دادکریم بلوچ، معاون عمرانی فرمانداری شهرستان چابهار اظهار داشت:  بارندگی شدید مسیر روستایی چابهار به بخش‌های پلان و پیرسهراب مشهور به محور دمبدف - صفرزهی و مسیر پارک پیرسهراب را بسته است. وی اظهار کرد: ۵۷ نیروی انسانی به همراه ۱۷ دستگاه ماشین‌آلات بخش دولتی و خصوصی، همچنین نیروهای بسیج و سپاه در ۲ بخش و پلان ‌پیرسهراب مستقر شده‌اند. فرماندار قصرقند در جنوب سیستان‌وبلوچستان نیز گفت: بارندگی‌های سیل‌آسا و به تبع آن طغیان رودخانه‌های محلی متصل به رودخانه کاجو و در نهایت راه افتادن سیل خروشان در بستر این رودخانه موجب قطع ارتباط ۷۳ روستا در بخش‌های مرکزی، ساربوک و تلنگ شده است. 
احمدرضا هاشم ‌زهی اظهار کرد: جاری شدن سیل خروشان در بستر رودخانه موجب قطع ارتباط ۴۱ روستا با جمعیت ۱۸ هزار نفر شده و تا چند روز و برخی مواقع تا یک ماه تردد به سختی آن هم با خودروهای کمک‌دار و شاسی بلند انجام می‌شود.
* برپایی ۳ اردوگاه اسکان اضطراری در سیستان‌وبلوچستان
بارش باران و جاری شدن سیل در استان سیستان‌وبلوچستان، سبب طغیان رودخانه‌های فصلی شده و به برخی راه‌های روستایی، مزارع، تأسیسات و زیرساخت‌ها خسارت وارد کرده است پیرو هشدار هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی و با اعلام استانداری از روز سه‌شنبه 28 فروردین، این استان در وضعیت اضطراری و آماده‌باش صددرصد قرار گرفت. در پی وقوع سیل اخیر در جنوب شرق کشور نیروهای امدادرسان در حال کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هستند. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از برپایی ۳ اردوگاه اسکان اضطراری و امدادرسانی به بیش از هزار نفر در سیستان‌وبلوچستان خبر داد. صادق محمودی دیروز گفت: از ٢٧ فروردین‌ماه تا صبح امروز ٢٩ فروردین، در 7 استان بوشهر، خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد سیل جاری شد و این استان‌ها نیاز به دریافت خدمات امدادی پیدا کردند. وی ادامه داد: در این بازه زمانی، در ۴۷ مورد عملیات به ۱۱۹۰ نفر امدادرسانی شد و طی آن ۲۱۶ نفر اسکان اضطراری یافتند و ۵۰ نفر نیز به مناطق امن منتقل شدند. محمودی با اشاره به اینکه ۱۱۶ تیم عملیاتی شامل ۴۹۱ امدادگر در عملیات تخلیه آب از ۲۱ واحد مسکونی شرکت کردند، افزود: ٣ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرستان جاسک با ٨٠ دستگاه چادر، برای افراد متاثر از سیل، برپا شد. رئیس سازمان امداد و نجات گفت: ٥٩ دستگاه چادر، ٢٤٩ تخته پتو، ١٥٤ تخته موکت،  ١١٣٣ کیلوگرم نایلون، ٥٧ بسته غذایی و ٤١١ قوطی کنسروجات، بین افراد متاثر توزیع شد.
* اسکان اضطراری سیل‌زدگان در جاسک
بارش شدید باران طی 3-2 روز گذشته در جنوب شرق کشور علاوه بر سیستان‌وبلوچستان، ساکنان استان هرمزگان را نیز با سیلاب، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها مواجه کرد. مدیرعامل هلال‌احمر هرمزگان گفت: با توجه به نگرانی از طغیان رودخانه گابریک، اردوگاه‌های اسکان اضطراری در شرق شهرستان جاسک دایر شده است. مختار سلحشور دیروز با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در این استان اظهار داشت: از دقایق نخست ورود سامانه بارشی به استان، با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح هلال‌احمر انجام شده بود، نیروها کاملا آماده پاسخ به بحران بودند و در صحنه‌ها حضور فعال داشتند. وی افزود: در شرق شهرستان جاسک نگرانی‌هایی از طغیان رودخانه گابریک و ورود آب به روستاها داشتیم، بر همین اساس اردوگاه‌های اسکان اضطراری در این منطقه دایر شد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان عنوان‌ کرد: به صورت شبانه روستاهایی که در حاشیه رودخانه گابریک قرار داشتند شامل روستاهای کوک، گرندوو لیره‌ای تخلیه شدند و مردم به اردوگاه اسکان اضطراری انتقال یافتند. طی این بارندگی‌ها ۹۹ دستگاه چادر در اردوگاه‌ها نصب شده و ۹۵ نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند. وی افزود: ۴۰ تیم عملیاتی در امدادرسانی به مردم شریف استان مشارکت داشتند که همچنان در حال آماده‌باش هستند.
* تداوم بارش باران در نقاط مختلف کشور
مطابق پیش‌بینی هواشناسی، بارش‌های بهاری تا اواسط هفته آینده همچنان در اغلب استان‌های کشور ادامه دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: تا روز یکشنبه (۲ اردیبهشت) در بیشتر استان‌ها بارش باران، رگبار و رعد و برق دور از انتظار نیست. صادق ضیاییان دیروز اظهار کرد: با فعال شدن سامانه بارشی اخیر روز گذشته ساکنان کرمان، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی و برخی مناطق واقع در فارس، نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی با رگبار باران و رعد و برق و در برخی مناطق رخداد تگرگ مواجه بودند؛ بارش‌هایی که ادامه دارد و پنجشنبه (۳۰ فروردین) در برخی مناطق شرق، جنوب شرق و جنوب، جمعه (۳۱ فروردین) در مناطقی از شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس شمالی و مرکزی و البرز مرکزی، شنبه (یکم اردیبهشت) و یکشنبه (۲ اردیبهشت) در برخی مناطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از مرکز و جنوب و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی و زاگرس شمالی و مرکزی بارش رخ می‌دهد.
***
رفع مشکل کمبود آب همه شهرهای منطقه بلوچستان
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: با بارش‌های اخیر مشکل تأمین آب همه شهرهای منطقه بلوچستان برطرف شد. سیف‌الله آقابیگی دیروز اظهار داشت: بالاترین میزان بارندگی‌ها تا صبح دیروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین) در ایستگاه زرآباد (۲۷۰ میلیمتر)، کنارک (۲۲۹ میلیمتر)، شارک (۲۲۱ میلیمتر) و چابهار (۱۳۱ میلیمتر) در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از زمان وقوع بارندگی‌ها به ثبت رسید. وی درباره آخرین وضعیت بارش‌های سیل‌آسا در استان سیستان‌وبلوچستان افزود: بر اثر بارش‌های اخیر در این استان، سدهای خیرآباد و ماشکیدعلیا سرریز شدند، سد زیردان در آستانه سرریز قرار دارد، سد کهیر در حال سرریز شدن است و آبگیری مناسبی در سد پیشین انجام شده است. وی ادامه داد: نکته مهم اینکه پیش از بارندگی‌ها، بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته به‌منظور مدیریت و کنترل سیلاب در سدهای این استان به‌ویژه سدهای پیشین، خیرآباد و زیردان، نسبت به رهاسازی بخشی از آب مخازن این سدها اقدام لازم انجام شد. مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: بر اساس مدیریت صورت‌گرفته، سدهای ذکر شده توانستند جریان آب با ورودی بیش از ۲۱۰۰ مترمکعب در ثانیه را مهار کنند. آقابیگی با بیان اینکه پیک سیلاب با ذخیره‌سازی آب در سد زیردان مهار شد، گفت: پیش‌ از این ۱۶۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن سد کهیر خالی بود اما با توجه ‌به شدت قابل ‌توجه بارندگی‌ها و حجم بالای جریان آب، این سد در کنار مهار سیلاب‌های شدید، توانست ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب آبگیری داشته باشد و اکنون در حال سرریز شدن است.

 


Page Generated in 0/0076 sec