printlogo


کد خبر: 280930تاریخ: 1403/2/5 00:00
حمایت از فلسطین در دانشگاه کلمبیا ادامه دارد تحصن اعتراضی اساتید در اعتراض به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین
آکادمی غزه

بیش از 100 دانشجوی حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا که هفته گذشته توسط این دانشگاه تعلیق شده بودند، در حالی که به نشانه اعتراض در محوطه باز این دانشگاه و روی چمن‌ها چادر ‌زده بودند، با درخواست رئیس دانشگاه توسط نیروهای پلیس ضدشورش مسلح بازداشت شدند.
گزارش‌های روز گذشته در این باره حاکی است که صدها نفر از اعضای کادر آموزشی دانشگاه کلمبیا نیز در اعتراض به بازداشت این دانشجویان حامی فلسطین در محوطه این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.
تصاویر مخابره شده از دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد اساتید دانشگاه کلمبیا به اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین و مخالف نسل‌کشی اسرائیل پیوسته‌اند و برای حفاظت از دانشجویان در برابر پلیس دور آنها حلقه انسانی تشکیل داده‌اند.
شماری از استادان دانشگاه کلمبیا با لباس‌های رسمی مقابل کتابخانه‌ای در نیویورک تجمع کردند و رفتارهای دانشگاه و پلیس با دانشجویان طرفدار فلسطینی‌ها را مورد انتقاد قرار دادند. اعتراض به روابط این دانشگاه با اسرائیل از هفته گذشته با اظهارات رئیس دانشگاه در کنگره تشدید شد.
هلن بندیکت، استاد روزنامه‌نگاری، که وقتی پلیس نیویورک شروع به دستگیری دانشجویان کرد در محوطه دانشگاه بود، در مصاحبه‌ای گفت اعزام «پلیس ضدشورش با اسلحه» به محوطه دانشگاه یک «واکنش بیش از حد» است. بندیکت گفت: ایمنی دانشگاه برای دانشجویان ما نقض شده است و دانشجویان در واقع با این کار کمتر ایمن می‌شوند.
این اعتراضات بشدت در فضای سیاسی داخلی آمریکا بازتاب داشته است. با این وجود «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، معترضان را به یهودستیزی متهم کرد!
در ویرجینیا، بایدن در بیانیه‌ای به مناسبت عید پسح که از روز دوشنبه آغاز شد، یهودی‌ستیزی در محوطه‌های دانشگاهی را محکوم کرد. او گفت: «این یهودستیزی آشکار مذموم و خطرناک است و مطلقا جایی در دانشگاه‌ها یا هیچ کجای کشور ما ندارد».
شدت گرفتن اعتراضات در دانشگاه کلمبیا موجب شد این دانشگاه کلاس‌ها را به حالت مجازی برگزار کند و جو امنیتی در این دانشگاه برقرار شود به طوری که که روز دوشنبه صف‌های طولانی بیرون دانشگاه تشکیل شد، زیرا دانشجویان باید منتظر می‌ماندند تا کارت شناسایی خود را در ایست‌های بازرسی امنیتی اسکن کنند. برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه هم که در ورودی‌ها بودند از خبرنگارانی که ورود آنها به دانشگاه منع شده بود دفاع می‌کردند. بر اساس گزارش‌ها، در برکلی و ام‌آی‌تی هم وضعیت مشابهی برقرار شده است.
دانشجویان تظاهرات‌کننده، از جمله دانشجویان یهودی، اتهامات مبنی بر یهودی‌ستیزی تظاهرات‌شان را رد کرده و تظاهرات را مسالمت‌آمیز و فراگیر توصیف کردند.
روزنامه گاردین در این باره گزارش داد اکنون موج تازه‌ای از اعتراضات در همبستگی با فلسطین و دانشجویان
بازداشت‌شده دانشگاه کلمبیا در دانشگاه‌های سراسر ایالات‌متحده به راه افتاده است. در مقابل، گزارش‌هایی از ورود پلیس آمریکا به محوطه دانشگاه‌ها برای سرکوب این اعتراضات به گوش می‌رسد. به گزارش روزنامه دانشجویی «ییل دیلی نیوز»، پلیس در دانشگاه ییل در کانکتیکات بیش از 40 دانشجوی معترض طرفدار فلسطین را بازداشت کرده است.
دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست و کالج امرسون، هر ۲ در منطقه بوستون، هم تحصن اعتراضی خود را با الهام از تظاهرات در دانشگاه کلمبیا آغاز کرده‌اند. ویدئوهای روی شبکه اجتماعی ایکس، دانشجویان دانشگاه نیویورک در منهتن را نشان می‌دهد که چادر جدیدی را در محوطه دانشگاه خود برپا می‌کنند و دانشجویان دانشگاه کارولینای شمالی نیز همین کار را انجام می‌دهند.

Page Generated in 0/0063 sec