printlogo


کد خبر: 281038تاریخ: 1403/2/9 00:00
نخستین دورهمی جشنواره «آسمون» با حضور نوجوانان و علاقه‌مندان در خانه هنرمندان برگزار شد
فیلمسازی با گوشی موبایل

گروه فرهنگ و هنر: نخستین دورهمی «آسمونی‌ها» در جشن ۱۰ سالگی فعالیت «بادبوم» ویژه فعالیت‌‌های سینمایی نوجوان‌‌ها در مجموعه‌های سینمایی و تلویزیونی، با حضور سیدحمید امامی، دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان، کارگردان سینما و جمعی از هنروران نوجوان در خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سیدحمید امامی، مدیر بادبوم به جمع هنروران نوجوان حاضر در جشن اشاره کرد و گفت: ما در این جمع قرار بود یک دورهمی ساده داشته باشیم اما کار گسترده شد و به خاطر محدودیت‌ مکان برگزاری نیمی از بچه‌هایی که قرار بود دعوت شوند، دعوت نشدند و ان‌شاءالله دورهمی بعدی در ورزشگاه آزادی باشد. 
دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و ادامه داد: امروز آغاز رسمی جشنواره «آسمون» است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوا برای بچه‌های ۹ تا ۱۸ سال است که جوایز بسیار ارزشمندی دارد و آغاز رسمی آن با شماهایی است که در این مدت با ما بودید.
امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزئیات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است،  تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط به نسل ضد و دهه 80 و نودی‌ها باشد، چون می‌خواهیم ثابت کنیم نوجوان‌ها می‌توانند آینده‌ خودشان را شکل دهند.
پس از سخنرانی دبیر جشنواره، محمدرضا خردمندان، کارگردان سینما در سخنانی نوجوانی را بهترین دوره زندگی هر فرد دانست و افزود: باید برای دوره نوجوانی بشدت تلاش کرد و اشتباه اینجا جایز است و حتما در بزرگسالی می‌توان از اندوخته‌های آن استفاده کرد. 
این فیلمساز سینمای ایران از تکرار تجربه در نوجوانی به ‌عنوان یک توصیه یاد کرد و گفت: در نوجوانی باید بسیار تجربه کرد؛ این دوره فرصتی برای آزمون و خطاست و هیچ اشکالی ندارد که خطا کنید، چرا که این تجارب مواد خام آینده خواهد شد تا از آنها استفاده مفید کنید. 
خردمندان در توصیه‌هایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و ارزان‌قیمت شروع کردم. به بچه‌هایی که می‌خواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، توصیه می‌کنم از خودتان و تجارب و خاطرات‌تان شروع کنید. تمام آنچه شما هستید و تجربه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست، برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهد کرد. 
وی با اشاره به ایده و سوژه به ‌عنوان نخستین مرحله برای فیلمسازی گفت: یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید، چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست؛ پس در خاطرات‌تان جست‌وجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را بخوبی می‌شناسید؛ چون همراه با رنج و حس غرور و... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همین‌ها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد، چرا که به ابعاد آن اشراف دارید.
وی به ذکر نمونه‌هایی از تجارب مشترک بچه‌ها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که بخوبی آن را می‌شناسید، فیلم بسازید که جزئیات قابل لمس از آنها در ذهن داشته باشید که همگی برآمده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ نخستین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساخته‌اند. البته اینکه آیا این خاطرات به‌ تنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آنها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود. 
کارگردان «بیست و یک روز بعد» تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوان‌ها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم، اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی می‌شد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و  این سوژه برای من محور یک داستان شد، چون او را بخوبی می‌شناختم. من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و نخستین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم می‌توانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم «بیست و یک روز بعد» را ساختم.
خردمندان خطاب به حاضران گفت: توصیه می‌کنم تجربیات و خاطرات‌ خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که آنها را می‌شناسید بنویسید که برای شما تولید داستان می‌کند. به ‌نظرم فیلم ساختن بشدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلمسازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دسترس همگان قرار دارد. 
وی در پایان گفت: بچه‌هایی که می‌خواهند بازیگر شوند، باید 10 برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و ده‌ها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یاد بگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیه‌سازی کنند و برای نقش‌های مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی  مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.

Page Generated in 0/0059 sec