printlogo


کد خبر: 281021تاریخ: 1403/2/8 00:00
اخبار

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق
هفته‌نامه «خط حزب‌الله» در شماره اخیر خود نوشت: رهبر‌انقلاب اسلامی اخیراً در جریان یک دیدار، با اشاره به اعترافات اندیشمندان غربی درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی تاکید کردند تاریخ منطقه غرب آسیا را باید به 2 بخش قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کرد. کارشناسان منطقه‌ای و بین‌المللی در تحلیل پاسخ تاریخی و بی‌سابقه ایران، آن را فصل جدیدی در معادلات و قواعد منطقه می‌دانند از جمله مرشایمر، نظریه‌پرداز و اندیشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل که هفته گذشته درباره عملیات وعده صادق گفته بود: این نخستین بار است که کشوری قادر شده از سرزمین خود به اسرائیل حمله کند. این از منظر اسرائیل، واقعا شوکه‌کننده است. بعد از ۱۴ آوریل بازدارندگی رژیم صهیونیستی به شدت آسیب دید.
***
رئیس‌جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی توسعه روابط اقتصادی است
سیدابراهیم رئیسی در دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا نخستین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو طرف در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشورهای آفریقایی با زمانبندی مشخص شود. نخستین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است. بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی‌مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه پیگیری مجدانه برای تحقق اهداف لازم است، تصریح کرد: اگر پیگیری مجدانه صورت نگیرد اهداف فقط بر روی کاغذ و به عنوان آرمان دست‌نیافتنی باقی خواهد ماند. پیشینیان کارهای بسیاری می‌خواستند انجام دهند اما فرصت‌ها از دست رفت و نشد آنچه باید اتفاق افتد. امیدوارم هم نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و هم این نشست بتواند اقتصاد مکمل ایران و آفریقا را شکل دهد.
وی با اشاره به توانمندی‌های ایران در صدور خدمات فنی - مهندسی اظهار کرد: ما توانمندی‌هایی داریم تحت عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی، ظرفیت‌هایی نیز در آفریقا وجود دارد که اگر این ظرفیت‌ها به هم ضمیمه شود اقتصاد مکمل شکل می‌گیرد. شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری و فعالیت همه طرف‌هاست و اگر همه دست به دست هم دهند این اتفاق خواهد افتاد.
رئیسی فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در جمهوری اسلامی را که سال گذشته حجم صادرات آنها به ۲ میلیارد دلار رسید، از جمله ظرفیت‌های بسیار مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری برشمرد و تصریح کرد: در سفرهایی که به برخی کشورهای آفریقایی داشتم و در نمایشگاه‌هایی که در این سفرها برگزار شده بود، محصولات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، درمانی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها مشتری‌های بسیار خوبی پیدا کرد.
***
دیدار وزرای دفاع ایران و چین
امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه بیست‌ویکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان با وزیر دفاع چین دیدار و گفت‌وگو کرد. امیر سرتیپ آشتیانی در این دیدار ضمن تشکر از مواضع و دیدگاه‌های دولت چین در قبال تحولات منطقه بویژه محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران گفت: تنش‌های اخیر در منطقه و شرایط اسفناک غزه نتیجه اقدامات بی‌ثبات‌ساز آمریکا در منطقه و حمایت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی است. وزیر دفاع چین هم در این دیدار با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا، حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و افزود: این عمل ناقض حقوق بین‌الملل است و ما از حق مشروع ایران در پاسخ به این اقدام حمایت می‌کنیم.
وزیر دفاع در بیست‌ویکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای با بیان اینکه حوادث و تجربیات امروز جهان ما را به سمت ضرورت درک واقعیات جدید نظام بین‌الملل و چگونگی شکل‌گیری هندسه نظم جدید جهانی رهنمون می‌سازد، تصریح کرد: در نظام بین‌الملل در حال گذار آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد؛ تشدید رقابت قدرت‌ها در عرصه‌ها و حوزه‌های وسیع‌تر بویژه نظامی و امنیتی، نادیده گرفتن حقوق ملت‌ها، به‌کارگیری استانداردهای دوگانه در مواجهه با مسائل بین‌المللی، تشدید بحران‌های ژئوپلیتیک مانند تلاش جدید غرب و ناتو در توسعه به شرق، تزلزل در معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات، توسعه کمّی و کیفی سلاح‌های کشتار جمعی، سوءاستفاده برخی قدرت‌ها از گسل‌های موجود و شکاف‌های اجتماعی و قومیتی جهت تضعیف حاکمیت ملی کشورها، استفاده از ابزار تروریسم در جنگ‌ها و شکل‌گیری تروریسم ترکیبی، بهره‌گیری از ابزار جنگ اقتصادی و تحریم توسط قدرت‌های سلطه‌گر و تلاش این قدرت‌ها برای حفظ برتری و هژمونی خود در جهان است.
***
وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
احمد وحیدی روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت در حاشیه سفر به مشهد مقدس اظهار کرد: همه مقدمات برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه فراهم شده است. وی افزود: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۸ حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد. دومین دور انتخابات برای شکل‌گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0039 sec