printlogo


کد خبر: 281150تاریخ: 1403/2/11 00:00
اخبار

وزیر دفاع: همسایگان، مجاهدت نیروهای مسلح ایران در خلیج‌فارس را می‌ستایند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پیامی به مناسبت روز خلیج‌فارس، مجاهدت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیروهای مسلح ایران در حفظ و حراست از هویت و ماهیت تاریخی خلیج‌فارس را امری برشمرد که همسایگان جمهوری اسلامی ایران نیز آن را می‌ستایند.
در بخشی از پیام وزیر دفاع آمده است: در تاریخ ایران‌زمین، روز ملی خلیج‌فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است؛ تمدنی که بر شالوده فرهنگ هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین اسناد حقوقی در جهان باشد. آشتیانی افزود: در واقع خلیج‌فارس یک نام جاودانه و عمری ۶۰۰۰ ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران است. وی همچنین بیان داشت: در واقع قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج‌فارس به دوران یونان باستان بازمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند سال گذشته همواره از خلیج‌فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است، یاد کرده‌اند. وزیر دفاع اظهار داشت: آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر بویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهانخواران و دست‌نشاندگان آنها بر این منطقه متمرکز شده بود، شاهد مجاهدت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیروهای مسلح در حفظ و حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.
***
باکو با فشار تهران از کریدور زنگزور صرف‌نظر کرد
عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان ارمنستان گفت: با وجود یک‌ونیم، دو سالی که به ‌علت فشار و عامل ایران، آذربایجان از گرفتن کریدور زنگزور انصراف داده است اما هنوز نگرانی‌هایی داریم. به گزارش تسنیم، «آنا گریگوریان» عضو کمیسیون امنیت ملی پارلمان ارمنستان در تشریح آخرین وضعیت داخلی این کشور و نیز تحولات قفقاز بعد از جنگ قره‌باغ، اظهار داشت: مساله قره‌باغ تازه نبوده و به دوره گذشته و به سال‌های 89 - 1988 میلادی بازمی‌گردد که جنبش قره‌باغ آغاز شد و از همان سال‌ها آذربایجان قصد داشت به این پاکسازی دست بزند.
گریگوریان افزود: ما در همان سال‌ها شاهد پاکسازی قوم ارمنی در باکو و شهرهای دیگر آذربایجان بودیم و پس از جنگ اول هم یک فرمتی تشکیل شد برای حل مساله قره‌باغ. ارمنستان همواره تابع فرمتی بود که برای حل مشکل قره‌باغ تشکیل شد، زیرا معتقد بود این مساله باید از طریق گفت‌وگو و فرمت بین‌المللی حل شود. ولی چرا این اتفاق افتاد؟ چون آذربایجان هیچ زمانی به ‌دنبال تعیین حق سرنوشت مردم قره‌باغ نبود. آذربایجان به‌ دنبال این بود که قره‌باغ را بدون ارمنی‌ها داشته باشد و به این خواسته‌اش هم رسید و ما دیدیم که پس از اینکه قره‌باغ محاصره شد، کریدور لاچین بسته شد و ارمنی‌ها مجبور شدند از آنجا خارج شوند.
وی درباره وضعیت فعلی قره‌باغی‌ها در ارمنستان نیز بیان داشت: باید بگویم متأسفانه اینها الان در شرایط بسیار بدی به ‌سر می‌برند، چون شغل، خانه و همه‌ چیزشان را از دست دادند و یکی‌، دو روزه مجبور شدند سرزمین‌ بومی‌شان را ترک کنند. متاسفانه بالای 100 هزار ارمنی که از قره‌باغ خارج شده‌اند، الان اصلا شرایط خوبی ندارند و مشکل اصلی‌شان مسکن و شغل است و به همین دلیل هم تاکنون در 7-6 ماهی که از آن ماجرا گذشته است، حدود 10 هزار قره‌باغی ارمنستان را هم ترک کرده‌اند.
***
«وعده صادق» به ملت ایران ابهت داد
سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه گفت: امروز دست ما پر است و دشمن هم این نکته را می‌داند. عملیات «وعده صادق»، رزمایش نبود بلکه صحنه عملیات واقعی بود.
به گزارش مهر، سردار سرتیپ پاسدار رمضان شریف در آیین گرامیداشت هفته عقیدتی - سیاسی در سپاه و بسیج اظهار کرد: ۴۵ سال است در کشور موضوع فلسطین به عنوان مساله اصلی مطرح است و دومین راهپیمایی بزرگ ما در کشور نیز راهپیمایی روز قدس بوده است. نزدیک به ۸۰ سال از اشغال فلسطین توسط اسرائیل می‌گذرد و آمریکا و اذنابش حامی این رژیم بوده و هستند.  وی با بیان اینکه «عملیات توفان الاقصی در سال گذشته، حمایت از فلسطین را قوت بخشید»، افزود: این عملیات پر قدرت علیه رژیم صهیونیستی انجام شد که در گذشته مدعی شده و بارها اعلام کرده بود قلعه‌ای امن در منطقه هستیم و اگر همه ارتش‌های کشورهای عربی همزمان به ما حمله کنند، پیروز میدان خواهیم بود. سخنگوی سپاه با تاکید بر اینکه «با قاطعیت می‌گویم امروز به برکت دفاع‌ مقدس، جانفشانی‌های نیروهای مسلح و تدابیر رهبر معظم انقلاب، کشور امنی داریم از این لحاظ که هیچکس جرأت حمله به کشورمان را ندارد» افزود: امروز دست ما پر است و دشمن هم این نکته را می‌داند. عملیات وعده صادق با سلاح‌های تولید داخل صورت گرفت. عملیات وعده صادق، رزمایش نبود بلکه صحنه عملیات واقعی بود. عظمت این اقدام به صورتی بود که آنها باید مدت‌ها عطش داشته باشند که این حمله چگونه بوده است. این عملیات نظامی، اقدامی غافلگیرکننده نبود و زمانی که نخستین پهپاد پرتاب شد آنها منتظر بودند. وی با اشاره به اینکه «۱۰ کشور در حوزه پدافندی به این رژیم کمک کردند»، افزود: در پس این عملیات، پیروزی کشورمان بر سیستم پدافندی کشورهای مطرحی رقم خورد؛ همان‌هایی که به حمایت رژیم صهیونیستی آمده بودند. هیچ کشوری نمی‌خواست ما در این اتفاق موفق شویم اما خداوند خواست و این اتفاق و عملیات مبارک رقم خورد و شاهد حمایت جانانه مردم ایران بودیم. همه مردم از این اقدام ملی حمایت کردند و خداوند نیز برکت داد. سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه گفت: عملیات وعده صادق بار دیگر به شیعیان و ملت ایران ابهت و برتری بخشید و دل تمام شیعیان و آزادی‌خواهان دنیا را شاد کرد. امروز دست ما پُر است و دشمن هم این نکته را می‌داند؛ خداوند را برای عظمتی که برای ملت ایران آفرید، شاکریم.

Page Generated in 0/0052 sec