printlogo


کد خبر: 281092تاریخ: 1403/2/10 00:00
اخبار

۳ هفته آخر لیگ برتر همزمان شد
با تصمیم سازمان لیگ، ۳ هفته پایانی لیگ برتر به‌صورت همزمان برگزار خواهد شد. همچون فصل گذشته، سازمان لیگ قصد دارد ۳ هفته پایانی لیگ برتر را به ‌صورت همزمان برگزار کند که به ترتیب در روزهای یک، ۶ و ۱۱ خرداد برگزار خواهد شد تا این فصل فوتبال ایران 11 خرداد به پایان برسد که البته بازی‌های جام حذفی بعد از این تاریخ خواهد بود. نکته مهم اینکه در این ۳ هفته پرسپولیس با استقلال خوزستان، شمس‌آذر قزوین و مس رفسنجان بازی خواهد کرد و استقلال دیگر مدعی قهرمانی رودرروی نساجی، گل‌گهر و پیکان قرار خواهد گرفت. به این ترتیب با توجه به اینکه احتمالا در ۲ هفته پایانی فقط سرخابی‌ها شانس قهرمانی خواهند داشت و همچنین این نکته که آنها در 2 هفته پایانی با هیچ تیم پایین جدولی بازی نخواهند داشت، سازمان لیگ می‌توانست جدال این ۲ تیم را در روز دیگری برگزار کند تا سایر مسابقات هم بیننده تلویزیونی و تماشاگر خود را داشته باشد. همچنین در هفته پایانی بازی ملوان - آلومینیوم و گل‌گهر - ذوب‌آهن، تاثیر خاصی در سرنوشت قهرمانی و سقوط نخواهد داشت و این ۲ بازی هم می‌توانست در ساعت یا روز متفاوتی برگزار شود تا بازی‌ها بیننده بیشتری را به خود جلب کنند اما به هر حال سازمان لیگ تصمیم گرفت 24 بازی پایانی لیگ برتر را به ‌صورت همزمان برگزار کند که این موضوع طبیعتا پوشش و توجه رسانه‌ای این مسابقات را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
***
ویاش‌بواش جانشین «دشمن طارمی» در ریاست باشگاه پورتو شد
سرمربی پیشین تیم‌های فوتبال چلسی و تاتنهام در انتخابات ریاست باشگاه پورتو پیروز شد. به گزارش سایت «اوجوگو» پرتغال، با پایان شمارش آرای انتخابات ریاست باشگاه پورتو، آندره ویاش‌بواش با کسب 80.28 درصد آرا به پیروزی رسید. پینتو داکوستا، رئیس فعلی باشگاه که طی 42 سال اخیر ریاست باشگاه پورتو را بر عهده داشت، در این انتخابات تنها 19.98 درصد مجموع 26 هزار و 741 رای را به خود اختصاص داد. یکی از مهم‌ترین دلایل عدم اقبال هواداران به داکوستا، عملکرد ضعیف او در حوزه نقل‌وانتقالات و از دست دادن ستاره‌های تیم بوده است. عدم تمدید قرارداد مهدی طارمی، مهاجم ایرانی پورتو که موجب شد او به صورت رایگان راهی اینتر شود، نمونه‌ای از سیاست‌های داکوستا بودکه اعتراض گسترده هواداران را در پی داشت. به این ترتیب، ویاش‌بواش سی‌ودومین رئیس باشگاه پورتو خواهد بود. وی در فصل 2011-2010 هدایت پورتو را بر عهده داشت که با این تیم به قهرمانی لیگ اروپا دست یافت. رئیس جدید باشگاه پورتو در ادامه روی نیمکت تیم‌های چلسی، تاتنهام و مارسی نیز نشست و ۳ جام با زنیت سن‌پترزبورگ بالای سر برد.
داکوستا پیش‌تر در واکنش به اعتراض هواداران پورتو در قبال عدم اقدام باشگاه نسبت به تمدید قرارداد مهدی طارمی، ستاره ایرانی پورتو، گفته بود به دلیل مسائل مالی، توانایی تمدید قرارداد وی را ندارد. داکوستا در ادامه پس از حواشی ایجاد شده برای حضور طارمی در تست پزشکی اینتر - که به دلیل همین حواشی لغو شد - تبدیل به دشمن این بازیکن شد و به کونسیسائو، سرمربی تیم اجازه نداد در چند بازی متوالی از ملی‌پوش ایرانی استفاده کند تا به زعم خود طارمی را تنبیه کرده باشد.
***
مسی دبل کرد، میامی صدرنشین شد
اینترمیامی با گلزنی لیونل مسی راهی صدر جدول رقابت‌های MLS شد. در هفته یازدهم لیگ فوتبال آمریکا یک بازی برگزار شد و در آن اینترمیامی توانست با درخشش لیونل مسی بردی قاطعانه را به دست آورد. اینترمیامی که میهمان نیوانگلند بود با نتیجه ۴ بر یک به پیروزی رسید. مسی بهترین بازیکن و ستاره این بازی بود که توانست ۲ گل به ثمر برساند و یک پاس گل هم به لوئیس سوارس بدهد. مسی تعداد گل‌هایش با پیراهن اینترمیامی را به عدد ۲۱ رساند. بهترین گلزن تاریخ اینترمیامی گونسالو ایگواین است که تنها ۲۹ گل به ثمر رسانده است و مسی به‌ راحتی می‌تواند رکورد هموطنش را بشکند. اینترمیامی با بردی که در این بازی به دست آورد با ۲۱ امتیاز در صدر جدول رده‌بندی قرار گرفت.
***
سقف بودجه باشگاه‌ها قانونی لازم‌الاجرا در فصل آینده لیگ برتر
قانون سقف بودجه باشگاه‌ها در لیگ برتر فصل جاری یکی از پرچالش‌ترین قوانین فوتبال کشور بود و بسیاری از باشگاه‌ها در طول فصل بر سر اجرای این قانون با یکدیگر چالش‌های حقوقی و قضایی در فضای فوتبال داشتند. با این حال با توجه به شرایط موجود در فوتبال کشور و تاکید مدیران ارشد ورزش، قانون سقف بودجه فصل آینده نیز اجرایی خواهد شد، با این تفاوت که دیگر هیچ باشگاهی نمی‌تواند مدعی شود هر قدر دوست دارد می‌تواند خرج کند! در واقع چارچوب‌هایی تعیین شده است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال 22 اسفند سال گذشته بعد از جلسه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال، ضمن تشکر از اجرای قانون فیرپلی مالی، اظهار داشت: دولت نیز قانون فیرپلی مالی را ابلاغ کرده و وزارت ورزش و جوانان مکلف به اجرای آن است. به این ترتیب مشخص شد در لیگ برتر بیست‌وچهارم هم برخی باشگاه‌ها هرقدر بخواهند نمی‌توانند هزینه یا خرج کنند، زیرا فیرپلی مالی تبدیل به قانونی لازم‌الاجرا شده است. وزیر ورزش و جوانان نیز در جلسه‌ای که اول اردیبهشت 1403 با هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال داشت، گفت: موضوع فیرپلی مالی ظرفیت بسیار خوبی است که باعث می‌شود عدالت در فوتبال ما جاری شود. این اختیار را به فدراسیون فوتبال داده‌ایم که آیین‌نامه فیرپلی مالی را بنویسد که قابلیت اجرا داشته باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد به احتمال فراوان قانون سقف بودجه فصل آینده در فوتبال ما اجرایی خواهد شد. فصل گذشته کف بودجه باشگاه‌ها 250 میلیارد تومان تعیین شد که خیلی از باشگاه‌ها از جمله باشگاه‌هایی مثل ملوان انزلی، شمس‌آذر قزوین و استقلال خوزستان طبق اعلام مدیران این باشگاه‌ها بودجه‌شان به این کف هم نرسید! با این حال با توجه به تورم و گرانی، قطعا میزان بودجه باشگاه‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم کف و هم سقف بودجه افزایش خواهد یافت و این مرتبه باشگاه‌ها مکلف به اجرای قانون فیرپلی مالی و سقف بودجه خواهند بود.

Page Generated in 0/0068 sec