printlogo


کد خبر: 281228تاریخ: 1403/2/13 00:00
برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از 10 سال
قرار ابوظبی
مهرداد بذرپاش: ایران و امارات نقشی برجسته‌ در مسیر کریدور شمال-جنوب دارند؛ دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه و بالعکس، دسترسی به بازارهای جنوب، فرصت مناسبی برای توسعه ترانزیت 2 کشور است

گروه اقتصادی: روز گذشته پس از 10 سال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در ابوظبی برگزار شد. یکی از اصلی‌ترین راهبردهای دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسایه و همسو بوده و هست. بررسی میزان تجارت غیر نفتی کشورمان نیز نشان می‌دهد بیش از 50 درصد آن معطوف به کشورهای همسایه است. دلیل اهمیت امارات برای ایران توان گسترده ترانزیت کالای این کشور است. امارات یک شریک مطمئن برای دور زدن تحریم‌ها و صادرات کالاهای ایرانی به مقاصد ثالث است. از یک دهه پیش امارات خود را به عنوان شریک اول تا پنجم کشورمان تثبیت کرد و طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی 2 گمرک، تجارت 2 کشور به 27 میلیارد دلار در سال می‌رسد. به گزارش «وطن امروز»، آخرین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در فروردین ۱۳۹۳ برگزار شده بود. با وجود اینکه امارات در این بازه زمانی همواره رتبه دوم و سوم تجارت را بین کشورهای خارجی با کشورمان داشته اما اقدام سیاسی و اقتصادی خاصی برای توسعه این روابط انجام نشده بود. امارات برای اقتصاد ایران نقش راهبردی دارد؛ از یک طرف تسویه ارزی بخش قابل توجهی از تجارت ایران در این کشور انجام می‌شود و نرخ درهم ارتباط مستقیم با قیمت دلار غیر رسمی در تهران دارد و از سوی دیگر همان‌طور که اشاره شد، امارات نقش بارانداز را برای صادرات و واردات ایران بویژه در تجارت غیر نفتی دارد. طبق آمارهای غیر رسمی ارائه شده از فعالان اقتصادی، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشورمان در امارات به حدود 100 میلیارد دلار می‌رسد و تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی یک بازیگر تاثیرگذار در اقتصاد این کشور به حساب می‌آیند. 
* 2 سند همکاری امضا شد
در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات که روز گذشته تشکیل شد، 2 سند همکاری امضا شد. البته در حال حاضر 22 سند همکاری هم آماده امضای 2 طرف است. اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در 22 سند دیگر عبارتند از: گردشگری، تسهیل تجارت و ترانزیت، فعالیت‌های بندری و در نهایت مسائل بانکی. 
* ایران دومین شریک تجاری امارات است
وزیر اقتصاد امارات ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری در ایران گفت: کشور امارات در بین شرکای تجاری خود بعد از چین بالاترین میزان روابط تجاری را با ایران دارد و روابط 2 کشور باید در تمام حوزه‌ها توسعه پیدا کند.
بن‌الطوق الماری، وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات در این اجلاس افزود: تعداد زیادی از شرکت‌های ایرانی در امارات مشغول فعالیت هستند؛ امارات از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال می‌کند.
وی جلسه دیروز را نشان عزم ایران و امارات برای توسعه روابط به همت دولت‌های 2 کشور دانست و گفت: در ایام گذشته روابط اقتصادی و تجاری بین 2 کشور بخوبی توسعه پیدا کرده بود اما باید روابط در تمام حوزه‌ها توسعه پیدا کند.
بن‌الطوق الماری تصریح کرد: کشور امارات در بین شرکای تجاری خود بعد از چین بالاترین میزان روابط تجاری را با ایران دارد که سال گذشته هم این میزان ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: حجم تجارت و صادرات از امارات به ایران در سال گذشته به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است که نشان می‌دهد طرفین علاقه‌مند به توسعه روابط در تمام حوزه‌ها هستند.
* فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات هم گفت: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی‌بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.
مهرداد بذرپاش در نشست این کمیسیون که صبح دیروز در ابوظبی برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست بعد از ۱۰ سال گفت: امیدواریم این نشست سرآغازی بر رشد روابط اقتصادی 2 کشور باشد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توسعه روابط با کشورهای همسایه است، افزود: کشور امارات در این سیاست نقش ویژه و برجسته‌ای دارد.
بذرپاش در ادامه با اشاره به حجم مبادلات تجاری بیش از ۲۷ میلیارد دلاری ایران و امارات، توضیح داد: اینکه امارات در رتبه دوم شرکای تجاری ایران قرار دارد، امارات را به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده است. از این رو ایران به‌رغم سنگ‌اندازی‌های بدخواهان، هیچ محدودیتی را برای گسترش روابط 2 کشور و توسعه تجارت مشترک قائل نیست.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشورهای ایران و امارات نقشی برجسته در مسیر کریدور شمال - جنوب دارند و با تصمیمات راهبردی می‌توانند نقش بی‌بدیلی را در دستیابی به بازارهای شمال و جنوب برای خود رقم بزنند.
بذرپاش ادامه داد: دسترسی به بازارهای روسیه و کشورهای آسیای میانه از طریق ایران و بالعکس دسترسی به بازارهای جنوب می‌تواند فرصت بسیار خوبی را برای توسعه روابط ترانزیتی بین 2 کشور ایجاد کند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، موضوع بعدی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های دانش‌بنیان در فناوری‌های نو بویژه در زمینه هوش مصنوعی است که می‌تواند زمینه‌ای مهم برای همکاری بین 2 کشور باشد.
وی با اشاره به ضرورت تسهیل فرآیندهای حمل‌ونقل بین 2 کشور گفت: زیرساخت‌های فرآیند تجارت مانند حمل‌ونقل و تشریفات گمرکی موضوعی است که تجار را درگیر کرده و به‌رغم اقدامات قابل توجهی که انجام شده و تجارت بین 2 کشور را به ۲۷ میلیارد دلار رسانده، ضرورت اتخاذ تصمیماتی شجاعانه و سازنده در این زمینه احساس می‌شود.
* بذرپاش ادامه داد: در حال حاضر حمل کالا 
بر اساس رویه «کنوانسیون تیر» (TIR) از مبدا امارات عربی متحده به مقصد ترکیه از طریق بندر شهید باهنر و گمرک خروجی بازرگان با هدف اجرایی‌سازی این کنوانسیون از طریق گمرکات دریایی و توسعه ترانزیت 2 کشور در جریان است. وی با اشاره به ضرورت رفع محدودیت‌های ایجادشده در بازرسی‌ها و ترخیص کالاها، بویژه کالاهای فاسدشدنی و قرنطینه‌ای و تسهیل تشریفات اداری و بندری و لجستیکی در بنادر، گفت: باید در راستای کاهش این تشریفات غیرضروری که باعث افزایش صادرات بین 2 کشور و کاهش هزینه‌های این امر می‌شود، گام برداشت.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه فعالیت‌های هوایی و شرکت‌های هواپیمایی پرواز حدود ۳۲۰ پرواز در هفته، گواه حجم فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری بین 2 کشور است و امیدواریم در حوزه فعالیت‌های بندری و جاده‌ای نیز هر چه سریع‌تر به افق‌های تعریف‌شده دسترسی پیدا کنیم.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات تاکید کرد: موضوع رفع مشکلات بانکی از جمله افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی و تجار ایرانی و تسهیل خدمات بانکی نیز که بر سر راه فعالان تجاری و اقتصادی 2 کشور قرار دارد، باید یکی از زمینه‌های مورد بحث طرفین باشد.
وی اظهار کرد: در نشست‌های کارشناسی و مقدماتی هیات ایرانی و اماراتی نیز توافقات خوبی بین طرف‌ها و شرکت‌ها و بخش‌های دولتی ایجاد شده است.
بذرپاش با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بخش انرژی بین 2 کشور گفت: پیش‌تر نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی مورد تاکید قرار داشت و در این اجلاس نیز به عنوان یکی از اهداف مهم تعیین شده که نیازمند تصمیماتی جدی در این بخش است.
* پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی ۳۰ میلیارد دلار تجارت بین ایران و امارات، از آماده‌سازی ۲۲ سند همکاری بین ۲ کشور در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و امارات برای امضا شدن خبر داد.
مهرداد بذرپاش در حاشیه نشست این کمیسیون، در جمع خبرنگاران گفت: بعد از حدود ۱۰ سال نشست کمیسیون مشترک همکاری بین 2 کشور برگزار شد و در ابتدای آن ۲ سند در جهت رسمیت‌بخشی به خود کمیسیون به امضا رسید.
وی با بیان اینکه در مجموع ۲۲ سند از گذشته و در پی نشست‌های مقدماتی آماده شده که بین 2 کشور به امضا برسد، افزود: در این نشست در بخش‌های مختلف گردشگری، تسهیل تردد تجاری، نقش هر کشور در کریدور شمال - جنوب، توسعه فعالیت‌های بندری و افزایش تعداد پروازها بحث و گفت‌وگو شد.
بذرپاش ادامه داد: توسعه فعالیت‌های بندری و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اماراتی در بنادر ایران یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نشست بود. موضوع دیگر تسهیل فرآیندهای بانکی بود که یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تجارت و خواسته تجار ایرانی از امارات است که تبادلات مالی بانکی تسهیل شود و قول‌های خوبی در این زمینه داده شد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را شاهد باشیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته تجارت بین 2 کشور ۲۷ میلیارد دلار بود و بعد از چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری ما کشور امارات است، گفت: امارات نقش بسزایی به عنوان مقصد صادراتی کالاهای ما دارد و به همین دلیل فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه تجارت، هم در بخش تعرفه و هم در بخش حمل‌و‌نقل بسیار مهم است.
وی افزود: یکی دیگر از زمینه‌های همکاری بین 2 کشور گردشگری است و هر 2 کشور زیرساخت‌های مطلوبی را برای توسعه گردشگری ایجاد کرده‌اند. به گفته بذرپاش، فعالیت بین اتاق‌های بازرگانی 2 کشور و نیز ایجاد صندوق ضمانت با مشارکت 2 طرف از دیگر موضوعات مطرح شده بین 2 کشور بود.
بذرپاش ادامه داد: مجموعاً با همه فشارهایی که کشور آمریکا ایجاد کرده که کشورهای منطقه بویژه امارات رابطه خود را با ایران کاهش دهد، مانعی برای توسعه همکاری‌ها وجود ندارد و امیدواریم بعد از این نشست کمیسیون مشترک، سال آینده سال متفاوتی در حجم فعالیت‌های 2 کشور باشد.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین درباره توسعه بخش ترانزیت بین 2 کشور، توضیح داد: موضوع ترانزیت دریایی و جاده‌ای و ریلی باید همزمان رخ دهد و کلان‌پروژه «ایران راه» که در کشور این روزها در دستور کار دولت است، در کنار تکمیل مسیرهای شمال و جنوب در حوزه زیرساخت و تسهیل نرم‌افزارهای ترانزیتی موجب شد در سال گذشته رشد قابل توجهی در زمینه ترانزیت داشته باشیم.
وی افزود: زمینه‌های توسعه همکاری بندری نیز موضوع دیگر مطرح شده در این نشست بود و توافقات اولیه خوبی در این زمینه انجام شد و از سوی طرف اماراتی برای سرمایه‌گذاری در بنادری مانند چابهار اعلام آمادگی شد.
بذرپاش با اشاره به به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی مسیر چابهار - زاهدان و توسعه بندر چابهار، گفت: با این مهم می‌توانیم ظرفیت ترانزیتی عظیمی را در شرق کشور ایجاد کنیم که یکی از استفاده‌کننده‌های آن برای انتقال کالا به شمال و بالعکس به جنوب کشور امارات خواهد بود.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات همچنین در خاتمه درباره پیش‌بینی میزان تجارت 2 کشور در سال پیش رو، اظهار کرد: ۲۷ میلیارد دلار تجارت بین 2 کشور عدد کمی نیست و امارات بعد از چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است اما با فعالیت این کمیسیون و با عزمی که در ۲ کشور وجود دارد، پیش‌بینی  می‌شود این عدد در سال آینده به ۳۰ میلیارد دلار برسد.

Page Generated in 0/0257 sec