موضوع واردات خودروهای کارکرده نزدیک به یک سال است در مجلس شورای اسلامی مصوب شده اما تاکنون اقدامی در راستای واردات انجام نشده و این موضوع مورد انتقاد مردم قرار گرفته است. البته پرونده واردات خودروهای نو هم تاکنون به سرانجام نرسیده و طبق آمارهای گمرک هنوز از 10 هزار واحد عبور نکرده است. حالا وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتوگویی توضیح داده چرا واردات خودروهای نو و کارکرده به نتیجه نرسیده است. عباس علیآبادی گفت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت است اما در مناطق آزاد قابل اجراست. وی عصر دیروز در حاشیه همایش تجاری ایران و چین در نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: 10 هزار شرکت دانشبنیان ایرانی برای چینیها فرصت خوبی است. وی افزود: ما در حوزه انرژی از ظرفیتهای بالایی برخورداریم که میتوانیم در اختیار چینیها قرار دهیم و در حوزه برق نیز تواناییهایی در تراز جهانی داریم، ضمن اینکه چینیها نیز از توانمندیهایی برخوردارند که میتوانیم از آن استفاده کنیم. علیآبادی بیان داشت: وقتی از 100 کشور دنیا بیش از 2500 بازرگان و فعال اقتصادی در یک نمایشگاه شرکت میکنند، بسیار افتخارآمیز است و فکر میکنم امسال سال توسعه تجارت ایران با کشورهای دیگر باشد و بتوانیم رکوردهای تازهای را ثبت کنیم. وی در ادامه با اشاره به اجلاس آفریقا بیان داشت: در جلسهای که با مقامات ارشد آفریقایی برگزار شد، احساس خوبی داشتم، زیرا آفریقاییها علاقهمندند شرکای تازهای برای خود انتخاب کنند و ایران میتواند یکی از شرکای تجاری آنها باشد. وی با بیان اینکه این نمایشگاه در راستای تحقق شعار سال است، اظهار داشت: برای جهش تولید باید در سمت توسعه بازار حرکت کرد و این نمایشگاه میتواند در این زمینه موثر باشد.
وی بیان داشت: از تمام شرکتها خواستهایم پیشبرنامه ارائه دهند که ارز را به چه منظور میخواهند و این مساله ممکن است مورد کدورت تولیدکنندگان قرار گرفته باشد. علیآبادی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم از منابع ارزی استفاده بهتری داشته باشیم، باید کنترلهای بیشتری داشته باشیم و خب این موضوع باعث کندی در تخصیص ارز شده، لذا امروز دستورات تازهای دادهام که کمی به تخصیص ارز شتاب بدهند. وی افزود: البته ممکن است در مواردی که قبلا براحتی تخصیص ارز میدادیم، الان محدودیت ایجاد کرده باشیم و این مساله به علت سیاستهای جدید است اما سیاستهای ما به سمت بهبود است و هدف ما این است که ضمن استفاده از ظرفیتهای داخلی، نیازهای جامعه را تامین کنیم، لذا بین واردات و تولید، سیاستگذاری انجام دادهایم که در نهایت منفعت آن برای مردم است. وی درباره واردات خودروهای کارکرده هم گفت: درباره خودروهای کارکرده دولت لایحهای به مجلس تقدیم کرد؛ این لایحه تصویب شد و در بازگشت، وزارت صمت متعهد به تهیه آییننامه شد و این آییننامه تهیه و به دولت ارسال شد و تا زمانی که این آییننامه مراحل خود را طی نکند و ابلاغ نشود، نظر وزارت صمت به تنهایی قابل اجرا نیست و باید در انتظار مصوبه دولت بود و تا زمان ابلاغ کاری نمیتوانم انجام دهم. علیآبادی گفت: اما مصوبات خودروهای کارکرده در مناطق آزاد و اقتصادی قابل اجراست.