printlogo


کد خبر: 280801تاریخ: 1403/2/2 00:00
اخبار

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد
داده‌های شرکت ورتکسا نشان داد صادرات نفت ایران در 3 ماهه نخست سال ۲۰۲۴ به بالاترین سطح در ۶ سال گذشته صعود کرده است. روزنامه فایننشال تایمز با استناد به گزارش شرکت ورتکسا نوشت: میانگین صادرات روزانه نفت ایران طی این مدت، 1.56 میلیون بشکه بود که تقریبا همه آن به چین ارسال شد و حدود ۳۵ میلیارد دلار درآمد برای ایران به همراه داشت. فرناندو فریرا، مدیر سرویس ریسک ژئوپلیتیکی در گروه «راپیدان انرژی» به فایننشال تایمز گفت: ایرانی‌ها، استاد هنر دور زدن تحریم‌ها هستند. این خبر در حالی منتشر شده که گفته می‌شد آمریکا و اتحادیه اروپایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، سرگرم آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه تهران هستند اما آنطور که جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است: صنعت نفت ایران، هدف آسانی برای تحریم‌های جدید نخواهد بود. تحلیلگران به فایننشال ‌تایمز گفتند: دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریم که باعث افزایش قیمت نفت در سال انتخابات می‌شود، ندارد زیرا دولت بایدن پس از برداشت عظیم از ذخایر نفت استراتژیک که سال ۲۰۲۲ برای کنترل قیمت سوخت انجام داد، به سختی قادر خواهد بود این اقدام را تکرار کند. بر اساس گزارش اویل پرایس، همچنین هر گونه اقدام شدید علیه صادرات نفت ایران، بر روابط واشنگتن با چین که خریدار بزرگ نفت ایران است، تاثیر خواهد گذاشت. واردات نفت ایران، معادل یک‌دهم از کل واردات نفت به چین است.
***
بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت
آمارهای بانک جهانی از کاهش ۳۷ درصدی فقر مطلق در ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ حکایت دارد و نشان می‌دهد ۰,۵ درصد کل جمعیت ایران در این وضعیت به ‌سر می‌برند. جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد فقر مطلق در ایران طی 2 سال‌ گذشته کاهش قابل‌ ملاحظه‌ای داشته است. این نهاد بین‌المللی فقر مطلق را بر پایه درآمد روزانه 2.15 دلار برای هر نفر (بر اساس شاخص برابری قدرت خرید به‌قیمت ثابت سال 2017) تعریف کرده است و این رقم حداقل مبلغی است که یک نفر برای تأمین نیازهای ضروری زندگی خود به آن نیاز دارد. بر این اساس در آغاز فعالیت دولت سیزدهم نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت در ایران 0.8 درصد بود اما این رقم در سال 2021 به 0.7 درصد و در سال 2022 به 0.5 درصد کاهش یافته است. بدین ترتیب فقر مطلق در ایران طی 2 سال متوالی کاهشی بوده و نسبت جمعیت دارای فقر مطلق به کل جمعیت طی این مدت مجموعاً 37 درصد کمتر از سال 2020 یعنی سال آخر فعالیت دولت قبل بوده است. نرخ 0.5 درصدی فقر مطلق در ایران کمترین نرخ ثبت‌شده برای این شاخص طی 5 سال گذشته بوده است. در سال 2017 نسبت جمعیت دارای فقر مطلق ایران به کل جمعیت 0.3 درصد بود که این رقم تا سال 2020 روندی کمابیش صعودی را طی کرده و در این سال به 0.8 درصد رسیده بود.
***
سهمیه بنزین اردیبهشت بدون تغییر در کارت‌های سوخت شارژ شد
سهمیه‌های بنزین اردیبهشت خودروهای شخصی و عمومی بدون هیچ‌گونه تغییری، بامداد یکم اردیبهشت‌ در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ شد. سهمیه‌بندی بنزین بر اساس واریز 60 لیتر بنزین 1500 تومانی در کارت‌های سوخت شخصی خودروهای بنزین‌سوز و 25 لیتر بنزین 1500 تومانی در کارت‌های سوخت موتوسیکلت‌ها که از 24 آبان‌ سال 1398 آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد. سهمیه‌های بنزین برای خودروهای شخصی و عمومی، بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته، برای دومین ماه 1403 شارژ شد. در حال حاضر در هر کارت سوخت خودروهای شخصی 60 لیتر بنزین با نرخ 1500 تومانی و 100 لیتر بنزین با نرخ 3000 تومانی به‌صورت سهمیه در ابتدای هر ماه شارژ می‌شود و به ‌گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، 93درصد مردم کمتر از 160 لیتر در ماه مصرف بنزین دارند و این میزان سهمیه، نیاز آنها را برای ترددهای ماهانه پاسخ می‌دهد. در کارت‌های سوخت خودروهای شخصی، امکان ذخیره‌سازی سهمیه 60 لیتری بنزین 1500 تومانی تا 6 ماه و حداکثر 360 لیتر وجود دارد و اگر شخصی، سهمیه ماهانه خود را به‌ طور کامل مصرف نکند، سهمیه باقی‌مانده به ماه بعد منتقل خواهد شد اما سهمیه 100 لیتری بنزین 3000 تومانی قابل ذخیره‌سازی نیست و مختص مصرف در همان ماه است. برای افرادی که بیش از 160 لیتر در ماه مصرف بنزین دارند یا به هر دلیل کارت سوخت شخصی به همراه ندارند، با‌وجود تأکید بر لزوم سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی، کارت‌هایی در جایگاه‌های عرضه سوخت به عنوان کارت‌های اضطراری وجود دارد که نزد متصدیان جایگاه‌ها بوده و می‌توان از این کارت‌ها با نرخ 3000 تومانی در هر لیتر استفاده کرد.

Page Generated in 0/0058 sec