printlogo


کد خبر: 280824تاریخ: 1403/2/3 00:00
گزارش
کمک به مسخره و دلقک

گروه بین‌الملل: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک امنیتی ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی و بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد که باعث خشم مسلمانان آمریکا و جهان شده است. پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و اختلافات بر سر کمک‌های خارجی برای اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان، مجلس نمایندگان آمریکا بالاخره کمک امنیتی و بسته کمکی آمریکا به رژیم صهیونیستی و اوکراین را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا لایحه کمک امنیتی ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. مجلس نمایندگان آمریکا شنبه همچنین بسته کمکی به اوکراین را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار تصویب کرد. این لایحه برای تبدیل ‌شدن به قانون باید به تصویب سنا هم برسد. در این صورت و پس از امضای رئیس‌جمهور به قانون تبدیل می‌شود. کاخ سفید اعلام کرد بایدن از مجلس سنا می‌خواهد قانون کمک‌های اوکراین ـ اسرائیل را برای امضا به دفتر او ارسال کند. 
جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا پیش‌تر با کمک‌های ایالات متحده به اوکراین به ارزش ۶۱ میلیارد دلار که در ماه اکتبر توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا رونمایی شد، مخالفت کرده بودند. جمهوری‌خواهان تاکید داشتند این مبالغ می‌تواند خرج مصارف داخلی کشور شود و مساله عبور مهاجران غیرقانونی از مرز با مکزیک اولویت بالاتری نسبت به جنگ اوکراین دارد. 
در همین حال بسیاری از مسلمانان آمریکایی نیز به دلیل نحوه مدیریت جو بایدن در قبال جنگ غزه و حمایت‌های تمام‌عیار این کشور از رژیم صهیونیستی خشمگین هستند. آنها پیش‌تر اعتراض خود را با ثبت گزینه رای  «غیرمتعهد» در انتخابات مقدماتی برخی ایالت‌ها از جمله میشیگان نشان داده بودند. 
تلویزیون ان‌بی‌سی‌نیوز گزارش کرد چندین تن از فعالان و رهبران برجسته مسلمان آمریکایی، حمایت ۲۶ میلیارد دلاری دولت بایدن از رژیم صهیونیستی را به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ مرتبط دانسته‌اند و می‌گویند: «نمی‌توانیم بایدن را در دوره دوم ریاست‌جمهوری حمایت کنیم». پیش از موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو در روز شنبه، سازمان‌های آمریکایی مسلمان از رای‌دهندگان خواستند با اعضای کنگره رایزنی کنند و رای منفی به این بسته کمکی بدهند. به‌رغم تلاش‌هایی که انجام شد، در نهایت این بسته کمکی با ۳۶۶ رای موافق و ۵۸ رای مخالف که شامل ۳۷ دموکرات و ۲۱ جمهوری‌خواه بود، به تصویب رسید. 
«رابرت مک‌کاو» مدیر امور دولتی در سازمان «شورای روابط آمریکایی - اسلامی» در بیانیه‌ای عنوان کرد: «اگر بایدن بسته کمکی به اسرائیل را امضا کند، همانگونه که قصدش را دارد، این تصمیم بی‌رحمانه می‌تواند روابط کاخ سفید با جامعه مسلمانان آمریکا و دیگر آمریکایی‌ها که با نسل‌کشی در غزه مخالف هستند را به جایی برساند که راه بازگشتی نداشته باشد. در حال حاضر هم روابط دولت آمریکا با جامعه مسلمانان آمریکایی به پایین‌ترین حد خود رسیده است». روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه نوشت: گروهی از دموکرات‌های لیبرال مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش بودند دیگر نمایندگان را متقاعد کنند که نسبت به بسته کمکی ۲۶ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی رای منفی بدهند. دموکرات‌هایی که به دنبال رای «نه» برای بسته کمکی به رژیم صهیونیستی بودند، بخشی از استراتژی خود را برای تحت فشار قرار دادن جو بایدن تنظیم کرده‌ بودند. آنها از نحوه مدیریت رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به جنگ غزه خشمگین هستند و می‌خواهند رویکرد بایدن را نسبت به رژیم صهیونیستی تغییر داده و تاکید کنند رئیس‌جمهور بایدن با خطر انتخاباتی و از دست دادن افرادی مواجه است که به روی کار آمدن او در سال ۲۰۲۰ کمک کردند. «احمد عویشا» رئیس ائتلاف مسلمانان ایالت آریزونا می‌گوید: «من سال ۲۰۲۰ نسبت به بایدن بسیار هیجان‌زده بودم». او که اکنون رئیس کارزار «بایدن را رها کنید» است، تاکید می‌کند: «می‌خواهم رای منفی به بایدن بدهم تا او را به دلیل سیاست‌هایش در قبال اسرائیل و غزه تنبیه کنم، البته از ترامپ هم هرگز حمایت نخواهم کرد». 
در همین حال دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور با اشاره به تصویب بسته کمکی آمریکا به اوکراین در مجلس نمایندگان آمریکا استدلال کرد: رای حرامزاده‌های سرخوش آمریکایی فقط جنگ را طولانی می‌کند و تعداد قربانیان این جنگ را افزایش می‌دهد. وی در کانال تلگرامی خود با بیان اینکه آمریکا «امپراتوری منفور شیطانی قرن ۲۱» است، ادامه داد: مشخص است که ما با وجود دلارهای خونینی که در گلوی صنعت دفاعی سیری‌ناپذیر آمریکا ریخته شده، پیروز می‌شویم. قدرت و حقیقت طرف ما است. «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز اظهار کرد: کمک‌های نظامی جدید آمریکا برای اوکراین به جلوگیری از «پایان فضاحت‌بار رژیم کی‌یف» کمکی نخواهد کرد. او در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چنین اتفاقی زمانی که رئیس دولت اهمیتی به مردم خود نمی‌دهد و کشور خود را می‌فروشد، می‌افتد. این چیزی نیست که کسی بخواهد به خاطر آن جشن بگیرد». روزنامه وال‌استریت ژورنال در این رابطه می‌نویسد: «اوکراین با کمبود شدید نیرو در خط مقدم مواجه است و رئیس‌جمهور ولودیمیر زلنسکی خود اذعان کرده در ماه جاری میلادی، نیروهای روسی به ازای هر گلوله‌ای که سربازان اوکراینی شلیک می‌کنند، با ۱۰ گلوله توپ پاسخ می‌دهند». این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به وضعیت وخیم میدان نبرد اوکراین و پیشروی نیروهای روسیه تاکید می‌کند: «کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین بعید است به طرز چشمگیری سرنوشت کی‌یف را تغییر دهد».

Page Generated in 0/0055 sec