printlogo


کد خبر: 281066تاریخ: 1403/2/9 00:00
جزئیات برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام شد
رقابت 90 نامزد برای کسب 45 کرسی

12 روز دیگر تا مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. نامزدهای این مرحله از انتخابات خود را آماده می‌کنند تا با ارائه برنامه‌های خود به سمت جلب آرای مشارکت‌کنندگان بروند. بر این اساس مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد. «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» ۲۲ حوزه‌ای هستند که ۲۱ اردیبهشت مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برگزار خواهند کرد.
اسامی 90 نامزد انتخابات نیز از سوی وزارت کشور اعلام شده است و این افراد از روز 13 اردیبهشت به مدت 7 روز فرصت دارند از فضای در اختیارشان برای تبلیغات استفاده کنند. 
* انتخابات در ۲۲ حوزه
معاون سیاسی وزیر کشور در نشست وبیناری ستاد انتخابات کشور با ستاد انتخابات استان‌های برگزار‌کننده مرحله دوم اظهار کرد: مرحله دوم انتخابات در ۲۲ حوزه برای مشخص شدن نمایندگان ۴۵ کرسی از بین ۹۰ نفر برگزار خواهد شد.
سیدمحمدتقی شاهچراغی در ادامه درباره شیوه برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در 8 حوزه انتخابیه که ۲ کرسی آن به مرحله دوم رسیده است، انتخابات به شکل تمام‌الکترونیک خواهد بود. «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر» و «ملایر» 8 حوزه‌ای هستند که انتخابات به صورت تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: حوزه‌های آبادان و ملایر که در دور نخست، تمام‌الکترونیک بود، به دلیل حائز اکثریت نشدن آرای نامزدها، در دور دوم نیز به صورت تمام‌الکترونیک خواهد بود.
رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین خواستار اطلاع‌رسانی دقیق درباره افراد واجد شرایط شد که در این مرحله می‌توانند رای بدهند و تصریح کرد: کسانی که در دور اول در همان حوزه انتخابیه رای داده‌اند یا کسانی که در مرحله اول انتخابات در هیچ حوزه و شهرستانی شرکت نکرده باشند، مجاز به شرکت در این دور انتخابات هستند.
از جمله حوزه‌های انتخاباتی که توجه ویژه‌ای به آن است، تهران است که 32 نامزد در این حوزه یعنی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس آماده رقابت می‌شوند. بر اساس گزارش‌ها ۴ فهرست اصلی شانا، اُمنا، صبح امید و جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس با هم در تهران رقابت خواهند کرد. از ۳۲ نامزد حاضر در میدان، ۱۳ نفر از فهرست شانا، ۱۱ نامزد مشترک از امنا و صبح امید و ۷ نفر هم اختصاصی آنها هستند و هرچند ممکن است ترکیب لیست‌ها تغییر کند و نفرات در برخی لیست‌ها جابه‌جا شوند اما به نظر می‌رسد لیست‌ها تغییر چندانی نداشته باشند و در این میان شاید برخی از آنها رو به ائتلاف آورند.
* حتما در همان حوزه انتخابیه‌ای رأی بدهید که در دور اول رأی داده‌اید
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به آمادگی وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش لازم به همکاران ما در ستاد انتخابات و ۲۲ حوزه انتخابیه داده شده است. آنها آموزش لازم را دریافت کرده و طی ۱۰ روز گذشته به مدرسان استانی آموزش داده‌اند و آنها (مدرسان استانی) در حال آموزش باقی همکاران در استان‌ها هستند.
محسن اسلامی اعلام کرد: اگرچه رأی دادن در شیوه الکترونیک بسیار ساده است اما یک ویدئوی آموزشی از سوی کمیته فناوری ستاد انتخابات کشور تهیه شده است که برای آموزش همگانی به صداوسیما و ستادهای انتخابات ارسال شده است. در برخی مراکز عمومی مثل نماز جمعه یا نمایشگاه کتاب، آموزش‌های لازم به مردم داده می‌شود.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با تأکید بر اینکه کسانی می‌توانند در مرحله دوم رأی بدهند که حتما در دور اول در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند یا اصلا در کل کشور رأی نداده باشند، گفت: رأی‌دهنده با این پیش‌فرض وارد شعبه می‌شود و با ارائه هر یک از مدارک هویتی پنجگانه (کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه و کارت پایان خدمت) احراز هویت می‌شود. برای فرد یک کارت رأی صادر شده و در اختیار او قرار می‌گیرد. رأی‌دهنده کارت را در صندوق ثبت رأی الکترونیک وارد می‌کند و گزینه رأی دادن فعال می‌شود.
اسلامی با بیان اینکه سپس کد انتخاباتی نامزد مورد نظر را وارد کرده و عکس و مشخصات فرد به نمایش درمی‌آید، اظهار کرد: کد هر نامزدی که وارد شود، اطلاعات او در صفحه به نمایش درمی‌آید. نهایتاً رأی‌دهنده اتمام رأی‌دهی را ثبت می‌کند و پرینتی از رأی رأی‌دهنده زیر صندوق الکترونیکی قرار می‌گیرد. رأی‌دهنده کارت تعرفه را به منشی ما در شعبه تحویل می‌دهد و سرانجام کارت شناسایی خود را دریافت می‌کند. فرآینده رأی‌دهی الکترونیک ساده و در یک وقت بسیار کم انجام می‌شود.
وی گفت: حوزه‌هایی که اشاره کردم ـ حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه داریم ـ  شامل شعب شهری، روستایی، ثابت و سیار می‌شود. بر اساس تجربه‌ای که در مرحله دوم وجود دارد، تعداد شعب مرحله دوم نسبت به مرحله اول، کمتر است. البته در این دوره، نظر هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه را دریافت کردیم و نظر آنها ملاک اصلی ما بود. اگر هیأت اجرایی در آن حوزه انتخابیه تشخیص داده بود هیچ حوزه‌ای کم نشود، ما همان را اعمال کردیم.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور یادآور شد: عوامل اجرایی در کل ۲۲ حوزه انتخابیه مشخص شده و تا ۱۳ اردیبهشت در سامانه جامع انتخابات نهایی خواهند شد.
اسلامی با بیان اینکه درباره تبلیغات انتخاباتی نامزدها و سامانه شفافیت به نامزدها اطلاع‌رسانی شده است که حتما تبلیغات و هزینه‌های خود را وارد کنند، خاطرنشان کرد: تبلیغات از ساعت ۰۰:۰۰ بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا ساعت 8 صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد. دستورالعمل تبلیغات و قانون مرتبط با تبلیغات که در مرحله اول اطلاع‌رسانی شده، ملاک خواهد بود. البته امکاناتی در استان‌ها از ناحیه دستگاه‌های اجرایی در اختیار نامزدها قرار گرفته که می‌توانند استفاده کنند.
وی گفت: صداوسیما هم قرار است مناظراتی را در شبکه‌های استانی برای ۹۰ کاندیدا تنظیم کند که همگی در حال ضبط است و از تاریخ اعلام شده، پخش خواهد شد.
دبیر ستاد انتخابات کشور خاطرنشان کرد: در استان تهران، صرفا حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس الکترونیکی خواهد بود و در حوزه انتخابیه ورامین و قرچک ثبت رأی به صورت تعرفه است. تعرفه‌ها هم چاپ شده و در حال ارسال است. استان‌ها تعرفه‌ها را از فردا دریافت می‌کنند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

Page Generated in 0/0062 sec