printlogo


کد خبر: 280986تاریخ: 1403/2/6 00:00
یمن؛ ملتی که تا پای جان برای فلسطین ایستاد

شهاب خادم: 202 روز از جنگ غزه می‌گذرد؛ نبردی که بی‌شک نقطه عطفی در تاریخ معاصر منطقه خواهد شد؛ جنگی بی‌سابقه چه از لحاظ مدت، شدت و مقاومت بی‌بدیل اهالی غزه و چه از لحاظ حجم جنایت‌های رژیم اشغالگر و این روزها نیز شاهد برگ جدیدی در صفحه جنایات اشغالگران در غزه هستیم؛ گورهای دسته‌جمعی که در محوطه مجتمع پزشکی «الناصر» خان‌یونس کشف می‌شود، بسیاری را شوکه کرده است. نظامیان ارتش اشغالگر 26 بهمن سال گذشته به بیمارستان الناصر شهر خان‌یونس یورش بردند و ده‌ها نفر را در داخل بیمارستان از بیمار و کادر درمانی تا آوارگانی که داخل بیمارستان پناه گرفته بودند به شهادت رسانده یا بازداشت کردند. بخش‌های وسیعی از بیمارستان نیز در این یورش تخریب شد. به گفته حماس سرنوشت 2 هزار نفری که داخل بیمارستان پناه گرفته بودند مشخص نیست.
تاکنون 310 پیکر شهید از زن، کودک، پیر و جوان در حیاط بیمارستان یا اطراف آن کشف شده است. در آخرین مورد روز گذشته پیکر مطهر 35 شهید کشف شد که دست و پای برخی بسته شده بود و احتمال می‌رود زنده‌به‌گور شده باشند.
کشف گورهای دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر- همان‌طور که ذکر آن رفت- بار دیگر افکار عمومی را شوکه کرده و داغی روی داغ 2 میلیارد مسلمان گذاشته است، چرا که بسیاری از شهدا آوارگانی هستند که در بیمارستان پناه گرفته بودند تا به زعم خود از بمباران و حملات در امان بمانند.
در این میان، یمنی‌ها برخلاف دیگر کشورهای عربی ناراحتی و خشم خود را صرفا در بیانیه‌ها نشان نمی‌دهند. دفتر سیاسی جنبش انصارالله روز دوشنبه در بیانیه‌ای در واکنش به کشف پیکر شهدا از مجتمع پزشکی الناصر، گفت ارتش یمن حملاتش را افزایش خواهد داد. انصارالله از نیروهای مسلح یمن خواست عملیات‌های دریایی خود را علیه کشتی‌های صهیونیستی در دریاهای سرخ و عرب و اقیانوس هند افزایش دهند.
نوع کنش یمنی‌ها در نبرد توفان‌ الاقصی به‌گونه‌ای است که حتی خود فلسطینی‌ها نیز انتظار چنین اقداماتی را از سوی یمنی‌ها نداشتند؛ کشور جنگ‌زده و فقیری که در طول 202 روز گذشته تمام قد در حمایت از غزه ایستاده است.
به گفته سیدعبدالملک الحوثی این حملات تا زمان پایان جنگ و محاصره غزه ادامه خواهد یافت. او گفت: «تاکنون 63 کشتی هدف قرار گرفته‌اند که عدد مهم، بزرگ و تاثیرگذاری است. بارها با موشک‌های کروز «ام الرشراش» (ایلات) هدف قرار گرفته است».
حملات یمنی‌ها در دریای سرخ از ابتدای جنگ تا حدی پیش رفته است که به اذعان صهیونیست‌ها، موجب تعطیلی کامل بندر ایلات شده و اقتصاد رژیم اشغالگر را بشدت تحت تأثیر قرار داده است.
«گیدئون گولبر» مدیر بندر اشغالی «ایلات» روز یکشنبه در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی کالکالیست با اشاره به ناکامی ائتلاف آمریکایی - انگلیسی در دفع حملات به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، اذعان کرد از 6 ماه پیش تاکنون به دلیل حملات در دریای سرخ، هیچ فعالیتی در بندر ایلات انجام نمی‌شود.
وی در اعترافی شایان توجه اقرار کرد: «اسرائیل و کشورهای ائتلاف آمریکایی - انگلیسی - اروپایی ثابت کرده‌اند می‌ترسند و ضعیف و مردد هستند و حوثی‌ها بیش از پیش سر خود را بالا می‌گیرند... فکر نمی‌کنم بتوانیم بدون مسیر دریای سرخ زندگی‌ کنیم، زیرا بسیاری از کشتی‌ها حتی به اشدود و عقبه هم نمی‌رسند».
مقاومت یمانی‌ها و ایستادگی عظیم ملت یمن تا جایی پیش رفته است که این روزها سیدعبدالملک الحوثی از شخصیت‌های محبوب فلسطینی‌ها شده است و آنها در تظاهرات خود تصاویر رهبر انصارالله را در دست می‌گیرند.
در این باره «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه «آ خبر» ترکیه گفت: «هیچ‌کس نمی‌توانست فکرش را هم بکند که کشوری مانند یمن اینقدر تاثیر قدرتمندی داشته باشد و در دریای سرخ جریان ترانزیت را متوقف کند، این اقدام یمن اقتصاد اسرائیل را فروپاشید».
تأکید انصارالله یمن بر تشدید حملات علیه کشتی‌های صهیونیستی و ائتلاف آمریکایی - انگلیسی پس از انتشار خبر کشف گورهای دسته‌جمعی، نشان می‌دهد یمنی‌ها تا چه حد در همراهی خود با ملت فلسطین و عقاید دینی خود صادق هستند. بی‌شک این حملات هزینه‌هایی نیز برای یمن در پی دارد، چه از لحاظ تشدید محاصره بین‌المللی و چه از لحاظ ادامه حملات هوایی آمریکا و انگلیس اما ملت یمن نمونه کم‌نظیری در دنیای معاصر به شمار می‌رود؛ ملتی که هر جمعه میلیون‌ها نفرشان در میدان السبعین صنعا گرد هم می‌آیند و شعار می‌دهند خواستار تشدید حملات هستند؛ ملتی که معادلات مادی جهان امروز را به سخره گرفته‌اند.
 

Page Generated in 0/0059 sec