printlogo


کد خبر: 280729تاریخ: 1403/1/30 00:00
حزب‌الله لبنان با پهپاد‌های رادارگریز صهیونیست‌ها را در هم کوبید؛ در حمله به شهرک عرامشه ۱4 صهیونیست به شدت زخمی شدند
سورپرایز پهپاد‌ها
* پهپاد‌های حزب‌الله یک سامانه گنبدآهنین را منهدم کردند

گروه بین‌الملل: حزب‌الله لبنان چند روز بعد از حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی، سومین عملیات هدفمند و ترکیبی خود علیه اسرائیل را انجام داد که منجر به سرگشتگی نظامی رژیم صهیونیستی شده است و میزان بازدارندگی و توان عملیاتی مقاومت اسلامی لبنان را نشان می‌دهد. 
در ۳ روز گذشته مقاومت اسلامی لبنان ۳ بار عملیات‌های بزرگی را علیه نیروهای اسرائیل انجام داده که موجب تعجب رژیم صهیونیستی شده است. رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند شمار مجروحان حمله موشکی و پهپادی حزب‌الله به پایگاهی اسرائیلی در منطقه عرب العرامشه در شمال فلسطین اشغالی به 14 نفر رسیده است و حال دست‌کم 6 نفر از مجروحان نیز وخیم است. این عملیات ظهر دیروز توسط پهپادهای انتحاری حزب‌الله لبنان انجام شد که به ساختمانی نظامی در منطقه العرامشه در الجلیل برخورد کرد که موجب زخمی شدن تعداد زیادی از نیروهای نظامی صهیونیست شد. این در حالی است که اخبار نشان می‌دهد وضعیت ۲ نفر از افراد زخمی شده بشدت وخیم است. 
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله روز گذشته در پاسخ به ترور پهپادی برخی رزمندگان مقاومت توسط اسرائیل بود. در این بین عملیات دیروز چند پیام مشخص داشت؛ حزب‌الله لبنان روند صعودی عملیات‌های نظامی را سطح‌بندی کرده است و این نشان می‌دهد حزب‌الله هنوز سلاح‌های سری خود را استفاده نکرده است.
پهپاد انتحاری‌ای که حزب‌الله روز گذشته علیه اسرائیل استفاده کرد، نشان می‌دهد توانمندی این حزب برای ضربه زدن به یگان‌های زمینی، هوایی و مخابراتی اسرائیل بشدت بالاست. این عملیات را باید کنار کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نیروهای تیپ گولانی در چند روز گذشته قرار داد. همچنین مقاومت اسلامی لبنان ۳ روز قبل اعلام کرد مانع ورود نظامیان تیپ گولانی اسرائیل به خاک لبنان شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد حمله به لبنان، یکی از نقشه‌های ثابت اسرائیل در ۷ ماه اخیر بوده است. رزمندگان مقاومت بعد از رصد دقیق اطلاعاتی دشمن و توقع ورود آنها از اراضی اشغالی به جنوب لبنان، چند تله انفجاری در منطقه مورد نظر کار گذاشتند که پس از ورود نیرو‌های تیپ گولانی به خاک لبنان، تله‌ها به وسیله رزمندگان منفجر شد که باعث کشته و زخمی شدن افراد آنها شد. حسین عزالدین، خبرنگار العالم در لبنان گفت: رزمندگان مقاومت ابتدا اجازه دادند نیروهای صهیونیست در امنیت کامل وارد منطقه شوند، سپس بمبی را در مسیر آنان منفجر کردند. وی افزود: در این عملیات 4 سرباز اسرائیلی تیپ گولانی زخمی شدند که جراحت برخی از آنان خطرناک گزارش شده به همین علت دشمن به تلافی آن مناطق ناقوره و عیتا الشعب را بشدت بمباران کرد.
این دومین عملیات شدید حزب‌الله لبنان علیه نیروهای اسرائیلی در چند روز اخیر بود. این ۲ عملیات نشان‌دهنده آن است که حزب‌الله لبنان از آغاز عملیات توفان الاقصی در 7 اکتبر و درگیری در منطقه شمالی با اسرائیل با صبر و حوصله وارد عرصه درگیری شده است و سطح به سطح و طبقه به طبقه توانمندی نظامی خود را ظاهر می‌کند و به یکباره تمام دست نظامی و عملیاتی خود را برای اسرائیل باز نخواهد کرد.
از سوی دیگر عملیات در شمال برای اسرائیلی‌ها بسیار گران تمام شده است. از سویی یک‌سوم توان عملیاتی رژیم صهیونیستی در شمال معطوف است و از طرفی هر لحظه امکان یک عملیات بزرگ و مهلک توسط حزب‌الله لبنان مانند روز گذشته وجود دارد. همچنین بسیاری از شهرک‌نشین‌های مناطق شمال سرزمین‌های اشغالی از منازل [غصبی]خود خارج شده و مقامات اسرائیلی آنها را به جاهایی مانند هتل برده‌اند. چند روز قبل بود که یک رسانه عبری اعلام کرد بسیاری از صهیونیست‌ها دیگر نمی‌خواهند به منازل قبلی خود در مناطق شمالی بازگردند. اما یک عملیات دیگر هم در ۲ روز گذشته باعث رعب و وحشت اسرائیلی‌ها شد؛ جایی که پهپاد انتحاری حزب‌الله لبنان سامانه «گنبد آهنین» اسرائیل را مورد هدف قرار ‌داد. رزمندگان مقاومت اسلامی در یک حمله هوایی در ۲ مرحله سامانه‌های دفاع موشکی و گنبد آهنین را در «بست هلیل» هدف قرار داده و باعث کشته و زخمی شدن خدمه این سامانه‌ها شدند. همچنین پهپادها به سکوهای موجود در منطقه «تل نعمه» (شمال اراضی اشغالی فلسطین) اصابت کردند. در همین رابطه خبرنگار بی‌بی‌سی در لبنان اعلام کرد حزب‌الله در خاک اسرائیل عملیاتی موفق انجام داد و از پهپادهای نسل سوم استفاده کرد که گنبد آهنین و پدافندهای دیگر نتوانستند آن‌ را  رهگیری کنند. همچنین ️تیپ زبده گولانی هم طی عملیاتی نتوانست وارد لبنان شود و گرفتار تله‌های انفجاری حزب‌الله شد. حزب‌الله لبنان به اسرائیل پیام داده هر گونه حمله به ایران با واکنش غافلگیر‌کننده ما روبه‌رو خواهد شد!
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را در رابطه با حجم درگیری در جبهه شمالی فلسطین اشغالی فاش و اشاره کردند نبرد در شمال بخشی جدایی‌ناپذیر از نبرد در چند جبهه است. روزنامه یدیعوت آحارانوت با اشاره به اینکه حزب‌الله از 8 اکتبر تاکنون ۳۱۰۰ گلوله راکت و خمپاره و ۳۳ هواپیمای بدون سرنشین انفجاری شلیک کرده است، نوشت حزب‌الله با شکست فاصله زیادی دارد.
این روزنامه با اشاره به اینکه «حزب‌الله حدود ۲۴۰ گلوله سنگین از ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم شلیک کرد و خسارات شدیدی به بار آورد»، نوشت: «این بمب‌ها مقر لشکر الجلیل در برنت را ویران کرد». همچنین این گزارش حاکی از آن است که «حزب‌الله حداقل ۷۰۰ موشک ضد زره شلیک کرد که برخی از آنها پیشرفته بودند که نه تنها به شهرک‌ها و مواضع ارتش اسرائیل در خط تماس، بلکه به پایگاه‌های استراتژیک مانند واحد کنترل ترافیک هوایی در مرون و نیز مکان‌های دیگر با هدف ضربه زدن به آنها شلیک شدند».
این روزنامه دیدن ویرانی‌ها و خسارات وارد شده بر کریات شمونه، متولا و دیگر شهرک‌ها را خشمگین‌کننده دانست و افزود به نظر می‌رسد بن‌بست استراتژیک راه‌حلی ندارد. به همین ترتیب، روزنامه عبری‌زبان نوشت: «حزب‌الله اعتمادی را که در طول ۲۰ سال رشد به دست آورده بود، از دست نداده است».
طبق آنچه این گزارش در ادامه می‌آورد، آخرین برآوردها حاکی از وجود ۲۰۰ هزار گلوله راکت در انواع مختلف، حدود ۱۰۰ هزار گلوله خمپاره در اندازه‌های مختلف و ده‌ها هزار موشک «گراد» با قابلیت رسیدن به حیفا و همچنین هزاران گلوله راکت که مرکز و جنوب اراضی اشغالی را تحت پوشش قرار می‌دهد، با نیم تن وزن و قابلیت‌های نقطه‌زنی است. این گزارش افزود: «اینها تهدیدهایی است که جبهه داخلی اسرائیل هنوز آن را درک نکرده است».
روزنامه معاریو نیز در همین زمینه اشاره کرد «شمال در حال پژمرده شدن و فروپاشی است» و افزود: «ترک شمال اکنون در حال وقوع است». این روزنامه افزود: هیچ جدول زمانی، تاریخ و راه‌حلی وجود ندارد. عمدتاً نبردهای داخلی و رهبری ضعیف وجود دارد. معاریو همچنین نوشت شهرک‌نشینان اکنون ۶ ماه است راه‌حل‌های اسکان موقت را دنبال می‌کنند و افراد توانا در میان آنها آپارتمان اجاره و شروع به تطبیق با مکان‌های جدید کرده‌اند. این روزنامه با اشاره به اینکه ۲ نظرسنجی انجام شده در شهرک کریات شمونه نشان می‌دهد ۴۰ درصد ساکنان آن قصد بازگشت به آنجا را ندارند، خاطرنشان کرد: کسانی که بازمی‌گردند کسانی هستند که چاره‌ای ندارند، سالمندان، بیماران، فقرا و کسانی که نیاز به مراقبت اجتماعی دارند.
خروج شهرک‌نشینان صهیونیست به حدی رسیده است که رئیس شورای شهرک المطله در اراضی اشغالی هم‌مرز با لبنان گفته است: من مثل دزد وارد خانه خود می‌شوم و فقط ۳۴ نفر اینجا باقی مانده‌اند. بر اساس گزارش شبکه خبری المیادین، سامی تورگمان، رئیس شرکت برق «نوگا» توصیه کرد شهرک‌نشینان صهیونیست سامانه انرژی خورشیدی را بر پشت بام منازل‌شان به ‌منظور استفاده در شرایط معمولی و نه‌ فقط در مواقع اضطراری، نصب کنند. تورگمان در گفت‌وگو با شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی گفت با توسعه جنگ با لبنان امکان قطع جریان برق شهرک‌نشینان برای ساعت‌های طولانی در اکثر شهرک‌ها وجود دارد و حتی هدف قرار دادن یک شبکه برق‌رسانی منجر به بروز بحران خواهد شد.
شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد شرکت نوگا «یکی از حفاظت‌شده‌ترین تأسیسات اراضی اشغالی» به شمار می‌آید که انتظار می‌رود در روزهای جنگ و حتی در بدترین سناریو - فرود روزانه هزاران موشک - کار کند و زمینه تامین برق را فراهم کند. این شبکه عبری‌زبان همچنین گزارش داد: سقوط ده‌ها هزار موشک از جمله موشک‌های نقطه‌زن، سراسر «اسرائیل» را ویران خواهد کرد و این بدترین سناریو برای نهاد امنیتی اسرائیل درباره جنگ با حزب‌الله است. از سوی دیگر آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل بیتنا گفت: نتانیاهو ساکنان شمال را مانند اردک در تیررس حزب‌الله قرار داده است. «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب موسوم به «اسرائیل بیتنا» در این باره گفت: در ارزیابی بخش اطلاعات نظامی درباره واکنش ایران اشتباه رخ داده است. وی اذعان کرد: بدون رادار‌های آمریکایی در زمین، دریا، هوا و اطلاعاتی که آنها در اختیار ما قرار دادند، مقابله با حمله ایران ممکن نبود. در همین راستا، شائول گلدشتاین، مدیرکل شرکت نوگا، در جریان گفت‌وگو با این شبکه صهیونیست اذعان کرد: اسرائیل نمی‌تواند چندین ساعت در برابر سناریوی تاریکی مقاومت داشته باشد و باید برای بدترین حالت ممکن آماده باشد. ما از آنچه حزب‌الله در حال برنامه‌ریزی برای آن است، 
اطلاعی نداریم.
***
زندگی در هتل
«دیوید آزولای» رئیس شهرک صهیونیست‌نشین «متولا» واقع در مرز با لبنان فاش کرد ۷۰ درصد ساکنان این منطقه در پی درگیری و تبادل آتش با نیروهای حزب‌الله لبنان، خانه‌های [غصبی]خود را ترک کرده و اکنون در هتل‌ها اقامت دارند و تنها ۴۰ تن از ساکنان شهرک باقی مانده‌اند که آنها هم از نیروهای حفاظتی منطقه، مسؤولان محلی و سربازانی هستند که در خانه‌های شهروندان شب را سپری می‌کنند. آزولای در ادامه اظهار کرد: ۷۰ درصد ساکنان منطقه در هتل‌ها هستند و این شرایط نمی‌تواند ادامه یابد. ۵۰ درصد از ساکنان منطقه 16 اکتبر ۲۰۲۳ این منطقه را تخلیه کردند.

 


Page Generated in 0/0073 sec