printlogo


کد خبر: 280976تاریخ: 1403/2/6 00:00
اخبار

بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پایان سفر رسمی رئیسی
وزارت خارجه پاکستان دیروز پس از پایان سفر رسمی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آن کشور، بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد را در ۲۸ بند منتشر کرد.
در این بیانیه، بر اهمیت صلح و امنیت مرزهای مشترک، پروژه‌های انرژی از جمله خط لوله گاز ایران، اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی توسعه‌محور برای کمک به تجاری شدن مرزها، تسریع روند امضای قرارداد تجارت آزاد و افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار تاکید شده و دو طرف درباره روابط پایدار و سازنده میان بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان به توافق رسیدند. 
ایران و پاکستان همچنین توافق کردند بیست‌ودومین کمیسیون مشترک اقتصادی هرچه زودتر برگزار شود و همزمان نشست‌های رایزنی سیاسی سالانه 2 کشور در قالب کمیته مشترک تجاری، تبادل منظم هیات‌های فنی و کارشناسان اقتصاد نیز صورت گیرد. 
دو کشور با اعلام «نقطه مرزی ریمدان» به عنوان گذرگاه مرزی بین‌المللی تحت پوشش حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی (TIR) و افتتاح 2 بازارچه مرزی باقی مانده در نقطه مشترک مرزی ایران و پاکستان نیز موافقت کردند.
در بخش دیگری از این بیانیه، تهران و اسلام‌آباد به عنوان اعضای ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، عزم قاطع خود را برای افزایش همکاری‌های حمل‌ونقلی، توسعه زیرساخت‌ها و انرژی ابراز کردند. 2 کشور همچنین توافق کردند روابط سودمند و پایدار بین 2 بندر گوادر و چابهار را گسترش دهند.
هر 2 طرف ضمن محکوم کردن تروریسم در همه اشکال و ظواهر آن، اذعان داشتند تروریسم تهدید مشترکی برای صلح و ثبات و مانع بزرگی برای توسعه منطقه است لذا با اتخاذ رویکرد مشارکتی برای مقابله با این تهدید و استفاده از سازوکارهای نهادی دوجانبه موجود برای مبارزه مؤثر و مقابله با تهدید تروریسم ضمن رعایت کامل اصول منشور ملل متحد، بویژه اصول حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو موافقت شد. 
همچنین ایران و پاکستان تجاوزات و جنایات مستمر رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین و محاصره غیرانسانی غزه را که منجر به مرگ و ویرانی گسترده همچنین آواره شدن میلیون‌ها فلسطینی شده است، شدیدا محکوم کردند. آنان خواستار آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط، دسترسی بلامانع به کمک‌های بشردوستانه برای مردم تحت محاصره غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی همچنین اطمینان از پاسخگویی درباره جنایات انجام‌شده توسط رژیم اسرائیل شدند. 
هر 2 طرف تعهد خود را به توسعه افغانستان به عنوان یک کشور، متحد، مستقل، عاری از تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر تایید کردند. همچنین با اشاره به اینکه وجود سازمان‌های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است، 2 طرف بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم تاکید کردند. 
 
***
 
وحیدی: 
در موضوع حجاب میان اهمال و قانون‌گریزی تفاوت قائل هستیم
وزیر کشور با بیان اینکه عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی - مذهبی و سنتی ما است، گفت: به فراجا گفته شده بین کسی که اغفال و اهمال دارد با کسی که مقاومت می‌کند فرق بگذارد.
«احمد وحیدی» دیروز در حاشیه نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی - مذهبی و سنتی ماست، گفت: غالب بانوان عفاف و حجاب را رعایت می‌کنند و خود را متعهد می‌دانند. تعداد اندکی هستند که رعایت نمی‌کنند که عده قابل توجهی با اندک تذکری رعایت می‌کنند، در میان آنها افرادی که در برابر قانون مقاومت می‌کنند انگشت‌شمار هستند. وی افزود: فراجا در چارچوب‌های قانونی خود را موظف به رعایت قوانین می‌داند. به فراجا گفته شده بین کسی که اغفال و اهمال دارد با کسی که مقاومت می‌کند فرق بگذارد، اساس این است که با تذکر اصلاح شوند. 
وحیدی ادامه داد: اجرای این طرح جزو وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قضایی است، این کار به عنوان ضابط قوه انجام می‌شود و اگر مشکلی باشد باید به قوه‌قضائیه ارجاع شود. وزیر کشور درباره نشست‌های امنیتی ایران و پاکستان اظهار داشت: در سفر به پاکستان با مسؤولان امنیتی مذاکراتی داشتیم. نظرهای طرفین یکی بود و هر دو طرف درباره برقراری امنیت تأکید داشتند. همچنین برای برقراری هماهنگی‌های بیشتر در کنترل مرز و هماهنگی‌های اطلاعاتی بیشتر، مذاکراتی صورت گرفت که امیدواریم در عمل شاهد امنیت بیشتر مرزها باشیم.
 
***
 
سخنگوی وزارت امور خارجه:
مقامات آرژانتین تحت تأثیر القائات دیگران قرار نگیرند
سخنگوی وزارت امور خارجه به مقامات آرژانتینی توصیه کرد از طرح اتهامات بی‌پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند و تحت القائات دشمنان روابط دوجانبه ایران و آرژانتین قرار نگیرند. ناصر کنعانی دیروز (چهارشنبه) تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده «آمیا» را بشدت محکوم کرد.
کنعانی با یادآوری رسوایی قبلی درخواست استرداد یکی از مقامات ایرانی از دستگاه قضایی انگلیس که منجر به رأی عدم کفایت مستندات ارائه‌شده برای استرداد او شد، مجددا تأکید کرد اتهامات مطروحه در پرونده آمیا علیه شهروندان ایرانی فاقد هرگونه اعتبار بوده و از این رو، طرح این‌گونه درخواست‌ها از مقامات قضایی سایر کشورها از هیچ‌گونه جایگاه و اعتبار حقوقی برخوردار نیست.
 وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از اجرای عدالت و تعقیب اشخاصی که با از بین بردن مستندات، باعث انحرافات جدی در مسیر پرونده آمیا و فرار از مجازات این حادثه شدند، حمایت می‌کند.

Page Generated in 0/0048 sec