printlogo


کد خبر: 281208تاریخ: 1403/2/13 00:00
مسعود اسکویی، گوینده و گزارشگر برنامه‌های ورزشی در 85 سالگی درگذشت
صدای ورزش

 گروه فرهنگ و هنر: بیراه نیست اگر بگوییم ورزش‌دوستان و دوست‌داران ورزش از چند دهه قبل با صدای مسعود اسکویی عجین شده‌اند و به عشق او گزارش‌های ورزشی را می‌شنیدند؛ استادی که به صدای خاص در رادیو شهره بود و روز گذشته در 85 سالگی دار فانی را وداع گفت.
به گفته خودش از 15 سالگی به کلاس‌های فن ‌بیان رفته و فعالیت‌های حرفه‌ای را با حضور در تلویزیون ملی ایران 27 سالگی آغاز کرد. اما علاقه‌اش به گویندگی ریشه در سنین نوجوانی و دوران دبستان داشت. در روزگاری که بسیاری از هم سن و سالانش علاقه به نوشتن و خواندن انشا نداشتند، او با عشق انشا می‌نوشته تا آن را با صدای رسا برای همه بخواند. حتی در خانه نیز روزنامه‌ها را با صدای بلند می‌خواند و از همین رو مدتی را به عنوان روزنامه‌نگار مشغول کار شد. سال 43 کارمند بانک شد و سپس سال 45 در حالی که تلویزیون ملی ایران فعالیت خود را آغاز کرد و فراخوان جذب نیرو داشت به عنوان آخرین نفر پذیرفته می‌شود و گویندگی اخبار سیاسی را برعهده می‌گیرد. 
مرحوم اسکویی در گفت‌وگویی پیرامون نحوه انتخاب در تلویزیون ملی گفته بود: «زمانی که تلویزیون ملی ایران فعالیتش را آغاز کرد و برای حوزه‌های مختلف گوینده جذب کرد، فقط مانده بود یک گوینده آن هم برای اخبار سیاسی که از بین حدود 300 نفر من را انتخاب کردند. یادم می‌آید یک خانمِ ماشین‌نویس بود که بعد از پذیرفته شدنِ من اعتراف کرد: «همان روزی که برای تست صدا آمده بودید، وقتی از اتاق تست صدا رفتید، همگی خواستیم شما انتخاب شوید»، بعدها، پس از بازی‌های آسیایی در تهران، به آلمان رفتم، در انستیتو «گوته» آلمان زبان آلمانی خواندم و در شبکۀ ZDF دوره تهیه‌کنندگی برنامه‌های ورزشی تلویزیونی را گذراندم».
اما یکی از نکات قابل تامل اینکه مرحوم اسکویی در روزگاری به عنوان یک گوینده کارش را آغاز کرد که نه خبری از اینترنت بود و نه در همه منازل تلویزیون و تنها رسانه‌های پرمخاطب رادیو و روزنامه‌ها بودند، بنابراین دسترسی به اطلاعات و خبرهای مختلف در سراسر دنیا کار بسیار سختی بود. این درحالی است که امروز به سادگی علاقه‌مندان و بسیاری از گویندگان رادیویی و ورزشی می‌توانند به طور آنلاین در جریان رویدادها و وقایع مختلف در همه جای دنیا قرار بگیرند و بالطبع به روز نگه داشتن اطلاعات یکی از ویژگی‌های موفقیت به شمار می‌رود. به هر شکل و با همه این اوصاف بدون تردید یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین گزارش‌های ورزشی رادیو را شنوندگان روز  8 آذر از بازی تاریخی ایران - استرالیا شنیدند؛ آن هم با صدای آمیخته به غم  و شادی اسکویی. آن گزارش به عنوان یکی از ماندگارترین گزارش‌های رادیویی در خاطره همه مردم این سرزمین ماند.
اسکویی بدون شک یکی از نامدارترین گویندگان ورزشی رادیو بود؛ مردی که همواره برایش نسل جوان و آینده رادیو دغدغه مهمی به شمار می‌رفت. آموزش، دوره‌های تخصصی، یادگیری زبان‌های بین‌المللی و تحصیلات عالی از جمله ویژگی‌هایی بود که او همواره از یک گوینده جوان ‌طلب می‌کرد و همیشه جوانان تازه‌کار را به یادگیری این پارامتر‌ها رهنمون می‌کرد.

Page Generated in 0/0049 sec