printlogo


کد خبر: 280900تاریخ: 1403/2/5 00:00
اسرائیل 200 روز بعد از جنگ در غزه هنوز نتوانسته است 137 اسیر خود را آزاد کند
200 روز خون و پیروزی
38 هزار فلسطینی شامل 15 هزار کودک تاکنون در غزه به شهادت رسیده‌اند

گروه بین‌الملل: «ما گیر افتاده‌ایم و همه تلاش‌ها برای آزادی اسرای اسرائیلی به ثمر نرسیده است»؛ این صحبت‌های «رون بن یشای» تحلیلگر مشهور یدیعوت آحارانوت بعد از 200 روز جنگ در غزه است که حکایت از عدم پیروزی بنیامین نتانیاهو در باریکه غزه دارد و مشخص هم نیست راهبرد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای جنگ و مقابله با حماس چه خواهد بود. بعد از 200 روز که از جنگ غزه می‌گذرد، بیش از 38 هزار فلسطینی اعم از کودک، زن و افراد بی‌گناه در این باریکه به شهادت رسیده‌اند. نتانیاهو که از ابتدای جنگ اعلام کرده بود قصدش خلع سلاح حماس، نابودی تونل‌های مقاومت و از بین بردن تمام تهدیدات از نوار غزه و آزادی اسرای اسرائیلی است، به هیچ کدام از مقاصد خود با درصدی از سطح‌بندی نظامی نرسیده است. حماس بعد از 200 روز همچنان عملیات‌های چریکی علیه اسرائیل انجام می‌دهد و روز گذشته هم از شمال غزه راکت به سمت شهرک‌های اشغالی فلسطین شلیک شد. در این میان 605 افسر و نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند و هنوز 137 اسیر اسرائیلی در دستان حماس و جهاد اسلامی هستند. این در حالی است که نتانیاهو روز گذشته گفت فشارهای نظامی را افزایش خواهد داد تا بتواند اسرا را آزاد کند. 
در همین رابطه روزنامه اسرائیلی معاریو نوشت: «مقامات اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند بزرگ‌ترین چالش پیش روی اسرائیل تونل‌ها و زیرساخت‌های زیرزمینی نوار غزه است که به حماس اجازه می‌دهد امکان بقای خود، سازماندهی مجدد عناصر خود و حتی غافلگیری اسرائیل را فراهم کند». همچنین موج استعفاها هم بعد از 200 روز آغاز شده و رئیس آمان مهم‌ترین دستگاه اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی رسما استعفا کرد و گفته شده رئیس ستادکل ارتش اسرائیل هم تا مهرماه از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. تنها دستاوردی که اسرائیل در این مدت داشته است، کشتار مردم بی‌گناه و غیرنظامی است! به عقیده بسیاری از تحلیلگران، هدف اسرائیل برای آزادی اسرا و از بین بردن حماس موفقیت‌آمیز نبوده است.
جنگ غزه بعد از200 روز در سایه شکست شرم‌آور جامعه بین‌المللی در فشار بر رژیم صهیونیستی جهت متوقف کردن جنایات جنگی آن همچنان ادامه دارد و آماری که از وحشی‌گری اسرائیل در این 200 روز منتشر شده، بسیار وحشتناک است. بر این اساس، نیروهای اشغالگر تاکنون 38 هزار و 621 غیرنظامی از جمله 15 هزار و 780 کودک و 10 هزار و 91 زن را به شهادت رسانده‌اند. این در حالی است که هنوز هزاران نفر از شهدا زیر آوار قرار دارند و همچنین هزاران نفر نیز هستند که مفقود شده‌اند و اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه 212 فلسطینی در حملات ارتش اسرائیل قتل عام می‌شوند که 79 نفر از آنها کودک و 50 نفر زن هستند و این آمار در تاریخ درگیری عربی - اسرائیلی و همچنین در جنگ‌های معاصر رقم بسیار وحشتناکی است.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه در گزارش خود اعلام کرد تیم‌های این سازمان هزاران جنایت وحشتناکی را که ارتش اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی مرتکب شده، مستند کرده‌اند. بر اساس شواهدی که وجود دارد، نیروهای ارتش اسرائیل غیرنظامیان را تبدیل به اهداف «قانونی» خود کرده‌اند؛ از جمله بمباران منازل و مراکز غیرنظامی بر سر ساکنان آنها و اعدام میدانی غیرنظامیان خارج از چارچوب قانون. علاوه بر آن تاکنون 140 روزنامه‌نگار و 485 نفر از اعضای تیم‌های پزشکی و 66 نفر از اعضای تیم‌های دفاع مدنی در حملات اسرائیل به شهادت رسیده‌اند.
بر اساس این گزارش، همچنین بعد از گذشت 200 روز از جنگ غزه 79 هزار و 240 فلسطینی مجروح شده‌اند که اغلب آنها غیرنظامی هستند و 70 درصد قربانیان قتل عام‌های اسرائیل علیه غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. در ادامه این گزارش به گورهای دسته جمعی کشف شده در بیمارستان ناصر واقع در خان‌یونس در جنوب غزه اشاره شده و آمده است که پدیده گورهای دسته‌جمعی برای نخستین‌بار در تاریخ درگیری‌های جهان به این اندازه و شکل ظاهر شده است، زیرا بیش از 140 گور دسته‌جمعی در مناطق مختلف نوار غزه حفر شده که در بسیاری از موارد افرادی که توسط نیروهای اسرائیلی اعدام میدانی شده‌اند، در این گورها مدفون شده‌اند. بر اساس این گزارش، در نتیجه ویرانی گسترده‌ای که ارتش رژیم صهیونیستی در غزه به وجود آورده، بیش از 60 درصد ساختمان‌های نوار غزه عملا غیرقابل زندگی و ویران شده‌اند و اغلب ویرانی‌ها با بمباران و انفجار انجام شده است. اطلاعات نشان می‌دهد اسرائیل بیش از 70 هزار تن مواد منفجره را بر سر مردم غزه ریخته و علاوه بر آن عملیات‌های متجاوزانه زیادی از طریق بولدوزرها برای تخریب منازل مسکونی مردم غزه انجام شده است. دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه افزود آمار اولیه و غیرنهایی حاکی از تخریب حداقل 131 هزار و 200 واحد مسکونی در نوار غزه به طور کامل و تخریب 281 هزار واحد مسکونی دیگر است و این در حالی است که نیروهای اشغالگر هزاران کیلومتر از خیابان‌ها را نیز در نوار غزه با خاک یکسان کرده‌اند.
علاوه بر آن رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین عملیات آوارگی اجباری علیه مردم فلسطین را در تاریخ معاصر انجام داد؛ جایی که ۲ میلیون فلسطینی زیر بمباران و کشتار مجبور به آوارگی شدند و در حال حاضر در مراکز پناهگاهی و چادرها زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از این مردم در شهر مرزی رفح مستقر هستند که طی روزهای اخیر مورد بمباران شدید و تحت تهدیدات فزاینده برای حمله زمینی ارتش اسرائیل قرار دارد. همچنین شمار قابل توجهی از مردم غزه به دلیل آوارگی و نبود مراقبت‌های بهداشتی مبتلا به انواع بیماری‌ها شده‌اند. در همین حال وزارت بهداشت فلسطین در غزه از ابتلای یک میلیون و 90 هزار نفر در غزه به بیماری‌های عفونی خبر داد و اعلام کرد 8 هزار نفر نیز به عفونت هپاتیت ویروسی دچار شده‌اند. همچنین 350 هزار نفر مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند که به دلیل عدم وجود دارو زندگی آنها در معرض خطر قرار گرفته است. همچنین زنان باردار از جمله بزرگ‌ترین قربانیان این جنگ هستند که بر اساس آمار موجود 60 هزار زن باردار در غزه به دلیل عدم مراقبت‌های بهداشتی با خطر جدی مواجه 
هستند. از سوی دیگر سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه گزارش داد نیروهای اسرائیلی بیش از 5 هزار فلسطینی از جمله صدها زن را در خانه‌ها و مراکز سرپناهی یا حین تردد در جاده‌ها بازداشت کرده‌اند که اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست. این در حالی است که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد شماری از افرادی که توسط ارتش اسرائیل ربوده شده‌اند، در زندان‌های این رژیم به قتل رسیده‌اند و مابقی در معرض شکنجه‌های بسیار وحشتناکی قرار دارند. ده‌ها نفر از افراد ربوده شده که اخیرا آزاد شده‌اند، از جمله زنان و کودکان اعلام کردند در زندان‌های اسرائیل در معرض انواع رفتارهای وحشیانه و ضرب و جرح قرار داشته‌اند؛ از جمله شکنجه‌های تا سرحد مرگ و آزار و اذیت و خشونت‌های جنسی. بانک جهانی و سازمان ملل در گزارشی با بررسی میزان ویرانی‌هایی که رژیم اشغالگر در تجاوزگری وحشیانه خود در نوار غزه به وجود آورده است، اعلام کردند هزینه خسارت به ساختمان‌ها و زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه تنها در 4 ماه 18.5 میلیارد دلار است که معادل 97 درصد تولید ناخالص داخلی کرانه باختری و نوار غزه با هم در سال 2022 است. بر اساس این گزارش 72 درصد خسارت‌ها مربوط به ساختمان‌های مسکونی، 19 درصد مربوط به زیرساخت‌های خدمات عمومی مانند آب، بهداشت و آموزش و 9 درصد مربوط به ساختمان‌های تجاری و صنعتی است. برآوردها نشان می‌دهد تقریبا همه بخش‌های غزه تحت تاثیر این جنگ قرار گرفته‌اند و شاید بخش بسیار کمی باشد که هنوز آسیب ندیده است. بمباران‌ها حجم بسیار عظیمی از ویرانی را بر جا گذاشته‌ که تخمین‌ زده می‌شود حجم آنها بیش از 26 هزار تن باشد. این بدان معناست که عملیات آواربرداری در غزه سال‌ها طول خواهد کشید.

Page Generated in 0/0055 sec