خبر خوش سخنگوی وزارت آموزشوپرورش در آستانه روز معلم در گفتوگو با «وطن امروز»: فرهنگیان بزودی صاحبخانه میشوند
بزودی کلنگ ساخت 50 تا 80 هزار واحد مسکونی برای معلمان با همراهی وزارت راه و شهرسازی زمین میخورد
گروه اجتماعی: سخنگوی وزارت آموزشوپرورش اعلام کرد: فرهنگیان فاقد مسکن صاحبخانه میشوند و بزودی کلنگ ساخت 50 تا 80 هزار واحد مسکونی با همراهی وزارت راه و شهرسازی برای معلمان به زمین میخورد.
به گزارش «وطن امروز»، مسکن، مهمترین دغدغه معلمان است؛ معلمانی که حقوق بالایی ندارند و در شرایطی که اکنون اجارهبها سر به فلک کشیده است، بخش عمدهای از حقوقشان به اجاره خانه اختصاص میباید؛ موضوعی که دولت با جدیت به دنبال رفع آن است و اقدامات لازم را برای خانهدار کردن آنها در دستور کار قرار داده است به طوری که علی فرهادی سخنگوی آموزشوپرورش دیروز در حاشیه نشست خبری در پاسخ به سوال «وطن امروز» راجع به اینکه در آستانه روز معلم قرار داریم، چه خبر خوشی برای معلمان دارید؟ گفت: معلمان نور چشم ما هستند و این خبر خوش را باید به آنها داد که بزودی 50 تا 80 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان در سراسر کشور ساخته میشود. به گفته علی فرهادی، برای خانهدار شدن معلمان مسیرهای متعددی را دنبال کردهایم که ثبتنام مسکن ملی یک بخش است؛ در این زمینه با وزارت راه و شهرسازی هماهنگیهای لازم انجام شده تا معلمانی که برگه سبز دارند و حائز شرایط بودهاند، در اولویت قرار بگیرند. وی اضافه کرد: طبق بررسیها بیش از ۱۰۰ هزار فرهنگی فاقد مسکن شناسایی شدهاند و قرار است در ۱۸ استان زمین برای ساخت ۵۰ تا ۸۰ هزار واحد مسکونی برای آنها مهیا شود. این زمینها مشخص شده و بزودی عملیات ساخت مسکن برای معلمان آغاز خواهد شد. از طرفی وزارت آموزشوپرورش نیز از زمینهای مازاد خود برای ساخت مسکن استفاده کرده و در اختیار سازندگان قرار میدهد.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش در جمع خبرنگاران از انتخاب ۲۰ معلم نمونه کشوری خبر داد و گفت: معلمان نمونه با رهبر انقلاب و رئیسجمهور دیدار میکنند. معاون برنامهریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با گرامیداشت یاد استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک روز معلم به همه معلمان، افزود: از میان ۹۸۰ هزار نفر از پرسنل آموزش و پرورش، ۹۰۰ هزار نفر در رتبهبندی شرکت کردهاند. فرهادی با اشاره به اینکه معلمان نمونه هر سال در هفته معلم انتخاب میشوند و امسال تلاش شده نحوه شناسایی از طریق نظرخواهی از سایر معلمان، دانشآموزان و والدین، صورت بگیرد، افزود: ۹۳ هزار معلم در سطح مدارس به عنوان نمونه شناسایی و ۲۳۱۷ معلم نمونه نیز در سطح مناطق معرفی شدهاند. همچنین ۱۵۹ نفر نیز در دورههای تحصیلی مختلف در گروه معلم و ۱۶۰ نفر در گروه کیفیتبخشی به عنوان نمونه در بخش استانی معرفی شدند. وی در بخش کشوری ۲۰ نفر را به عنوان معلم نمونه اعلام کرد و ادامه داد: از این تعداد ۱۵ نفر معلم و ۵ نفر در گروههای کیفیتبخشی یعنی مشاور، مربی تربیت بدنی و امور تربیتی، معلم نمونه هستند.
سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه معلمان نمونه روز دوشنبه با رئیسجمهور و یک روز دیگر با رهبر انقلاب دیدار خواهند داشت، عنوان کرد: با شناسایی معلمان نمونه به دنبال تقویت خلاقیت هستیم؛ همچنین آنها را به عنوان افراد برتر در عرصه تعلیم و تربیت معرفی میکنیم و برای نخستین بار این افراد در کانونهای ارزیابی در معرض بررسی قرار گرفتند. فرهادی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۲، به طور میانگین هر ۸ روز یک مدرسه ساخته شد، گفت: در ساخت مدارس ۳۵ درصد رشد داشتهایم. ۶۷۶۸ مدرسه و ۱۹۲ هنرستان ساخته شد. همچنین مشارکت خیران در بحث مدرسهسازی ۳۰۰ درصد افزایش داشت به طوری که ۱۱هزار میلیارد تومان مشارکت مالی داشتند.
* مهر امسال چالش کمبود معلم نداریم
فرهادی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری و سال گذشته، ۱۸۵ هزار ردیف استخدامی در قالب دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و رجایی و آزمون استخدامی ماده ۲۸ صادر شد، ادامه داد: مهر امسال ۳۲ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان و رجایی تحصیل خواهند کرد. وی با اشاره به اینکه ۶ هزار سند مالکیت برای مدارس و املاک آموزشوپرورش دریافت کردیم، عنوان کرد: بیشترین سند به استانهای خراسان رضوی، سیستانوبلوچستان و کردستان که استانهای مرزی هستند تعلق گرفته است. فرهادی با بیان اینکه مهر امسال چالش کمبود معلم را که به واسطه جذب نامناسب از سال ۹۲ تا ۹۷ رخ داده بود نخواهیم داشت، افزود: باید به جای کمبود معلم به فکر تامین کیفیت در مدارس باشیم. وی درباره تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس دوره ابتدایی نیز گفت: ۴۷ درصد مدارس ابتدایی تراکم کمتر از ۲۶ نفر دارند، ۳۸ درصد از ۲۶ تا ۳۵ نفر هستند و کمتر از ۲ درصد در مرز تراکم ۴۰ نفر و بالاتر هستند که تعدادشان بسیار کم است و با ادامه نهضت مدرسهسازی آمار اینها کاهش خواهد یافت. همچنین ۲۲۴ هزار دانشآموز در مدارس عشایری درس میخوانند.
* مدارس بابت اخذ پول با عدم ارائه کارنامه گروکشی نکنند
فرهادی همچنین در پاسخ به «وطن امروز» راجع به اینکه برخی مدارس از اولیا بابت ارائه کارنامه یا ثبت نام دانشآموزان مبالغی دریافت میکنند؛ آیا قانونی است؟ گفت: به جز مدارس خاص مانند شاهد و تیزهوشان که خدمات ویژه میدهند، در سایر مدارس دولتی بحث دریافت پول نداریم؛ در مدارس دولتی ممکن است انجمن اولیا و مربیان برای فعالیتهای مدرسه تصمیم به دریافت وجه بگیرد اما مدارس نمیتوانند به دلیل عدم پرداخت پول، کارنامه دانشآموز را ندهند و اگر خانوادهها به مدرسه مراجعه کردند و مشکل حل نشد به منطقه آموزشوپرورش مربوط مراجعه کنند. وی درباره تشکیل سازمان رفاهی و اقتصادی فرهنگیان گفت: آییننامه پیشنهادی تشکیل این سازمان تدوین و به دولت ارسال شده و الان در دستور کار کمیسیون مدیریت دولت قرار دارد. تلاش داریم با بهرهوری بیشتر از امکانات آموزشوپرورش ناظر بر سند تحول، بخش رفاه و معیشت معلم را بیشتر ببینیم که به محض تصویب، اطلاعات بیشتری درباره آن منتشر خواهیم کرد.
* بررسی سلامت روان معلمان تازه استخدام شده
وی به بررسی سلامت روان معلمان تازه استخدام شده اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تنبیه بدنی دانشآموزان بسیار اندک است. در پذیرش معلمان جدید به صورت کانونهای ارزیابی، معلمان را بررسی کردیم و مهارت گفتاری، رفتاری، روحیات مورد نیاز برای معلمان و شخصیت و... بررسی میشود تا با شخصیت آرام و صبور وارد آموزشوپرورش شود. علی فرهادی با بیان اینکه در حال حاضر هر معلمی که مدارک بارگذاری کرده در نظام رتبهبندی قرار گرفته است، گفت: رتبهبندی یکی از اصلیترین مولفههای توجه به معلم نه فقط از بعد معیشت بلکه از بعد کیفیتبخشی بوده است. دولت و وزارت آموزشوپرورش معتقدند با تقویت معیشت به طور مستقیم کیفیت آموزشی و پرورشی را دریافت خواهیم کرد.
* تغییر تقویم آموزشی قابل بررسی است
فرهادی در پاسخ به ایسنا درباره تغییر تقویم آموزشی گفت: سال تحصیلی بستگی به اقلیمهای جغرافیایی دارد. نهادهای مختلف در این زمینه در حال بررسی موضوع هستند. سالهاست که اول مهر شروع سال تحصیلی و پایان آن خرداد بوده و در تابستان هم ثبتنام مدارس، تعمیر مدارس، دورههای ضمن خدمت و تهیه محتوا و... انجام میشده؛ معتقدیم تقویم آموزشی برای تغییر قابل بررسی است و در صورت تصویب جزئیات آن اعلام میشود. معاون وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اینکه آموزشوپرورش حدود ۱۱۰۰ کانون و ۳۴۰ اردوگاه فرهنگی و تربیتی در کشور دارد، ادامه داد: ۴ مورد آنها کشوری و بینالمللی است که با دستور وزیر آییننامه مالی و اجرایی برای کانونهایی که دچار مشکل بودند در سال ۱۴۰۲ تنظیم و ابلاغ شد و چابکسازی کمنظیر در کانونها اتفاق افتاد.
* مدارس نباید بعدازظهرها تعطیل باشند
فرهادی با بیان اینکه در سال گذشته یک تعاملی بین منزل، مسجد و مدرسه انجام شد، گفت: فضای مدرسه یک فضای امن و آماده برای فعالیتها است و نباید بعدازظهر مدرسه تعطیل باشد. وی با اشاره به اینکه در آزمون ماده ۲۸ امسال بیش از ۱۹ هزار نفر نیروی کیفیتبخشی به مدارس جذب خواهند شد، افزود: چیزی حدود ۱۰ سال است که این نیروها در مدارس جذب نشدهاند و این عددی که امسال جذب میشود اتفاق مبارکی را رقم خواهد زد. معاون وزیر آموزشوپرورش به تقویت مدارس دولتی اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم مدارس دولتی را تقویت کنیم و در مدارس غیردولتی، نظارت را افزایش دهیم.