printlogo


کد خبر: 280879تاریخ: 1403/2/4 00:00
اخبار

اژه‌ای: نسبت به ناهنجاری‌های اجتماعی نباید خود را کنار کشید
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دیروز طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، ضمن تبیین و تشریح ابعاد و جوانب مختلف مقوله‌ بسیار مهم آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در مقوله‌ عفاف و حجاب، قوانین مدون و مشخصی از جمله «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر»، «قانون مجازات اسلامی»، «مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی» و... وجود دارد؛ در این قوانین برای هر ۳ قوه و دستگاه‌های مختلف، از جمله وزارتخانه‌های کشور، آموزش‌وپرورش، علوم، ارشاد اسلامی و همچنین نهاد‌های تبلیغاتی و فرهنگی همچون سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات، ماموریت‌ها و وظایفی تعریف شده است؛ به تبع این امر، برای فراجا نیز در قوانین، وظایف و مسؤولیت‌هایی در حوزه عفاف و حجاب مقرر شده است. رئیس قوه‌قضائیه بیان داشت: قدر مسلم چنانچه دستگاهی به وظایف قانونی خود در هر حوزه‌ای از جمله عفاف و حجاب عمل نکرد یا کم عمل کرد، این امر، رافع مسؤولیت و وظایف دستگاه‌های دیگر نیست؛ فی‌المثل، پلیس نمی‌تواند بگوید چون سایر دستگاه‌های مسؤول در امر اقتصادی و معیشتی و فرهنگی به وظایف خود عمل نکرده‌اند، پس من هم در مقابله با جرم سرقت، به مسؤولیت خود عمل نمی‌کنم! 
رئیس عدلیه در ادامه اظهار داشت: اواخر سال گذشته در جلسه مشترک بنده با آقای رئیس‌جمهور تاکید شد نمی‌شود مقوله عفاف و حجاب را رها کرد. لذا بهمن و اسفند ۱۴۰۲، جلساتی برگزار شد و از فراجا و برخی نهاد‌های دیگر و چندین وزارتخانه دعوت کردیم. در آن مباحث و جلسات تاکید شد دشمن در حال تحریکات و تحرکات و پشتیبانی‌هایی در قضیه ترویج ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب است، لذا باید سازوکاری منسجم و مدون برای شناسایی و برخورد با عوامل دشمن در این قضیه تدوین و تمهید شود. همچنین تاکید شد در این راستا افرادی نیز هستند که عامل دشمن نیستند و ممکن است حتی از نیات و اغراض دشمن نیز بی‌خبر و ناآگاه باشند اما به هر ترتیب عملی که مرتکب می‌شوند خلاف شرع و قانون و مغایر سنت مردم غیور و عفیف ایران اسلامی است. 
وی افزود: در آن جلسات و مباحث، تاکید شد همه دستگاه‌های ذی‌ربط در قضیه عفاف و حجاب از جمله دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی، حوزه‌ها و مروجان و مبلغان دینی، دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش و... فعال شوند. در همین راستا از فراجا نیز خواسته شد و خطاب به آن تاکید شد در این قضیه به میدان بیاید. خب! آیا اکنون می‌توانیم خود را کنار بکشیم و اصطلاحا به تعبیر عامیانه بگوییم «کی بود کی بود؛ من نبودم»؟!
محسنی‌اژه‌ای اظهار داشت: البته بدیهی است در جلسات برگزار شده و مباحث مطرح شده، موکداً و مستمراً توصیه و تاکید می‌شود نیرو‌های فراجا که در قضیه عفاف و حجاب مسؤولیت دارند، بسیار در نحوه برخورد‌ها مراقبت کنند و صبر و حوصله به خرج دهند و صفوف افراد فریب‌خورده یا غافل یا ضعیف در قیودات را از عناصر سازمان‌یافته‌ دشمن جدا کنند. البته با همه این توصیفات و تفاسیر، ممکن است در صحنه و در میدان، اشتباه در تشخیص مصداق نیز پیش بیاید و نیروی فراجا نتواند عنصر سازمان‌یافته‌ دشمن را از فرد غافل و فریب‌خورده متمایز کند یا ممکن است خدای‌ ناکرده مأموری نیز مرتکب تخلف شود؛ خب! مگر در سایر دستگاه‌ها تخلف رخ نمی‌دهد؟ چاره کار آن است که این تخلف و متخلف را اصلاح کنیم؛ البته عیبی ندارد که خیرخواهانه و دلسوزانه تذکر دهیم و انتقاد کنیم و بگوییم فلان اتفاق رخ داده و باید رفع شود اما نباید کاری کنیم که فراجا احساس کند کار خطایی کرده که در قضیه عفاف و حجاب وارد میدان شده و گویی از او خواسته نشده وارد میدان شود. نباید نیروی حاضر در صحنه احساس کند در میدان، او را رها کرده‌ایم.
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: البته در اینجا باید توجه شود که اگر قانون مرتبط با عفاف و حجاب نیز که اکنون در مجلس است، نهایی شود، باز هم در بخشی از این قانون، پلیس باید ورود داشته باشد.
وی تصریح کرد: همه ما باید به فراجا در همه ماموریت‌هایش از جمله این طرحی که به آن ورود کرده، کمک کنیم. مسؤولان قضایی ذی‌صلاح و دادستان‌های ما نیز طبق ضوابط و قانون در این عرصه عمل کنند، البته هر جا ایراد و اشکالی وجود داشت حتما باید جهت رفع آن اقدامات مقتضی را ترتیب دهیم. فرماندهی انتظامی نیز در این راستا توصیه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای نیرو‌های خود دارد و علاوه بر آن، حفاظت فراجا نیز پیگیری می‌کند و اگر خطایی رخ دهد، دنبال می‌کند و نخستین بخشی که خطای رخ داده را دنبال می‌کند، خود مجموعه فراجاست.
***
قالیباف: هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در انتقاد از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی گفت: هفته آینده گزارش جمع‌بندی درباره موضوع ارز را به صحن مجلس می‌آوریم. 
مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در جلسه دیروز صحن مجلس در تذکری با تاکید بر اینکه در قانون بانک مرکزی که بتازگی ابلاغ شده‌ است و همچنین ماده قانون احکام دائمی، سیاست ارزی کشور مشخص شده است، گفت: متاسفانه بدون توجه به این سیاست، بانک مرکزی قیمت بازار غیررسمی ارز را انکار می‌کند و می‌گوید من با این قیمت کاری ندارم در حالی که این قیمت با او کار دارد! قیمت بازار غیررسمی یا بازار آزاد که باید با سیاست‌های بانک مرکزی کنترل می‌شده، طی ۲ ماه ۱۵ هزار تومان افزایش یافته و بعد از همه التهابات ۲۰۰۰ تومان کاهش یافته است؛ اینها به آن معناست که بانک مرکزی برنامه‌ای برای سیاست‌گذاری ارزی منطبق بر قانون ندارد.

Page Generated in 0/0063 sec