printlogo


کد خبر: 280820تاریخ: 1403/2/3 00:00
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین جلسه شورای معماری خبر داد
برپایی نخستین جشنواره فجر هنر معماری در سال جاری

گروه فرهنگ و هنر: نخستین جلسه شورای معماری روز گذشته با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ‌فرهنگ، عاطفه خادمی مشاور وزیر فرهنگ، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: ماه اردیبهشت مشحون از ایام بزرگداشت مفاخر تاریخ ایران عزیز است. شنبه  روز سعدی بزرگ و آغاز تصنیف گلستان بود و در همین راستا همکارانم برنامه‌های خوبی را در شیراز برگزار کردند و پویش مهمی را در این زمینه رقم خواهند زد، فردا (امروز) هم روز بزرگداشت شیخ بهایی و معماری است که به واسطه برگزاری این جلسه به استقبال این روز رفته‌ایم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: درباره جایگاه معماری در فرهنگ و تمدن اسلامی باید توجه داشت تفاوت‌های اصلی طبقه‌بندی تاریخی  عمدتا با معماری نشان داده می‌شوند، مثلا معماری دوره صفوی با سلجوقی متفاوت است. وزیر فرهنگ گفت: در انقلاب اسلامی ایران که میراث تمدنی کهن ما را احیا کرد و افق‌گشایی جدیدی برای تمدن نوین اسلامی بود، باید به این مسأله در امتداد فضای هنری توجه می‌کردیم، چرا که نوع ورود تجدد و معماری و تنزل آن صرفا به شکل فنی - مهندسی ما را به وضعیت امروز رسانده است.
وی با بیان اینکه محور عمده سبک زندگی، سبک معماری است، چراکه در رفت و آمد شهری، اجتماعی، منازل و مدارس تاثیرگذار است، افزود: نوع ساخت‌وسازها برای ما فضای زیست جدیدی را رقم‌ زده است که اغلب با فضای زیست مطلوب فرهنگ ما فاصله دارد.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه بخشی از این غفلت به واسطه فاصله گرفتن معماری از حوزه هنر است که این را باید جبران کرد، اظهار داشت: جامعه معماری به‌شدت درصدد بود که در وزارت فرهنگ، ساختاری برای پیگیری این موضوع ایجاد شود که برگرفته از همین نگاه است.
وزیر فرهنگ گفت: همه ما دغدغه تمدنی و سبک ‌زندگی داریم. این روزها سبک ‌زندگی عفیفانه خیلی مطرح می‌شود. معتقد هستیم یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های ایجاد فضای زیست عفیفانه از حوزه معماری عبور می‌کند. وی افزود: مگر می‌شود معماری نسبتی با مبانی دینی، فرهنگی و هنری نداشته باشد ولی این چرخه به شکلی درست شکل بگیرد؟
اسماعیلی اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی معماری و  شهرسازی اسلامی به شورای هنر ارجاع شد؛ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیرخانه شورای هنر کارگروه مشترکی را تشکیل دادیم و این سند امروز آماده ارائه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وزیر فرهنگ گفت: ان‌شاءالله جشنواره فجر معماری به مجموعه جشنواره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق مصوبه این سند اضافه خواهد شد و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی که همکاران اصلی ما برای تعمیق این موضوع هستند، کار را پیش خواهیم برد.
وی افزود: در همین راستا از وزارت گردشگری و میراث فرهنگی، سازمان صداوسیما و سایر بخش‌های فرهنگ‌ساز استفاده خواهیم کرد، البته باید توجه داشت بار اصلی بر دوش اصحاب هنر معماری است و با نقش‌آفرینی عزیزان ،این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در جشن فجر انقلاب اسلامی امسال، ان‌شاءالله این جشنواره را برگزار می‌کنیم و به مجموعه جشنواره‌ها اضافه خواهد شد‌.
وزیر فرهنگ گفت: یکی دیگر از دلایل تشکیل این جلسه وعده‌ای است که برای ساخت مجموعه بزرگ هنری جمهوری اسلامی ایران داده شده است؛ برای این مجموعه پس از بررسی‌های لازم، زمینی حدود ۱۰ هزار متر حوالی بلوار کشاورز در نظر گرفته شد. البته خبر این رویداد را زمستان اعلام کردم و گفتم دبیرخانه‌ای برای ساخت این مجموعه در نظر گرفته‌ایم.
وی افزود: دکتر امیر محمدخانی که مدرس و محقق دانشگاه هستند مسؤولیت دبیرخانه را پذیرفتند و ان‌شاءالله به‌زودی فراخوان اصلی ساخت مجموعه را خواهیم داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: جایزه بزرگی را برای طراحی این پردیس بزرگ درنظر گرفتیم که نام آن «آسمان هنر ایران» است؛ در برآوردهای اولیه توان برگزاری همزمان ۵ جشنواره بین‌المللی در آن  پیش‌بینی  شده است.
وزیر فرهنگ گفت: سالن‌های بسیار مجهزی در حوزه تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی در این مجموعه پیش‌بینی  شده است و مجموعه‌ای فاخر با معماری اصیل ایرانی - اسلامی که معرف دوره معماری هنر در عصر جمهوری اسلامی خواهد بود.
وی افزود: ان‌شاءالله دهه فجر ۱۴۰۳ ساخت بنا آغاز خواهد شد و  قبل از 50 سالگی انقلاب کار ساخت آن تمام می‌شود.
اسماعیلی با بیان اینکه تحولی بسیار مهم و جدی در این زمینه اتفاق خواهد افتاد و با همکاری عزیزان‌مان کار جلو خواهد رفت، تصریح کرد: در تجدید ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختاری را برای هنر معماری پیش‌بینی و آن را در ذیل معاونت هنری تعریف کردیم.

Page Generated in 0/0054 sec