printlogo


کد خبر: 281107تاریخ: 1403/2/10 00:00
اخبار

آغاز نشست سالانه بانک توسعه اسلامی
تصمیم‌گیرندگان گروه بانک توسعه اسلامی در پایتخت عربستان گرد هم آمدند. نشست ۴ روزه گروه بانک توسعه اسلامی (ISDB) در ریاض، پایتخت عربستان از روز شنبه آغاز شده است. وزرای دارایی، کارشناسان دارایی اسلامی و نمایندگانی از موسسات مالی، بخش خصوصی و سازمان‌های غیردولتی برای برگزاری نشست سالانه این گروه و مراسم جشن طلایی گرد هم آمدند. شعار امسال «ارج نهادن گذشته، ترسیم آینده ما: اصالت، همبستگی و شکوفایی» است. در حاشیه این نشست، نشست‌های مهمی مانند نشست میزگرد مدیران، مجمع جهانی مالی اسلامی، مجمع بخش خصوصی، مجمع بشردوستی و بحث‌های سمپوزیوم آینده برگزار می‌شود. در همین باره محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان گفت: نشست‌های سالانه بستر مهمی برای بحث درباره راه‌های تقویت همکاری میان کشورهای عضو، دستیابی به توسعه پایدار و همه‌جانبه در کشورهای اسلامی و تبدیل اقتصاد آنها به اقتصادهای پایدار و متنوع است که قادر به غلبه بر بحران هستند. محمد الجاسر، رئیس بانک توسعه اسلامی نیز اظهار کرد: مجامع سالانه امسال در زمان حساسی برگزار شد که جهان با بحران‌های همزمان و متعددی مواجه است که مهم‌ترین آنها شوک‌های اقلیمی و عدم اطمینان اقتصادی است که منجر به افزایش تورم جهانی شده‌اند. سال گذشته نشست سالانه این بانک در شهر بندری جده عربستان برگزار شد.
***
سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تأمین برق شهر تهران
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت ۲ هزار میلیارد تومان با هدف افزایش پایداری شبکه توزیع برق و بهبود ارائه خدمات به شهروندان تهرانی در حوزه تامین برق سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. «کامبیز ناظریان» همزمان با برگزاری ششمین نشست بزرگ فصلی مدیران این شرکت افزود: همه ظرفیت‌های ممکن به ‌منظور بهبود روند خدمت‌رسانی در حوزه برق در پایتخت به کار گرفته شده است. وی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها، شاخص‌های بهره‌برداری و ضرایب امنیت و پایداری شبکه برق شهر تهران به شکل قابل‌ملاحظه‌ای بهبود خواهد یافت. مدیرعامل شرکت توزیع برق پایتخت با اشاره به اینکه با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان برق پایتخت و همکاری مردم تهران، در ۲ سال گذشته، باوجود برخی مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و افزایش مصرف انرژی، شاهد هیچ‌گونه اختلالی در تأمین برق موردنیاز هموطنان تهرانی نبوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در راستای اطمینان از پایداری شبکه در تابستان ۱۴۰۳ و حفظ آرامش و آسایش هموطنان تهرانی، همسو با برنامه‌های ابلاغی وزارت نیرو، این شرکت با همکاری کارشناسان و متخصصان، اقدام به تدوین ۱۵۰ برنامه تخصصی با تمرکز بر بخش‌های مختلف فنی، مهندسی و توزیع انرژی کرده و امید می‌رود با اجرای این طرح‌ها و تداوم همکاری تهرانی‌ها در تابستان پیش رو نیز شاهد هیچ‌گونه اختلالی در تأمین برق مصرفی مردم شریف پایتخت نباشیم.
***
افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران
آمارهای صندوق بین‌المللی پول حکایت از آن دارد ایران در سال ۲۰۲۳ روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده است که نسبت به سال پیش از آن ۵۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است. بر اساس آماری که صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران منتشر کرده است، بخش نفت در اقتصاد ایران سال گذشته میلادی رشد قابل توجه ۱۵ درصدی را ثبت کرد. رشد بخش نفتی اقتصاد ایران در دوره فعالیت دولت سیزدهم دورقمی بوده؛ این بخش سال ۲۰۲۱ رشد 10.1 درصدی، سال ۲۰۲۲ رشد ۱۰ درصدی و در سال ۲۰۲۳ رشد ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است و به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید؛ در عین ‌حال، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت کشور در سال ۲۰۲۴ هم با افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌، به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسد. تولید گاز ایران از روزانه معادل ۴,۸ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۲، به معادل روزانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۳ رسیده است و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، این رقم در سال ۲۰۲۴ با افزایش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به معادل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید. بر اساس این گزارش، ایران روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه سال قبل آن ۲۰۲۳ نفت صادر کرده که ۵۰۰ هزار بشکه نسبت به سال قبل آن افزایش داشته است و انتظار می‌رود امسال هم با افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه‌، به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسد. 
***
پتروشیمی و فولاد ارزآورترین شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲
بررسی آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد شرکت ملی گاز ایران بزرگ‌ترین صادرکننده سال قبل بوده است. بر اساس آمارهای گمرک ایران، در سال گذشته حدود 49 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی  انجام شده که 6 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات گاز  و شرکت ملی گاز ایران بوده است. میزان صادرات گاز ایران در سال گذشته 16 میلیون تن یا 6 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال 1401 افت محسوسی داشته است. سال 1401 حدود 26 میلیون تن گاز به ارزش 11 میلیارد دلار صادر شده بود. درآمد حاصل از صادرات گاز ایران همچون درآمد صادرات نفت، با سهم مشخص  از پیش تعیین شده، بین دولت، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت ایران تقسیم می‌شود. در بودجه 1403 سهم دولت از صادرات گاز 4 میلیارد دلار عنوان شده است. بر این اساس، برآورد کلی صادرات گاز در سال جاری حدود 8 میلیارد دلار است. پتروشیمی پردیس با اختلاف معنادار در جایگاه دوم صادرکنندگان قرار گرفته و بعد از آن پتروشیمی نوری با 863 میلیون دلار در جایگاه سوم ایستاده است. جایگاه چهارم نیز به پالایشگاه گاز بیدبلند با صادرات تقریبی 760 میلیون دلار رسیده است. شرکت فولاد مبارکه نیز با 700 میلیون دلار در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

Page Generated in 0/0040 sec