printlogo


کد خبر: 281088تاریخ: 1403/2/10 00:00
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرد
پرورش استعدادهای ادبی در کانون

گروه فرهنگ و هنر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین نهادها و دستگاه‌ها در حوزه رشد و تربیت کودکان و نوجوانان به شمار رفته است، صد البته هدف این کانون از بدو تاسیس نیز همین بوده است اما در سال‌های پیش از انقلاب کاملا مشخص بود این مجموعه بیش از آنکه کودکان و نوجوانان را به نسلی کوشا و خلاق بدل کند، تلاش داشت فرزندان این مرز و بوم را با فرهنگ منحط غربی آشنا و به آن وابسته کند اما پس از پیروزی انقلاب با اصلاح سیاست‌ها با وجود فراز و فرود‌ها طی سالیان گذشته، با توجه به اخباری که این روزها از کانون به گوش می‌رسد و خروجی فعالیت‌های آن می‌توان امیدوار شد این مرکز به جایگاه اصلی خود تا حدودی بازگشته است.
در این میان پرورش استعداد کودکان و نوجوانان در حوزه ادبی را می‌توان یک گام بسیار مهم و موثر در تربیت نسل آینده ایران دانست. از همین رو طی دیداری که مدیرعامل کانون با دکتر اسماعیل آذر به عنوان یکی از کارشناسان سرشناس حوزه ادبیات و شعر داشت، خبر از اهتمام ویژه کانون به فعالیت‌ در حوزه شعر و ادبیات داد.
در این دیدار اسماعیل‌ آذر با اشاره به اهمیت شعر و ادبیات در تربیت کودکان گفت: اگر شعر در وجود کودکان متمکن و جایگزین شود و بچه‌ها با این مفاهیم آشنا شوند، در زندگی آینده انسان‌های موفق‌تری خواهند شد. نتیجه یک بررسی گذرا نشان داد این کودکان در زندگی خود انسان‌های آرام و دور از خشونت بوده‌اند و آنان محصول شعرها هستند. ‌آذر با اظهار خوشحالی از حضور در کانون - به ‌عنوان یک مجموعه ریشه‌دار- اظهار داشت: من یک معلم هستم و در دانشگاه تدریس می‌کنم اما در همه این سال‌ها کانون همیشه یکی از محورهای ذهن من بوده است. هر مجموعه‌ای که پشتوانه نداشته باشد، محکوم به فناست اما پشتوانه کانون اندیشمندان و شخصیت‌های بزرگی هستند که سبب رشد این مجموعه شده‌اند و اکنون ما زیر سایه آنها نشسته‌ایم و حرف می‌زنیم.
وی از تاریخ کهن قصه و قصه‌گویی در ایران سخن گفت و توضیح داد: در برخی دوره‌های تاریخی و از زمان صفویه، قصه‌گویی به یک منصب تبدیل شد و در دوران قاجاریه هم ناصرالدین شاه، قصه‌گوی ویژه‌ای داشت و فخرالدوله دختر او این قصه‌ها را می‌شنیده و می‌نوشته است.
مدرس دانشگاه ادامه داد: آنچه امروز رایج است، شعر است که در ایران پشتوانه دارد و در ضمیر ایرانیان نهفته است و همه ما با شعر بزرگ شده‌ایم. در حال حاضر هم با حرکت‌هایی که در حوزه ترویج مشاعره راه انداخته‌ایم، خوشبختانه تعداد کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر افزایش قابل توجهی داشته است. بچه‌ها دوست دارند شنیده شوند.
وی تصریح کرد: من کانون را دوست دارم و معتقدم از آموزش‌و‌پرورش و صداوسیما هم می‌تواند مهم‌تر باشد، چرا که این مجموعه می‌تواند انسان بسازد. در حال حاضر بسیاری از شعرهای بچه‌ها محصول ذوق آنهاست نه دانش و تجربه‌های نو آنان، به همین دلیل باید بچه‌ها را با شاعران قدیمی آشنا کنیم.
پیشنهاد این نویسنده و مترجم، راه‌اندازی جریان مشاعره در مراکز کانون سراسر کشور با استفاده از فناوری‌های جدید و فضای مجازی بود و او اعلام آمادگی کرد مربیان کانون در زمینه آموزش شعر به بچه‌ها تحت آموزش قرار گیرند و شعرهای بسیار ساده و قابل فهم برای کودکان جمع‌آوری و منتشر شود.
در این نشست که معاون تولید، مدیرکل حوزه مدیرعامل، روابط عمومی و امور بین‌الملل، دستیار رسانه‌ای مدیرعامل، مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری، مدیرکل نظارت بر انتشارات و مدیرکل نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون نیز حضور داشتند، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی از اسماعیل ‌آذر به ‌عنوان یکی از قله‌های مسلم ادبیات و شعر نام برد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از تجربه‌های ایشان استفاده کنیم و درخواست داریم در ساخت برنامه‌هایی برای کودکان در حوزه شعر و شعرخوانی به ما کمک کنند.
حامد علامتی توضیح داد: برنامه ترویج شعرخوانی و مشاعره با ۳ سیاست ‌محوری سال ۱۴۰۳ یعنی مرکزمحوری، مخاطب‌محوری و نوجوان‌محوری کاملا مطابقت دارد.
وی با بیان اینکه کانون قصد ندارد گرفتار روزمرگی شود، تاکید کرد: قصد داریم در این حوزه کارهای ماندگاری را که شمولیت داشته باشد از خود به یادگار بگذاریم. برای نسل جدید باید از ابزار هنر و ادبیات مانند شعر، داستان و قصه‌گویی استفاده کنیم و البته ابزار رسانه که بسیار مهم است.
مدیرعامل کانون در همین زمینه اهمیت ایجاد یک پیوست رسانه‌ای برای تمام برنامه‌های فرهنگی و هنری را یادآور شد و گفت: کودکان و نوجوانان امروز غرق در گوشی هستند و ما باید از ظرفیت رسانه‌ها بویژه رسانه ملی و فضای مجازی برای ترویج ادبیات استفاده کنیم.
علامتی با تاکید دوباره بر اینکه احیای کانون و بازگرداندن آن به دوران درخشان دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی تصمیمی راهبردی است و قصد داریم هر کار خوبی را که انجام شده است ادامه دهیم و تقویت کنیم، گفت: اگر ببینیم کاری مناسب زمان فعلی نیست، حتما تغییر خواهیم داد.

Page Generated in 0/0054 sec