printlogo


کد خبر: 280827تاریخ: 1403/2/3 00:00
تاریخ‌سازی قایقرانی ایران با اعزام 5 ورزشکار به المپیک 2024
پاروزنان به پاریس رسیدند

قایقرانى ایران با تاریخ‌‌سازى در کسب سهمیه‌هاى المپیک ٢٠٢٤ پاریس دست به رکوردشکنى‌هاى بزرگ و چشمگیرى زد. قایقرانى ایران براى اولین‌بار دست به رکوردشکنى‌هاى ویژه در کسب سهمیه‌هاى تاریخى براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس در بخش آب‌هاى آرام توسط قایق‌هاى کایاک، کانو کانادایى و روئینگ دختران زد تا مرزهاى بسیارى را در این رشته در کشورمان جابه‌جا کند. 
* تعداد سهمیه‌ها رکورد شکست
کسب 4 سهمیه المپیک ٢٠٢٤ پاریس دختران و پسران با حضور 5 قایقران از ایران در 3 رشته همزمان براى اولین‌بار است که در تاریخ ورزش ایران رقم مى‌خورد. پیش از این قایقرانى ایران در المپیک ٢٠١٢ لندن با 4 قایقران تک‌نفره متشکل از 2 زن و 2 مرد سهمیه بزرگ‌ترین جشنواره ورزشى جهان را به خود اختصاص داده بود اما اکنون 5 قایقران کشورمان در 4 قایق متشکل از 3 ماده ورزشى کایاک، کانو کانادایى و روئینگ توانستند به سهمیه المپیک ٢٠٢٤ پاریس دست یابند. در حقیقت براى اولین‌بار 5 قایقران زن و مرد ایرانى به المپیک راه پیدا کردند که بیشترین تعداد حضور قایقرانى در یک دوره از بازی‌هاى المپیک در ٢٠٢٤ پاریس خواهد بود. 
* اولین سهمیه تاریخى قایق 2 نفره
قایقرانى ایران براى اولین‌بار در تاریخ توانست سهمیه قایق 2 نفره یا به اصطلاح تیمى را براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس توسط مهسا جاور و زینب نوروزى کسب کند. تا پیش از این در 5 المپیکى که قایقرانى ایران قایقران داشت، هیچگاه سهمیه تیمى یا قایق 2 نفره کسب نشده بود تا از این حیث دختران روئینگ کشورمان دست به تاریخ‌سازى ویژه بزنند. 
المپیکى شدن براى اولین‌بار در 3 ماده
قایقرانى ایران در المپیک ٢٠٠٠ سیدنى در ماده کایاک با یک قایقران، در ٢٠٠٨ پکن با 2 قایقران زن و مرد در ماده روئینگ، در المپیک ٢٠١٢ با 4 ورزشکار زن و مرد در 2 ماده کایاک و روئینگ، در المپیک ٢٠١٦ ریو با 2 ورزشکار در کانو و روئینگ و در المپیک ٢٠٢٠ با 2 ورزشکار در روئینگ و کایاک حضور یافته بود. حال براى اولین‌بار در تاریخ قایقرانى ایران براى المپیک ٢٠٢٤ پاریس همزمان در 3 ماده کانو، کایاک و روئینگ توسط 3 زن قایقران و 2 مرد حضور خواهد داشت.
* 3 دختر قایقران در المپیک
در المپیک ٢٠٢٤ پاریس ۳ زن قایقران ایرانى و 2 مرد به رقابت با حریفان خواهند پرداخت. از این حیث نیز قایقرانى با 5 نفر و 4 سهمیه، بیشترین تعداد ورزشکار تمام 6 المپیکى را که قایقرانان ایرانى به این بازی‌ها راه یافتند، در ٢٠٢٤ پاریس دارد. جالب اینکه فاطمه مجلل ٢١ ساله و محمدنبى رضایى و زینب نوروزى ٢٣ ساله هستند که نشان از جوان بودن قایقرانان راه یافته به المپیک دارد. 
* مهسا جاور، کاپیتان قایقرانى در المپیک
در کاروان 5 نفره قایقرانانى که در 3 ماده مختلف به المپیک ٢٠٢٤ پاریس راه یافتند، مهسا جاور با ٣٠ سال سن باتجربه‌ترین قایقران یا به اصطلاح کاپیتان تیم اعزامى نام خواهد گرفت که توانست به دومین المپیک زندگى خود راه یابد. البته على آقامیرزایى هم با ٢٨ سال سن مانند مهسا جاور دومین المپیک خود را در پاریس تجربه مى‌کند. 
پیش از این محسن شادى در روئینگ تنها قایقران 2 المپیکى ایران محسوب مى‌شد که حال مهسا جاور در روئینگ و على آقامیرزایى در کایاک هم به رکورد شادى رسیدند. 
* ناکامی بازی‌های آسیایی جبران شد
ایمان پورعزیز، مربی محمدنبی رضایی که توانست با قهرمانی در آسیا سهمیه المپیک کانوی ۱۰۰۰ متر یک نفره را بگیرد در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد ورزشکارش گفت: مسابقات مهمی بود و نفرات اول و دوم سهمیه می‌گرفتند برای ما خیلی مهم بود که رضایی بتواند این سهمیه را بگیرد و با اقتدار هم قهرمان شد. 6 ماه پیش در بازی‌های آسیایی ناکامی داشتیم و محمدنبی رضایی چهارم شد، بلافاصله پس از بازگشت از بازی‌های آسیایی تمرینات را برای انتخابی المپیک آغاز کردیم. سهمیه المپیک را گرفت و امیدوارم رنکینگ خوبی هم در المپیک پاریس داشته باشد.
* تعداد سهمیه قایقرانی در ادوار المپیک
المپیک ۲۰۲۰ توکیو: 2 سهمیه، نازنین ملایی در روئینگ و علی آقامیرزایی در کایاک
المپیک ۲۰۱۶ ریو: 2 سهمیه، مهسا جاور در روئینگ و عادل مجللی در کانو
المپیک ۲۰۱۲ لندن: 4 سهمیه، آرزو حکیمی و احمدرضا طالبیان در کایاک، سولماز عباسی و محسن شادی در روئینگ
المپیک ۲۰۰۸ پکن: 2 سهمیه، محسن شادی و هما حسینی در روئینگ
المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: یک سهمیه، نادر عیوضی در کایاک
***
سهرابیان: قایقرانی ایران تاریخ‌سازی کرد
رئیس فدراسیون قایقرانی گفت: قایقرانان ایرانی با کسب ۴ سهمیه، تاریخ‌سازی کردند. علیرضا سهرابیان پس از کسب 4 سهمیه المپیک توسط 5 قایقران کشورمان اظهار داشت: دوستانی بودند که همیشه اعتراض می‌کردند؛ امروز به آنها می‌گویم اگر سختی سرما و گرما و وزن کم کردن قایقرانان را می‌دیدند، متوجه می‌شدند یک ورزشکار کار می‌کند و چه شرایطی دارد. ماهیت المپیک ورزش دوستی است و دختران و پسران من تاریخ‌سازی کردند. برای نخستین‌بار 5 نفر به المپیک می‌روند و در قایق دو نفره هم برای نخستین‌بار سهمیه المپیک را به دست آوردیم. رئیس فدراسیون قایقرانی تاکید کرد: امروز نبی رضایی با کسب مدال طلا در جایی که همه بهترین‌ها دنبال سهمیه بودند، سهمیه المپیک را به دست آورد و این نشان می‌دهد ما برای بازی‌های آسیایی هم برنامه خوبی داشتیم اما مشکلاتی مثل کاهش آب دریاچه به ما ضربه زد. آنهایی که در آن زمان به بچه‌های من حمله کردند، فقط منتقد هستند و از ورزش چیزی نمی‌دانند. وی درباره اینکه تا چه حد پیش‌بینی آنها برای کسب سهمیه المپیک محقق شده است، گفت: ما تعداد بیشتری را در نظر داشتیم؛ در 3 نفره رویینگ و 2 نفره رضایی و آقامیرزایی و 2 نفره کانو جزو پیش‌بینی ما بود. متاسفانه در 2 روز اول هوا توفانی بود و در کانو کانادایی خیلی از تیم‌ها دچار مشکل شدند و آماری که داشتیم محقق نشد؛ در غیر این صورت کانوی دو نفره هم به سهمیه‌های ما اضافه می‌شد. گفته بودیم سهمیه‌ها بیشتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود ولی با توجه به مشکلاتی که قبلاً بود، ترجیح دادیم پیش‌بینی  خود را علنی نکنیم و فقط در جمع دوستان نزدیکم عنوان کرده بودم. سهرابیان درباره نحوه ادامه کار کادر فنی و برگزاری اردوی برون‌مرزی هم گفت: به مربیان جوان و ایرانی اعتماد کردیم. معتقدیم ورزشکار کنار خانواده خود بهتر تمرین می‌کند و همین روند را ادامه خواهیم داد و تا المپیک به آنها اعتماد می‌کنیم. درباره برگزاری اردوی برون مرزی نیز با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و قیمت ارز تصمیم‌گیری می‌کنیم.

Page Generated in 0/0062 sec