printlogo


کد خبر: 281019تاریخ: 1403/2/8 00:00
برگزاری همزمان نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشورمان و اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
نمایش توانمندی‌های تولیدی ایران
ایران میزبان ۲۰۰۰ فعال و مسؤول اقتصادی از سراسر جهان خواهد بود

گروه اقتصادی: از امروز ۲ رویداد بزرگ نمایشگاهی برای تولیدکنندگان ایرانی آغاز خواهد شد؛ دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی کشورمان و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران که هر یک می‌تواند بستر مناسبی برای معرفی تولیدات ایران باشد. در این ۲ رویداد ۲ هزار فعال اقتصادی از سراسر جهان شرکت خواهند کرد.
مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه رویداد ایران‌اکسپو نقطه عطف تجارت خارجی است، گفت: این رویداد از فردا (امروز) به مدت ۵ روز برگزار می‌شود.
سیدعلی امامی، مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران روز گذشته در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه دومین دوره ایران اکسپو ۲۰۲۴ در دولت سیزدهم، ۸اردیبهشت(امروز) برگزار خواهد شد، گفت: ایران اکسپو نقطه عطف تجارت خارجی محسوب می‌شود، چرا که در این رویداد پتانسیل‌های صادراتی ایران مشخص و بسترهای اصلی تجارت خارجی ایران برای سایر کشورها به نمایش گذاشته می‌شود.
وی تصریح کرد: تعدادی از میهمانان دعوت‌شده در اکسپو با هدف بازدید از زیرساخت‌های تجاری ایران در این رویداد شرکت کرده‌اند و گروه‌های تجاری علاوه ‌بر آسیب‌شناسی زیرساخت‌های تجاری کشور، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ما را شناسایی می‌کنند.
این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها با ظرفیت‌های تجاری ایران آشنا نیستند، افزود: نمایشگاه ایران اکسپو می‌تواند توانایی‌هایی تولیدی و صادراتی کشور را در یک رویداد ۵ روزه به تجار خارجی ارائه بدهد و مبنایی برای افزایش صادرات و تعاملات تجارت خارجی شود.
مدیر کل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ایران اکسپو باید به عنوان یک حرکت ملی تلقی شود، گفت: دبیرخانه دائمی ایران اکسپو در سازمان توسعه تجارت ایران، در طول سال پیگیر موافقتنامه‌ها، قراردادها و نتایج مذاکرات با سایر کشورها که در نمایشگاه اکسپو حاصل شده، است و به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در سال جاری تعداد میهمانان دعوت شده در این رویداد افزایش قابل توجهی کرده است.
به گفته وی، اکسپو ۲۰۲۴ هدفمندتر از سال گذشته برگزار خواهد شد و گروه‌های مطالعاتی اشکالات را در زمان برگزاری بررسی می‌کنند تا در سال‌های آینده ایران اکسپو قوی‌تری داشته باشیم.
امامی با تاکید بر اینکه ایران اکسپو ۱۴۰۳ یکی از مهم‌ترین اتفاقات تجاری در دولت سیزدهم است، گفت: ایران اکسپو پرچم برافراشته شده تجارت خارجی است که می‌تواند در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم عمل کند. اگر صنعت پتروشیمی و محصولات پایه نفتی را از حوزه صادرات و تجارت خارجی کشور جدا کنیم ۵۰ درصد صادرات کشور کاربرمحور است و هر چه دولت تلاش کند تا صادرات کشور در این حوزه‌ها افزایش یابد در واقع به طور عملی مشارکت مردم را در تولید و تجارت افزایش داده است.
وی بیان کرد: ایران اکسپو زمینه‌های رونق اشتغال، تولید با مشارکت مردم را فراهم می‌کند. اکسپو این قابلیت را دارد که صادرات را افزایش بدهد، البته به ثمر رسیدن اینچنین رویدادی نیاز به زمان و صبوری دارد.
امامی ابراز امیدواری کرد هر استان بر اساس استعداد و توانمندی خود چنین رویدادی را در منطقه خود برگزار کرده تا ظرفیت‌های صادراتی استان خود را در معرض نمایش بگذارد.
* آفریقا، بازاری برای کالاهای ایرانی
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت از صادرات کالاهای ایرانی به ۳۹ کشور آفریقایی و واردات از ۲۲ کشور این قاره در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: سال گذشته صادرات به شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد.
سیدروح‌الله لطیفی همزمان با دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا اظهار داشت: قاره آفریقا با دارا بودن ۱,۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است.
وی افزود: ایران می‌تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی، فناوری و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی، سرمایه‌گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن، سد، راه‌سازی و پروژه‌های عمرانی، اورهال کردن پالایشگاه‌ها، استخراج گاز، بازار مصرف مناسب مواد غذایی و محصولات صنعتی، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت‌ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توأمان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور یابد.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ادامه داد: سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق، غرب، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه یافت و ۳۹ کشور از این قاره، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم بودند.
لطیفی گفت: با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال‌های گذشته، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر، مصر، لیبی، تونس، جیبوتی و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل‌و‌نقل در دریای سرخ بودیم.
وی درباره 7 مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ غنا با خرید 173.5 میلیون دلار، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با 92.8 میلیون دلار، کنیا با 48.7 میلیون دلار، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار، موزامبیک با 47.1 میلیون دلار و سومالی با ۳۳,۳ میلیون دلار 7 مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند. سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت بیان داشت: ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی، شامل کود اوره، قیر، گاز مایع و انواع روغن‌های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع فرش و کف‌پوش، شوینده‌ها و لوازم بهداشتی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی، قطعات خودرو، لاستیک، مواد معدنی، لوازم الکتریکی، لوستر، مبلمان و اسباب‌بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند.لطیفی درباره واردات از قاره آفریقا توضیح داد: سال گذشته ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران بودند که آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار، زامبیا با 12.5 میلیون دلار، غنا با ۱۲ میلیون دلار، سیشل با 11.7 میلیون دلار، کنیا با ۹,۵ میلیون دلار، تانزانیا با 6.1 میلیون دلار و اوگاندا با 4.1 میلیون دلار، 7 کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند. وی گفت: ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی مانند چای، ذرت، قهوه، توتون، حبوبات، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بود و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز، سنگ و خاک روی، کنسانتره گروم، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس، انواع تسمه، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بود.سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت درباره موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا تاکید کرد: عدم شناخت ظرفیت‌ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی، نبود یا کمبود حمل‌ونقل ارزان، مستمر و فراگیر و موانع جابه‌جایی مستقیم ارز و پول، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقاست که رفع این موانع با اراده دولت‌ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

Page Generated in 0/0050 sec