گروه اجتماعی: مراسم بزرگداشت مقام معلم و تجلیل از معلمان نمونه کشوری، دیروز در آستانه روز معلم با حضور رئیسجمهور و جمعی از فرهنگیان، معلمان و مسؤولان آموزشوپرورش برگزار شد. در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیسجمهور ضمن تبریک این روز بزرگ به فرهنگیان، از معلمان نمونه تقدیر کرد. توجه به اجرای سند تحول آموزشوپرورش، تمرکز بر مهارتافزایی در کنار علمافزایی در مدارس، تلاش برای باز کردن گرههای ذهنی جوانان و نوجوانان توسط معلمان و مشاوران، اجرای رتبهبندی، در راستای افزایش شأن و منزلت معلم برخی موارد مهم بود که رئیسجمهور در مراسم روز معلم بر آن تاکید کرد. رئیسجمهور در این مراسم، ضمن ابراز خرسندی از حضورش در جمع فرهنگیان، معلمان و آیندهسازان کشور، صمیمانه از تلاش همه مربیان و معلمان قدردانی کرد و با تاکید بر اهمیت تقویت نرمافزاری و سختافزاری نهاد مدرسه برای اجرای سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، افزود: همه ما باید ضرورت نیاز به تحول را درک کنیم و بر هر اقدامی که ما را به این فرآیند نزدیکتر میسازد، تأکید و توجه ویژه داشته باشیم. وی از معلمان خواست برای باز شدن گره ذهنی دانشآموزان تلاش کنند. رئیسجمهور با اشاره به اهمیت موضوع اجرای عدالت و اقامه قسط در جامعه، تصریح کرد: انسان عدالتطلب، متعهد، مسؤولیتپذیر، حقخواه و دغدغهمند در نهاد مدرسه تربیت میشود و اساساً مدرسه حلّال بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه ما است. رئیسی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط میان معلم و دانشآموز، باز کردن گرههای ذهنی دانشآموزان را وظیفه همه معلمان و مربیان عنوان کرد و اظهار داشت: اگر امروز گرههای ذهنی دانشآموزان باز نشود تبدیل به مساله و انزوای روحی نوجوانان و جوانان ما خواهد شد، لذا همه شما معلمان و مربیان وظیفه دارید با بهرهگیری از ارتباط بسیار خوب میان معلم و متعلم نسبت به گرهگشایی از شبهات آنان اقدام کنید. وی با بیان اینکه لازمه شکلگیری ایران قوی، مدرسه قوی است و لازمه شکلگیری مدرسه قوی وجود معلمان قوی است بر ضرورت تقویت معلمان اشاره کرد و گفت: بنا بر تأکیدات رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مراکز تربیت نیروهای کارآمد در امر آموزشوپرورش است، لذا بنای دولت نیز تقویت این 2 دانشگاه در همه زمینهها بویژه جذب اساتید برجسته است، البته در توسعه این دانشگاهها نیز قطعاً حسابشده عمل خواهیم کرد. رئیسی همچنین با تاکید بر اهمیت مساله مهارتافزایی در کنار علمافزایی در مدارس ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده از سوی وزیر آموزشوپرورش در جهت تقویت هنرستانها گفت: اینکه تلاش شده هنرستانها به مرکز مهارتافزایی تبدیل شوند اقدام بسیار خوب و مثبتی است و بنای دولت نیز مساعدت در زمینه تقویت هنرستانهاست. وی با اشاره به رتبهبندی معلمان یادآور شد: در تبلیغاتی که درباره رتبهبندی معلمان انجام شد، بیشتر موضوع معیشتی معلمان مورد توجه قرار گرفت، درصورتی که هدف رتبهبندی معلمان، افزایش شأن و منزلت معلم، علمافزایی و کارایی بیشتر معلمان است. رئیسی ادامه داد: موضوع معیشتی در رتبهبندی معلمان جایگاه حداقلی دارد و هدف رتبهبندی این است فکر معلم از موضوع معیشت راحت شده و جایگاه و شأن معلم برای تعلیم و تربیت حفظ شود. رئیسجمهور با تاکید بر اینکه تلاش خواهد شد هیچ مدرسهای خالی از مشاور و مربی نشود، گفت: نگاه رهبر فرزانه انقلاب به مساله تربیت بسیار محوری است که در آموزشوپرورش به آن توجه میشود و باید این موضوع به دست توانای معلمان پیگیری شود. در ابتدای این مراسم با حضور رئیسجمهور از 15 نفر از معلمان برگزیده مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم و نیز 5 نفر از برگزیدگان کادر مدیریتی و کیفیتبخشی آموزشی با اهدای لوح تقدیر شد.
* جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
توجه به مهارتآموزی، حرفه و فن در مدارس به گونهای است که به گفته وزیر آموزشوپرورش، ۴۰ درصد دانشآموزان در هنرستانها هستند یعنی پیام رفع بیکاری از مدرسه و کنشگری فعال برای ساخت آینده کشور داده شده است. همچنین المپیادیها در یک سال ۲۸ مدال افتخار کسب کردند. رضامراد صحرایی، وزیر آموزشوپرورش در مراسم دیدار معلمان با رئیسجمهور گفت: سال گذشته ۵۰ هزار معلم و امسال ۷۲ هزار معلم از آزمونهای استخدامی جذب خواهند شد و بر این اساس، معادل ۲۰ درصد کل معلمان کشور در دوره دولت سیزدهم مشغول به فعالیت میشوند. وی اظهار داشت: نقطه تمرکز آموزشوپرورش، اجرای حقیقی سند تحول بنیادین است و پس از ۱۲ سال، نقشه این سند با ۵ ویژگی یعنی مشخص و دقیق آماده تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است. وی ادامه داد: شواهد نشان میدهد با توجه به اقناع کمیسیونهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، فردا سهشنبه ۱۱ اردیبهشت (امروز) این گام مهم برداشته خواهد شد و از آن پس با چشمانداز وسیع پیش خواهیم رفت. صحرایی افزود: پیام سند تحول در نقشه راهش این است که همه با هم آموزشوپرورش را حرکت دهیم. روح سند ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت است. وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه دستورالعمل اجرای سند تحول در مدارس تهیه و اجرای آزمایشی آن آغاز شده است، ادامه داد: ۷ برنامه ملی پیشران در این سند انتخاب شده و آماده اجراست. وی اضافه کرد: یک طرح از این ۷ برنامه، چهارشنبه 5 فروردین تصویب شد و این طرح نخستین آییننامه اجرایی در چارچوب اصل ۱۳۸ قانون اساسی برای اجرای سند تحول بود. نام آن مهارتآموزی یکپارچه و سراسری دانشآموزان کشور است. صحرایی افزود: دولت سیزدهم مصوبه کنکور را اجرا کرد و هدف این است که از حفظیات به یادگیری عمیق حرکت کنیم و مرجعیت برنامه درسی ملی به مدرسه و معلم بازگردد نه آنکه در یک موسسه کنکوری بیرونی که همه دغدغه هزینه است. وی اضافه کرد: امسال ۵۰ درصد و سال آینده ۶۰ درصد امتحانات نهایی در پذیرش دانشآموزان در دانشگاهها تاثیر دارد، همچنین ۷ استان سهم از دست رفته خود در ۳ هزار صندلی پذیرش دانشگاهها را باز پس گرفتند و سیستانوبلوچستان از ۱۶ صدم درصد به ۴۸ صدم درصد ارتقا یافته است. وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: دولت سیزدهم تربیت معلم را اصیل میداند و جذب استعدادهای دانشگاههای برتر بهتر از جذب از طریق ماده ۲۸ است و امسال کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد تا بهترین دانشآموزان، معلمان کشور شوند. وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: ۷ هزار مدرسه تکمیل، تجهیز و ساخته شده است و در این دولت، ایران کارگاه مدرسهسازی شد. همچنین 5 هزار میلیارد سال گذشته برای تجهیز هنرستانها اختصاص دادیم و ۱۹ هزار مربی پرورشی و ورزشی برای مدارس جذب میکنیم. وی درباره هدایت تحصیلی دانشآموزان نیز گفت: ۴۰ درصد دانشآموزان در هنرستانها هستند، یعنی پیام رفع بیکاری از مدرسه و کنشگری فعال برای ساخت آینده کشور داده شده است، همچنین المپیادیها در یک سال ۲۸ مدال افتخار کسب کردند. صحرایی افزود: بازآرایی دوره متوسطه و حرکت از برنامه درسی داناییمحور به برنامه درسی مهارتمحور در دستور کار است.