printlogo


کد خبر: 280894تاریخ: 1403/2/5 00:00
اخبار

مراسم انجمن قلم آمریکا لغو شد
از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس، نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) بارها این سازمان را برای حمایت از اسرائیل و کم‌اهمیت جلوه دادن جنایاتی که این رژیم علیه نویسندگان و روزنامه‌نگاران فلسطینی انجام داده است، محکوم کرده‌اند. اکنون انجمن قلم آمریکا که با نارضایتی گسترده‌ای از واکنش‌ها علیه خود مواجه بود، مجبور شده است مراسم اهدای جوایز سالانه خود را لغو کند؛ ده‌ها نامزد از این رویداد که قرار بود هفته آینده برگزار شود، انصراف داده بودند. «پن» به عنوان یک سازمان ادبی که از آزادی بیان حمایت می‌کند، هر سال صدها هزار دلار جایزه اهدا می‌کند که جایزه ۷۵ هزار دلاری «جین استاین» برای بهترین کتاب از جمله آنهاست اما با انصراف ۹ نویسنده از ۱۰ فینالیست این جایزه و انصراف نامزدهای دیگر از بخش‌های مختلف، از ترجمه گرفته تا بهترین کتاب اول، برگزاری این مراسم که قرار بود در تالار شهر منهتن شکل بگیرد، غیرقابل اجرا بود.
کاترینا واندن هوول، وندی واندن هوول و بیل کلگ به نمایندگی از بنیاد و دارایی ادبی جین استاین، بیانیه زیر را در این باره ارائه کردند: جین استاین مدافع پرشور حقوق فلسطین بود و از نویسندگان فلسطینی حمایت و تجلیل کرد. در حالی که او جایزه PEN آمریکا را به نام خود برای جلب توجه و حمایت معنادار از نویسندگان دارای بالاترین دستاورد ادبی تاسیس کرد، می‌دانیم که او به موضع و فداکاری نویسندگانی که امسال از رقابت کنار کشیده‌اند، احترام می‌گذاشت. برای احترام به تصمیم آنها، املاک جین استاین از انجمن قلم آمریکا خواسته است این جایزه ۷۵ هزار دلاری را به صندوق امداد کودکان فلسطین اهدا کند. سوزان نوسل، مدیرعامل PEN آمریکا در بیانیه‌ای که دوشنبه منتشر شد، گفت: حجم زیادی کار برای این مراسم انجام می‌شود و همه ما از این نتیجه متاسف هستیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم امکان ندارد جشنی را به روشی که امیدوار بودیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم برگزار کنیم. از زمان آغاز جنگ در اکتبر گذشته، نویسندگان وابسته به انجمن قلم بارها این سازمان را به اتهام حمایت از اسرائیل و کم‌اهمیت جلوه دادن جنایات علیه نویسندگان و روزنامه‌نگاران فلسطینی محکوم کرده‌اند. در نامه سرگشاده‌ای که ماه گذشته منتشر شد و نائومی کلاین و لوری مور از امضا‌کنندگان آن بودند، امضاکنندگان از «پن» برای بسیج نکردن «هیچ حمایت هماهنگ اساسی» از مردم فلسطین و پافشاری نکردن بر ماموریت خود که «رد کردن همه نفرت‌ها و حمایت از آرمان‌های بشری برای زندگی در صلح و برابری» است، انتقاد کردند. انجمن قلم بارها خواستار آتش‌بس در غزه شده و به ایجاد صندوق اضطراری ۱۰۰ هزار دلاری برای نویسندگان فلسطینی کمک کرده اما اعضای آن این اقدامات را در برابر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی کافی نمی‌دانند.
***
«تغییر چهره ۲» ساخته می‌شود
سال ۲۰۲۲، اعلام شد آدام وینگارد و همکار نویسنده دیرینه‌اش سایمون بارت، برای ساختن دنباله‌ای بر فیلم «تغییر چهره» محصول ۱۹۹۷ با هم همکاری می‌کنند. یک سال بعد، وینگارد گفت تنها در صورتی فیلم را می‌سازد که بازیگران اصلی یعنی نیکلاس کیج و جان تراولتا بازگردند. اکنون دنیل ریچتمن از چهره‌های مشهور صنعت سینما تایید کرده که نیکلاس کیج و جان تراولتا برای ساخت دنباله این فیلم باز خواهند گشت. در حالی که تاریخ تولیدی برای آن اعلام نشده اما با توجه به برنامه تراولتا که بیشتر در فیلم‌های درجه C بازی می‌کند و برنامه کیج که امسال به طور شگفت‌انگیزی سبک است، شاید بتوان انتظار داشت فیلمبرداری خیلی زود شروع شود. هرچند در فیلم اصلی کیج مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و کشته می‌شود اما بارت که دنباله فیلم را می‌نویسد، اظهار کرده معتقد نیست شخصیت کاستور تروی - با بازی کیج - واقعا مرده باشد.
***
«چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفحان روی صحنه می‌رود
نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» به کارگردانی بهرام افشاری در سالن اصلی پردیس مهستان، شهر اصفهان روی صحنه می‌رود. این نمایش به کارگردانی بهرام افشاری و تهیه‌کنندگی محمد قدس، اثری است که از ۱۵ فروردین در تهران روی صحنه رفته است و از ۲۳ اردیبهشت نیز در سالن اصلی پردیس مهستان، شهر اصفهان روی صحنه می‌رود. «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» تاکنون در تهران ۱۵۰ اجرا روی صحنه رفته است و در تور خارجی به دبی، آلمان، استرالیا و... هم سفر کرده است. بهرام افشاری و تینو صالحی بازیگران این نمایش هستند. همچنین مدیر تولید: علی اکباتانی، مجری طرح اصفهان: مجید کاشی‌فروشان، مدیران اجرایی اصفهان: امیرحسین مزروعی، آرام یوسفی‌نیا، دستیار کارگردان: حسن خان‌محمدپور، مدیر تبلیغات: آریان امیرخان، گرافیست: پیمان امدادی، عکاس: شهریار اکبریه، عکاس پوستر و متریال تبلیغات: کیارش مسیبی و مشاور رسانه‌ای علی کیهانی دیگر عوامل این اثر هستند. در خلاصه داستان نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آمده است: «پایان همه چیز خوب است. اگر پایان چیزی بد شد؛ نگران نباش! این پایانش نیست».
***
«آلاء» به تونس می‌رود
نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم‌تبار که پیش از این در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی دائه‌جون کره‌جنوبی، چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، تئاترشهر و همچنین سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه رفته بود، این‌بار در هفته دوم اردیبهشت در ششمین جشنواره مونودراما در شهر نابل تونس روی صحنه می‌رود. شیما جعفرزاده، به عنوان بازیگر و همچنین فرهاد قائمیان و محمدرضا آزادفرد با صدا در این نمایش محمد کاظم‌تبار را یاری خواهند داد.
در خلاصه نمایش آمده است: «چیزی تا سحر نمانده، لحظه وداع گاه اندوهگین نیست. هنگامه‌ای که شوق رسیدن در آن باشد. اکنون که جدایی بین‌مان جاری است. من به طلوع خورشید وصال‌مان ایمان دارم. به خنده‌های ممتد کنار هم. به دستانی که دوباره هم‌قسم خواهند شد و عشق، تبلور وجودی‌مان می‌شود».

Page Generated in 0/0049 sec