printlogo


کد خبر: 280739تاریخ: 1403/2/1 00:00
گزارش «وطن امروز» از عملیات ناموفق اسرائیل در ایران و بن‌بست راهبردی نتانیاهو در منطقه
مسخره‌ها
* لاپید: بن گویر با یک پیام یک کلمه‌ای توانست اسرائیل را تمسخر و شرمنده کند/ * آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچ خسارتی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است/ * تحلیلگر اسرائیلی: بن گویر لات کوچه خلوت است/ * خبرنگار بی‌بی‌سی: عملیات اسرائیل یک ببر کاغذی بود

گروه بین‌الملل: «مسخره و مضحک»! بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بعد از اتفاقات بامداد جمعه در اصفهان پیامی یک کلمه‌ای را در فضای مجازی منتشر کرد که در زبان عبری به معنای اشتباه یا شلیک ضعیف است. او در این توئیت غیرمستقیم عملیات اسرائیل را تایید و آن را مسخره ‌کرد. توئیت او همزمان با عملیات تل‌آویو در پاسخ به حمله موشکی ایران علیه ۲ پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی، نوعی از شرمساری را برای اسرائیلی‌ها در پی داشته است. کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در رابطه با توئیت بن گویر گزارش داد: توئیت‌های ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل و تالی گوتلیب، عضو کنست (پارلمان اسرائیل) که به مسؤولیت اسرائیل اشاره کرده‌اند موجب نگرانی دستگاه‌های امنیتی شده است. این کانال همچنین گزارش داد: پیش‌بینی‌های ارتش و دستگاه‌های امنیتی این است که «حمله» به پایان رسیده است اما اسرائیل همچنان آماده‌باش خود را حفظ می‌کند. این کانال گزارش داد: به رغم اینکه اسرائیل از قبل به واشنگتن گفته بود حمله‌ای را به ایران انجام خواهد داد اما آمریکا موضع مشخصی اتخاذ نکرد. ایتمار بن گویر در توئیتی به حادثه دیروز رژیم صهیونیستی اشاره کرده و نوشته بود این حمله «مسخره و ضعیف» بود. در همین حال میکی لوی، رئیس سابق و عضو فعلی پارلمان رژیم صهیونیستی خطاب به بن‌گویر نوشت: تبریک می‌گویم! شما توانستید تمام دوران حضور خود در مسؤولیت «وزارت شکست» و «عضویت در کابینه» را در یک کلمه توصیف کنید! تالی گوتلیب نیز که از حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو است، به این رویداد اشاره کرده بود و این درحالی است که تل‌آویو رسما مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است. گوتلیب که عضو کمیته خارجه و امنیت کنست است دیروز در توئیتی نوشت: صبح بخیر مردم عزیز اسرائیل. صبحی سربلند با افتخار! امیدواریم قدرت بازدارندگی را بازیابیم! 
مقامات رسمی رژیم صهیونیستی درباره گزارشات مربوط به حوادث دیروز در ایران، سوریه و عراق تاکنون سکوت کرده‌اند. از سوی دیگر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد وزارت خارجه این رژیم از سفارتخانه‌هایش در جهان خواست از هرگونه اظهارنظر درباره گزارشات مربوط به این رویداد خودداری کنند. بامداد روز جمعه خبرهایی مبنی بر پرواز چند ریزپرنده در اصفهان منتشر شد، همچنین به گزارش شبکه خبری العهد عراق یک موشک که متعلق به رژیم صهیونیستی بود در استان واسط عراق سرنگون شده است. این موشک در منطقه العزیزه این استان عراق سقوط کرد. در همین حال در پی گزارش‌ها از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در بیانیه‌ای تأیید کرد هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. در این بیانیه آمده است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کند هیچ خسارتی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. مدیر کل، رافائل گروسی همچنان خواستار خویشتنداری حداکثری همه است و تأکید می‌کند تأسیسات هسته‌ای هرگز نباید در درگیری‌های نظامی هدف قرار گیرند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اوضاع را از نزدیک رصد می‌کند». گفتنی است توئیت بامداد جمعه بن گویر، عضو تندرو و رادیکال کابینه نتانیاهو همچنین موجب جنجال در فضای عمومی اسرائیل شده است. یائیر لاپید، رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به توئیت بن گویر گفته است: هیچ وقت تا الان یک وزیر در کابینه امنیتی چنین لطمه سنگینی به امنیت اسرائیل، وجهه و جایگاه آن نزده بود. بن گویر با یک پیام یک کلمه‌ای نابخشودنی توانست اسرائیل را از تهران تا واشنگتن تمسخر و شرمنده کند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز جمعه در واکنش به حادثه اصفهان از پاسخ به اینکه آیا تل‌آویو درباره آن با واشنگتن هماهنگ کرده است، خودداری کرد، اما گفت واشنگتن در هیچ عملیات تهاجمی درگیر نشده است. وی گفت: من نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم، جز اینکه بگویم ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی درگیر نشده است. آنچه ما روی آن متمرکز شده‌ایم، آنچه G7 روی آن متمرکز شده است... این است که کار ما برای کاهش تنش‌هاست. لاپید در واکنشی تند به توئیت بن گویر گفت: هرکس به ‌جز نتانیاهو نخست‌وزیر می‌بود، امروز صبح او را از کابینه بیرون می‌کرد. حتی وزرایی که در کنارش نشسته و مثل گوسفند سکوت می‌کنند هم در برابر اقدامات او مسؤولند. آنها بخشی از شکست نابخشودنیِ امنیت و ارزش اسرائیل هستند.
روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی به نقل از برخی مقامات اسرائیلی درباره اتفاقات بامداد جمعه در اصفهان نوشت که اسرائیل یک عملیات محدود علیه ایران انجام داده و قصدش آن بوده که به تهران اعلام کند توانایی حمله از داخل را دارد! البته این فرد اشاره‌ای نکرده است که این عملیات چگونه انجام شده و شکست آن را هم گردن نگرفته است. همین روزنامه به نقل از یک مقام ایتالیایی اعلام کرد که اسرائیل از این عملیات محدود به واشنگتن خبر داده بود. نکته مهم آن است که آمریکا از ابتدا به اسرائیل درباره حمله به ایران هشدار داده بود. بایدن و بلینکن بارها به نتانیاهو و مقامات اسرائیلی گفتند آمریکا در عملیات تهاجمی علیه تهران شرکت نخواهد کرد. به همین دلیل با توجه به جمیع جهات، عملیات ناموفق اسرائیل در ایران نشان‌دهنده آن است که تل‌آویو بدون کمک آمریکا نمی‌تواند عملیات نظامی‌ علیه ایران انجام دهد و همین هشدارهای آمریکا مبنی بر اینکه قصد جنگ با ایران را ندارد، اهمیت بازدارندگی تهران را نشان می‌دهد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند حمله موشکی ایران به اسرائیل تمام معادلات این رژیم را به هم ریخت و بایدن هم نسبت به حمله شدید اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی ایران به تل‌آویو هشدار داد که این نگرانی وجود دارد تل‌آویو به تنهایی و بدون همراهی آمریکا قطعا از تهران شکست خواهد خورد. از سوی دیگر حملات جمعه اسرائیل که با پدافند ایران شکست خورد نشان از تمایل دوباره تل‌آویو برای کشاندن درگیری و جنگ به منطقه خاکستری و سایه را دارد، زیرا تهران در اقدامی تهاجمی اعلام کرد بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری تهران در دمشق دیگر صبر را کنار گذاشته و هر بار که تل‌آویو علیه منافع تهران اقدام کند با پاسخ مستقیم تهران روبه‌رو خواهد شد. این بن‌بست راهبردی اسرائیل را روزنامه هاآرتص بخوبی نوشته است. این روزنامه درباره حملات جمعه تل‌آویو نوشت: «اولین حمله در نوع خود در ایران ممکن است نشان‌دهنده میزانی از ناامیدی از تله استراتژیک منطقه‌ای است که اسرائیل در آن قرار گرفته است». 
این نوشته هاآرتص گویا و ناظر بر این موضوع است که تل‌آویو در یک تنهایی هم گیر افتاده. از سویی واشنگتن به اسرائیل برای رهگیری حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی کمک می‌کند اما از آن طرف به تل‌آویو هشدار می‌دهد در عملیات تهاجمی علیه تهران شرکت نخواهد کرد و اسرائیل باید به سمت تنش‌زدایی پیش برود. بایدن و دولت دموکرات آمریکا این پیام را به طرف اسرائیلی دادند که اولا بدون آمریکا در جنگ با ایران کاری از پیش نخواهد برد و دوم اینکه آمریکا هم قصد جنگ با ایران را ندارد. به همین دلیل نعل وارونه نتانیاهو در حمله به کنسولگری ایران به ضرر خودش تمام شد و نه تنها آمریکا وارد جنگ با ایران نشد، بلکه تهران یک عملیات بزرگ علیه اسرائیل انجام داد که باعث شد بازدارندگی تهران دوباره کاملا احیا شود و در شطرنج میدان نظامی اکنون ایران دست بالا را نسبت به اسرائیل دارد. از طرفی حمله یک قدرت غیراتمی به یک رژیم اتمی نشان می‌دهد سطح جدیدی از بازدارندگی در منطقه غرب آسیا ایجاد شده است.
* سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد 
وبگاه شبکه خبری سی‌ا‌ن‌ان در گزارشی اختصاصی نوشت شواهدی از وجود خسارت گسترده در یک پایگاه هوایی در اصفهان که ادعا می‌شود اسرائیل به آن حمله کرده وجود ندارد. از سوی دیگر تحلیلگر اسرائیلی در گفت‌وگو با  خبرنگار بی‌‌بی‌سی فارسی درباره نارضایتی وزرای اسرائیلی از نوع حمله به ایران گفت: وزیران اسرائیل، لات‌های کوچه خلوت هستند! اینها افرادی هستند که به ارتش راه داده نشدند و فقط حرف می‌زنند. در همین رابطه  خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی هم گزارش داد: همه این حمله اسرائیل به ایران را مسخره می‌کنند؛ می‌گویند اسرائیل ببر کاغذی است؛ اکنون هیمنه اسرائیل زیر سوال رفته و در واقع این یک پیروزی برای ایران و محور مقاومت است! تهران با حمله مستقیم و بی‌سابقه با آن حجم (300 موشک و پهپاد) به تل‌آویو نشان داد واشنگتن هم باید ایران را در زمره کشورهای نظامی غیراتمی در نظر نگیرد و با حد واسط یک کشور اتمی و غیراتمی با آن رفتار کند. همچنین برخی رسانه‌ها اعلام کردند حمله محدود بامداد دیروز نتانیاهو به اصفهان نشان می‌دهد او تنها می‌خواست با این حمله یک پیام به تهران بدهد، زیرا او با فشار بسیار زیاد داخلی روبه‌رو است و جنگ غزه هم همچنان نتانیاهو را در خود گرفتار کرده است. هاآرتص درباره این حمله و پیامد آن نوشت حمله نتانیاهو برای او شاید از زیر فشار نجاتش دهد، همچنین تکرار انتقام و پاسخ ایران را در بر نداشته باشد. در مجموع می‌توان اینگونه جمع‌بندی کرد که حمله نتانیاهو به کنسولگری ایران در دمشق یک خطای راهبردی را برای اسرائیل در پی داشت و عدم همراهی جدی آمریکا در حمله اسرائیل به ایران و یک نمایش بسیار ضعیف توسط این رژیم در بامداد جمعه، همان چیزی بود که بن گویر در یک کلمه آن را تشبیه کرد. مانند یک ضربه ضعیف در فوتبال که باعث تمسخر صهیونیست‌ها شد.

Page Generated in 0/0057 sec