printlogo


کد خبر: 281096تاریخ: 1403/2/10 00:00
دیدگاه
نقش و جایگاه مقاومت عراق در نبرد توفان‌ الاقصی

شهاب خادم: «وحشت شما تمامی ندارد، منتظر حملات بیشتر باشید». این پیامی است که مقاومت اسلامی عراق دیروز شنبه با انتشار پوستری، به صهیونیست‌ها داد و بر ادامه حملات پهپادی و موشکی به نقاط مختلف فلسطین اشغالی تأکید کرد. طبق آخرین آماری که هفته گذشته منتشر شد، مقاومت اسلامی عراق 243 عملیات پهپادی و موشکی علیه مواضع آمریکا و رژیم اشغالگر صهیونیستی انجام داده است؛ از این میان 90 مورد در عراق، 65 مورد در سوریه و 88 حمله نیز علیه مواضع رژیم صهیونیستی انجام شده است. مقاومت اسلامی عراق که با حضور چند گروه مقاومت این کشور از ابتدای جنگ غزه تشکیل شده، اثبات کرده یک بازوی اصلی جبهه مقاومت در چارچوب راهبرد «وحدت میادین» به شمار می‌رود و بار سنگینی را بر عهده گرفته است اما فضای خاص سیاسی عراق، فشار گروه‌های سیاسی و همچنین فشار فزاینده آمریکا به دولت بغداد، نتوانسته مقاومت عراق را از انجام وظیفه خویش بازدارد. در آخرین مورد، بامداد دیروز مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد در حمایت از مردم فلسطین یک هدف را در حیفا با پهپاد هدف قرار داده است. دامنه حملات از جولان در شمال تا ایلات در جنوبی‌ترین بخش فلسطین اشغالی را در بر می‌گیرد؛ حیفا، ایلات، جولان و فرودگاه بن‌گورین و حتی اهدافی در سواحل فلسطین اشغالی تاکنون هدف حملات قرار گرفته است؛ هر چند عمده حملات با استفاده از پهپاد رخ می‌دهد اما در مواردی از موشک‌های بالستیک و کروز نیز استفاده شده است. نکته قابل توجه در نقش‌آفرینی مقاومت عراق، حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور است؛ آمریکایی که اصلی‌ترین حامی جنایات صهیونیست‌ها به شمار می‌رود و مقاومت عراق خود را به شکل مستقیم در مقابل این کشور می‌بیند و بارها اعلام کرده است حملات خود را در پاسخ به این حمایت‌ها افزایش داده است. از سوی دیگر برخی ناظران درباره شدت و نوع این حملات انتقاد دارند اما باید گفت هدف اصلی این حملات افزایش تلفات رژیم صهیونیستی یا آمریکا نیست؛ یکی از اصلی‌ترین اهداف این عملیات‌ها، برهم زدن تعادل ادراکی آمریکا و افزایش فشارها بر نیروهای پشتیبان اسرائیل در منطقه است. مقاومت عراق با انجام این دست حملات به غربی‌ها هشدار می‌دهد در صورت گسترش میدان نبرد و تشدید درگیری‌ها، محور مقاومت تحت سیستم فرماندهی یکپارچه عمل خواهد کرد و در دفاع از سایر اعضای محور مقاومت دست ‌بسته نخواهد بود. بررسی حملات علیه اشغالگران آمریکایی در عراق و سوریه نشان می‌دهد این حملات متناسب با شدت و نوع درگیری‌ها در منطقه، به صورت گام‌به‌گام و تصاعدی افزایش خواهد یافت.
موضوع دیگر اینکه انفجار روز یکم اردیبهشت در پایگاه «کالسو» واقع در استان بابل که محل حضور نیروهای الحشدالشعبی و ارتش عراق بود، نشان داد رژیم صهیونیستی تا چه حد از حملات مقاومت اسلامی عراق زخم خورده و در پی انتقام است. در این انفجار که به گفته منابع عراقی طی یک حمله هوایی رخ داد یک شهید و 8 نفر زخمی شدند.
راهبرد «وحدت میادین» که از چند سال پیش و پس از نبرد 12 روزه غزه مطرح شد، در جنگ اخیر غزه نخستین مورد عملیاتی خود را نشان می‌دهد و تاکنون امتحان خود را بخوبی پس داده است. به قطع یقین می‌توان گفت اگر نقش‌آفرینی مقاومت لبنان، یمن و عراق در نبرد توفان‌‌ الاقصی نبود، جنگ غزه تا این حد برای اشغالگران به درازا نمی‌کشید.
فرماندهی منسجم و واحد همراه با حملات موثر و همچنین افزایش تدریجی دامنه و شدت عملیات‌ها، رژیم‌های آمریکا و تل‌آویو را در تنگنای راهبردی قرار داده است؛ دشمن بخوبی می‌داند مقاومت حتی از تمام ظرفیت خود بهره نمی‌برد و همین امر موجب شده است در یک ابهام گیج‌کننده قرار گیرد. همزمان ایستادگی جبهه لبنان، عراق و یمن دلگرمی قابل توجهی نیز به نیروهای مقاومت در غزه می‌دهد و آن را به حمایت قطعی خارج از فلسطین دلگرم کرده است؛ مساله‌ای که بارها در پیام‌های «ابوعبیده» سخنگوی گروه شهید عزالدین قسام به آن اشاره شده است.

Page Generated in 0/0059 sec