printlogo


کد خبر: 280767تاریخ: 1403/2/1 00:00
مدیرعامل هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با «وطن امروز»: به بیش از ۵ هزار سیل‌زده امدادرسانی شده است
خروج سیل‌زدگان از وضعیت اضطرار
* بیش از50 درصد بارش سال آبی استان سیستان و بلوچستان در ۳ روز اتفاق افتاد

گروه اجتماعی: در پی بارش‌های سیل‌آسای هفته گذشته در جنوب کشور، ساکنان استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان با بیشترین خسارات و مخاطرات ناشی از شدت بارش باران و جاری شدن سیل مواجه شدند؛ بارش‌های کم‌نظیری که باعث سرریز شدن سدها، طغیان رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی و نفوذ آب به منازل شد. شدت بارش‌ها به حدی بود که خسارت زیادی را به زیرساخت‌های شهری و روستایی وارد کرد و باعث تخریب جاده‌ها، پل‌ها، مزارع و باغات شد. همچنین به دلیل حجم بالای بارش‌ها برق تعدادی از روستاها قطع و برخی منازل دچار آبگرفتگی شدند، آنطور که با ورود آب به برخی منازل بخشی از وسایل زندگی مردم از بین رفت. البته از همان ابتدای وقوع سیل، نیروهای امدادی و جهادی به یاری سیل‌زدگان شتافتند و اقدامات لازم را برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان به کار گرفتند؛ اقداماتی که باعث شده است با فروکش کردن آب، سیل‌زدگان از شرایط اضطرار خارج شوند. در پی این وضعیت احمد وحیدی، وزیر کشور پنجشنبه به سیستان‌وبلوچستان سفر کرد و همراه با استاندار سیستان‌وبلوچستان در شهرها، روستاها و بخش‌های مختلف حوزه جنوب این استان حاضر شد و از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی به مردم قرار گرفت. در این میان علاوه بر نیروهای امدادی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از ابتدای وقوع سیل در سیستان‌وبلوچستان با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های خود در کنار مردم حضور یافت و در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی، امدادی و خدمات‌رسان، به کمک سیل‌زدگان شتافت.  بارش باران سیل‌آسا در سیستان‌وبلوچستان همچنین باعث شد محمد مخبر، معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت بر ضرورت رسیدگی هر چه سریع‌تر به سیل‌زدگان در مناطق جنوبی کشور تاکید کند و بگوید همه دستگاه‌های مسؤول از جمله وزارتخانه‌های کشور،‌ نیرو و راه و شهرسازی موظفند همه امکانات خود را برای کمک و جبران خسارات وارده به سیل‌زدگان بسیج کنند. استاندار سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرد: اقدامات لازم برای بسیج تمام امکانات و تامین اعتبارات برای رفع مشکلات مردم سیل‌زده جنوب استان انجام شده است. محمد کرمی بیان کرد: با نگاه ویژه شخص وزیر کشور، اعتبارات لازم برای مقابله با خسارات ناشی از سیلاب در جنوب استان تامین شد. وی تاکید کرد: با تقسیم‌بندی مناطق، مسؤولان هر منطقه برای رسیدگی به مسائل مشخص هستند. همچنین با توجه به تامین اعتبارات لازم، برای تخلیه آب‌ نیز دستگاه‌های کفکش مورد نیاز خریداری می‌شود.
* امدادرسانی به بیش از ۵ هزار نفر
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان طی گفت‌وگویی با «وطن امروز» از موج امدادرسانی به سیل‌زدگان به این استان خبر داد و گفت: تاکنون به بیش از 5 هزار نفر در جنوب استان امدادرسانی شده است. سیدمحمدمهدی سجادی با بیان اینکه علاوه بر نیروهای امدارسان استانی، از سایر استان‌ها نظیر اصفهان، فارس و یزد نیز نیروهای امدادی به کمک سیل‌زدگان آمده‌اند، افزود: خوشبختانه وضعیت سیل‌زدگان از حالت اضطراری خارج شده است و نیروهای امدادی و جهادی در حال تخلیه آب از منازل و معابر هستند. از طرفی سایر دستگاه‌ها و نهادهای امدادگر و خدمات‌رسان برای تامین نیازهای اولیه سیل‌زدگان در حال کمک‌رسانی هستند. به گفته سجادی، از ۲۸ فروردین‌ تاکنون ۱۱ شهرستان سراوان، سیب و سوران، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، سرباز، کنارک، میرجاوه، زاهدان، خاش و مهرستان شامل ۶۷ روستا تحت تأثیر آبگرفتگی قرار گرفته‌اند و در این مدت ۳۰۸ نیروی عملیاتی کادر و داوطلب در قالب ۶۰ تیم با بکارگیری ۶۰ خودروی امدادی در عملیات‌ها مشارکت کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: امدادگران به هزار و ۲۱۲ خانوار شامل 5 هزار و ۱۲۰ نفر امدادرسانی کرده‌اند و هزار و ۳۹ نفر اسکان داده شده‌اند. وی افزود: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با دیگر سازمان‌ها و نهادها همچنین فروکش کردن آب، اوضاع اکنون بخوبی کنترل شده است. همچنین تامین نیاز سیل‌زدگانی که به دلیل قطع راه‌های مواصلاتی، کمک‌رسانی به آنها سخت است، از طریق بالگرد انجام می‌شود. سجادی در ادامه افزود: اقلام ضروری میان خانواده‌های تحت تأثیر سیل توزیع شده است.
* بازگشایی راه ۱۴۳ روستا در چابهار
با فروکش کردن آب ناشی از سیلاب در سیستان‌وبلوچستان، امدادرسانی‌ها به مردم سیل‌زده در این استان سرعت بیشتری گرفته است. معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان چابهار گفت: راه ۱۴۳ روستا در چابهار که بر اثر سیل، بارندگی‌ها و طغیان رودخانه‌های فصلی بسته شده بود، پس از فروکش کردن آب و اقدامات راهداری بازگشایی شد. دادکریم بلوچ اظهارکرد: شبکه آبرسانی ۳۱ روستا دچار تخریب زیرساختی شده و هم اکنون به صورت سقایی در حال آبرسانی هستند و بعد از فروکش کردن آب، به صورت کارشناسی شبکه آبرسانی آنها بازسازی خواهد شد. تلاشگران راهداری در حال بازگشایی راه‌های پارک پیرسهراب، دمبدف و شنام‌ها هستند. جانشین ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و معاون عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار با اشاره به اینکه آسفالت همه راه‌های روستایی و ساخت پل و ابنیه فنی مورد انتظار مردم است، افزود: روستاییان گرفتار در سیل همیشه نیازمند امدادرسانی هوایی و ارسال کمک‌های غذایی و درمانی هستند. باید پیش از اتفاقی دیگر، راه‌های ارتباطی را آسفالت کرد و پل‌ها و آب‌نماها را ساخت تا مشکلات به حداقل برسد. وی ادامه داد: سیلاب و بارندگی‌های اخیر موجب خسارت سنگین در بخش‌های راه، کشاورزی و زیرساخت‌های شهری و روستایی شده و روستاهای بخش پیرسهراب، پلان و مرکزی چابهار در محاصره سیل و گرگروها (فرسایش خندقی خاک) بودند.
* برق ۳۶۶ روستای مناطق سیل‌زده بلوچستان پایدار شد
با اقدامات نیروهای خدمات‌رسان، برق حدود 366 روستای سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان وصل شده است. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان‌وبلوچستان گفت: در ابتدای وقوع شرایط جوی در جنوب سیستان‌وبلوچستان، برق ۴۴۵ روستا قطع شد که در همان ساعات اولیه با تلاش تیم‌های عملیاتی این شرکت برق ۲۱۷ روستا پایدار شد. محمد رئیسی با اشاره به اینکه در حال حاضر برق ۳۶۶ روستا پایدار است، افزود: تلاش پرسنل صنعت برق جهت پایداری شبکه برق سایر روستاها ادامه دارد. رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان‌وبلوچستان گفت: نبود راه دسترسی‌ و طغیان رودخانه‌های فصلی از جمله چالش‌های کارکنان این شرکت برای اصلاح شبکه‌های آسیب دیده برق است.
* سیلاب مسیر ریلی راه‌آهن زاهدان - میرجاوه را بست
سرپرست اداره کل راه‌آهن جنوب شرق گفت: با توجه به آب‌بردگی کیلومتر ۱۸ راه‌آهن زاهدان - میرجاوه این مسیر تا اطلاع بعد بسته است. حمید بهادری افزود: بلافاصله بعد از بروز این مشکل نیروهای راه‌آهن در محل حادثه حضور یافتند تا هرچه سریع‌تر نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کنیم. وی تاکید کرد: وجود مشکلات و آسیب به سازه‌های ریلی در سیستان‌وبلوچستان همواره وجود دارد و به صورت مداوم کار بهسازی و تعمیرات انجام می‌شود.
* بیش از 50 درصد بارش سال آبی استان سیستان در ۳ روز اتفاق افتاد
بارش‌های اخیر در سیستان‌وبلوچستان رکورد نیم قرن اخیر را شکست. سخنگوی صنعت آب با بی‌سابقه دانستن بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۵۰ درصد بارش کل سال آبی استان در ۳ روز اتفاق افتاد. فیروز قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: بارش‌های جنوب‌شرق کشور بویژه در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان با مقادیر بی‌سابقه بارشی در روزهای ۲۸ تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در حالی به ‌وقوع پیوست که در ۵ ایستگاه باران‌سنجی بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر ثبت شد و ایستگاه زرآباد نیز با بارش بالای ۲۷۰ میلیمتر، رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. وی افزود: متوسط بارش استان سیستان‌وبلوچستان حدود ۱۰۰ میلیمتر است که در این سامانه بارشی، بیش از ۵۰ درصد بارش استان تحقق یافت و بارش استان نسبت به متوسط بلندمدت بیش از ۶۰ درصد رشد را ثبت کرد. سخنگوی صنعت آب کشور گفت: آمارهای ثبت شده در این سامانه بارشی حاکی از شدت این سامانه نسبت به چرخند حاره‌ای گونو در سال ۸۶ و بارش‌های دی سال ۹۸ بوده و بر اثر این بارش‌ها تقریباً تمام سدهای منطقه سرریز شد. همچنین رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به بی‌سابقه بودن بارش‌های اخیر در برخی مناطق جنوبی گفت: در کنارک ظرف ۲۴ ساعت حدود ۲۴۷ میلیمتر باران بارید که ۱۴۰ میلیمتر بیشتر از رکورد روزانه قبلی [که حاصل از فعالیت توفان حاره‌ای گونو در سال ۱۳۸۶ بوده] است. سحر تاج‌بخش اضافه کرد: این مقدار بارش در یک شبانه‌روز از زمان تاسیس نخستین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان‌وبلوچستان یعنی حدود نیم قرن پیش تاکنون بی‌سابقه است.

Page Generated in 0/0076 sec