printlogo


کد خبر: 280740تاریخ: 1403/2/1 00:00
وزیر امور خارجه ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل پاسخ موشکی ایران به جنایت‌های اسرائیل را مشروع خواند
پاسخ دیپلماتیک در نیویورک

گروه سیاست خارجی: وزیر امور خارجه ایران با حضور در جلسه شورای امنیت سازمان ملل از حق دفاع مشروع ایران برای پاسخ به اقدام نظامی اسرائیل علیه سفارت ایران در دمشق سخن گفت و اعلام کرد در صورت تکرار دوباره این حملات، ایران پاسخ فوری و قاطع می‌دهد. 
حسین امیرعبداللهیان در ابتدای سخنان خود در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت ملل متحد درباره «وضعیت خاورمیانه» شامل مسأله فلسطین گفت: طی ماه‌های گذشته، شورای امنیت نشست‌های متعددی را برای رسیدگی به جنایاتِ جنگیِ ترکیبی و نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه برگزار کرده که به‌ رغم تصویب 3 قطعنامه و یک بیانیه مبنی بر درخواست توقف فوری جنگ و ارسال همه‌جانبه کمک به مردم، «هیچ نتیجه عملی» - تکرار می‌کنم «هیچ نتیجه عملی» - نداشته است. امیرعبداللهیان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به حمله رژیم صهیونیستی به بخشی از ساختمان سفارت ایران در سوریه اشاره کرد و افزود: حمله موشکی اول آوریل رژیم تروریست اسرائیل به ساختمان سفارت کشورم در دمشق، نشان داد این رژیم حتی در نقض اصل بنیادین مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک و نادیده انگاشتن کنوانسیون‌های شناخته شده وین تردید نمی‌کند. همان‌گونه که اکثر اعضای شورای امنیت در نشست دوم آوریل این نهاد اعلام کردند، این حمله نقض آشکار منشور ملل متحد، حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین بوده بنابراین قویاً محکوم است. وی تصریح کرد: شورای امنیت طی ماه‌های گذشته به درخواست‌های رسمی و مکرر ما برای جلوگیری از حملات بیشتر رژیم اسرائیل به منافع و مستشاران رسمی نظامی ضدتروریسم ایران توجهی نکرد و هیچ اقدامی انجام نداد. متأسفانه این شورا به خاطر رفتار کاملاً غیرمسؤولانه آمریکا، انگلیس و فرانسه، در واکنش به این حمله مطلقاً غیرقانونی حتی از صدور یک بیانیهِ محکومیتِ صرف هم عاجز ماند! وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در همین چارچوب تاکید کرد: هیچ دولتی - تکرار می‌کنم «هیچ دولتی» - در مقابل چنین حمله موشکی گستاخانه و جدی‌ای به سفارت کشورش - که یکی از نمادهای حاکمیت آن به‌شمار می‌رود - و همچنین قتل ماموران قانونی و رسمی و دیپلماتیک خود هرگز ساکت نمی‌نشیند. وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران که برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری، تا همین اواخر نیز در برابر سایر حملات تروریستی موشکی رژیم اسرائیل با ملاحظات منطقه و فرصت دادن به نقش سازمان ملل، خویشتنداری قابل‌توجهی نشان داده بود، وقتی با مشاهده ادامه چراغ سبز کاخ سفید به تداوم جنایات رژیم اسرائیل و در نتیجه تداوم انفعال شورای امنیت در جلوگیری از حملات رژیم اسرائیل مواجه شد، دیگر به هیچ‌وجه نمی‌توانست در برابر حمله به سفارت و تعرض به حاکمیت خود، صبر پیشه کند. 
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: بنابراین حمله نظامی ۱۳ آوریل ایران: اول، کاملاً ضروری بود، چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت؛ دوم، ابتدا به ساکن نبود، بلکه در پاسخ به یک سلسله جنایات و حملات موشکی رژیم اسرائیل به منافع ایران بویژه به سفارت ما در سوریه انجام شد؛ سوم، در استیفای حق دفاع مشروع ایران تحت حقوق بین‌الملل انجام شد؛ چهارم، با رعایت معیار عدم تعرض به افراد و اماکن غیرنظامی انجام شد و پنجم، صرفاً بر 2 تأسیسات نظامی رژیم اسرائیل که در حمله به سفارت ما استفاده شدند، متمرکز شد. 
وی همچنین گفت: بنابراین از نظر گستره و ضرورت‌های نظامی نیز محدود و متناسب بود. همچنین از آنجا که کاملاً معلوم بود برخی حامیان رژیم اسرائیل که شریک مطلق کشتار مردم در غزه هستند، حتماً به آن رژیم در تلاش برای خنثی‌سازی حمله ایران کمک خواهند کرد، لذا دفاع مشروع به گونه‌ای انجام شد تا نیل به هدف تضمین شود. امیرعبداللهیان تصریح کرد: طراحی سنجیده، دقیق و حاوی پیام اقدام ما در حمله محدود و حداقلی نیروهای مسلح کشورم در چارچوب حقوق بین‌الملل و دفاع مشروع و خسارات وارده به اهداف مشخص نظامی و عدم تعرض به مناطق غیر نظامی، درستی این ارزیابی و متناسب بودن حمله و البته اصابت دقیق آن به هدف را تضمین کرد. وزیر امور خارجه در ادامه گفت: تأکید می‌کنم اکنون دفاع مشروع و اقدام متقابل و متناسب ایران پایان یافته است. بنابراین باید رژیم اسرائیل وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی افزون‌تر علیه منافع ایران دست بردارد. وی همچنین با بیان اینکه مسلماً در صورت هرگونه استفاده رژیم اسرائیل از زور و تعرض به منافع ایران، جمهوری اسلامی ایران نیز در استیفای حق ذاتی خود در دادن پاسخ آنی، قاطع و قوی به آن و پشیمان کردن قطعی و کامل این رژیم لحظه‌ای تردید نخواهد کرد، گفت: این تصمیمی تغییر‌ناپذیر است.

Page Generated in 0/0051 sec