printlogo


کد خبر: 280924تاریخ: 1403/2/5 00:00
بذرپاش: توسعه پایانه‌های مرزی و افزایش پروازها در دستور کار تهران و اسلام‌آباد قرار گرفت
توافقات اقتصادی سفر پاکستان

وزیر راه و شهرسازی که به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان به اسلام‌آباد سفر کرده بود، از امضای اسناد همکاری با این کشور در حوزه‌های حمل‌ونقلی از جمله توسعه پایانه‌های مرزی و افزایش پروازها خبر داد.
مهرداد بذرپاش که به همراه رئیس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت به اسلام‌آباد سفر کرده بود، در حاشیه مراسم امضای ۸ سند همکاری میان ۲ کشور در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: همکاری‌های حمل‌ونقلی از جمله در حوزه بنادر و دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای از مسائل مطرح شده به ‌منظور توسعه روابط ۲ کشور بود. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: توسعه پایانه‌های مرزی میان ۲ کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار، از موضوعاتی بود که میان مقامات ۲ کشور مطرح شد.
به گفته بذرپاش، برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام‌آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور و مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود.
«ایجاد مناطق آزاد تجاری در گذرگاه‌های مرزی مشترک»، «همکاری در بخش سیما و رسانه»، «همکاری در بخش بهداشت دامی»، «همکاری‌های امنیتی»، «همکاری در بخش تعاون و رفاه اجتماعی»، «همکاری در بخش استاندارد» و «همکاری در بخش حقوقی و معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری» از مهم‌ترین اسناد همکاری میان ۲ کشور بود که از سوی وزرای راه و شهرسازی، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی و روسای سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و استاندارد با همتایان پاکستانی به امضا رسید.
* توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان 
وزیر راه و شهرسازی همچنین از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری به منظور دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ۲ کشور خبر داد.
مهرداد بذرپاش درباره موضوعات مطرح شده در دیدارها و نشست‌های مقامات ایران و پاکستان، از دیدار دوجانبه رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور خبر داد و گفت: در این دیدار موضوعات مختلف در حوزه اقتصادی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد نشست بعدی این کمیسیون ظرف چند ماه آینده در تهران برگزار شود.
وی وجود بنادر مهم پاکستان از جمله کراچی و همچنین موقعیت بنادر ایران از جمله بندر چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی ۲ کشور دانست و افزود: توسعه بنادر پاکستان و ایران از دیگر موضوعاتی بود که در دیدارهای دوجانبه مطرح شد. بذرپاش با اشاره به هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت ۲ کشور گفت: دستیابی به این هدف نیازمند توسعه جدی زیرساخت‌ها از جمله بنادر و تسهیل تردد کامیون‌ها در مرزهای ۲ طرف است.
* تسهیل تردد در مرزهای ایران و پاکستان
وزیر راه و شهرسازی افزود: ۳ مرز ریمدان، میرجاوه و پیشین میان ایران و پاکستان وجود دارد که ۲ مرز نسبتا جدید است و باید تردد از این مرزها تسهیل شود.
وی از طرح اجازه حمل یکسره بار توسط کامیون‌های ایرانی به داخل پاکستان خبر داد و افزود: این موضوع هم سرعت تردد و هم حجم انتقال بار را افزایش می‌دهد.
بذرپاش گفت: تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در ۲ طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد. وی یادآور شد: مشکلات برخی رانندگان ایرانی درباره لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود که با طرف پاکستانی مطرح و مقرر شد این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
* برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام‌آباد توسط شرکت‌های ایرانی
وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع همکاری‌های هوایی از جمله افزایش پروازها بویژه میان لاهور با مشهد و تهران نیز مطرح و مقرر شد برقراری پرواز میان تهران و اسلام‌آباد توسط شرکت‌های ایرانی اعلام شود تا بستر تردد راحت‌تر تجار فراهم شود. بذرپاش با بیان طرح موافقتنامه تجارت آزاد در این نشست گفت: علاوه بر این موافقتنامه، تعدادی موافقتنامه پیشنهادی از سوی سازمان‌های ایرانی به ‌طرف پاکستانی ارسال شده بود که تاکنون نظر موافق یا مخالفی از سوی پاکستان اعلام نشده، به همین منظور قرار شد کارگروهی در وزارت مربوطه تشکیل و نشست‌های مجازی با سازمان‌های هم‌تراز برگزار شود تا هرچه سریع‌تر درباره موافقتنامه‌ها نظر بدهند. همچنین مقرر شد نشست بعدی در سطح معاونان وزیر در تهران برگزار شود.

Page Generated in 0/0061 sec