تغییر نام باشگاههای قدیمی هر چند از نظر مالکان و متولیان آنها میتواند اتفاقات مثبتی را برای آنها به همراه داشته باشد اما از سوی هواداران این تیمها قابل پذیرش نیست. وزارت ورزش و جوانان برای حل مشکل مالکیت باشگاههای استقلال و پرسپولیس تصمیم به واگذاری عمده سهام این ۲ باشگاه گرفت تا پس از واگذاری ۹۵ درصدی آنها (۱۰ درصد عرضه اولیه و ۸۵ درصد بلوک سهام) آرامش روحی و مالی را برای طرفداران ۲ تیم پایتخت ایجاد کند. تیمهایی که هر سال درگیر دریافت مجوز حرفهای خود برای حضور در رقابتهای بینالمللی باشگاهی بودند، قرار بود نظارهگر پیشرفت اداری، اقتصادی و همچنین جایگاه باشگاهداری خود باشند تا شاید رویای خیلی از طرفدارانشان برآورده شود. واگذاری باشگاه استقلال به هلدینگ پتروشیمی خلیجفارس در ابتدا خشنودی هواداران این تیم را برای خروج از بحرانهای متوالی اقتصادی به همراه داشت اما مدیران این مجموعه صنعتی تصمیم گرفتند در نخستین جلسه پسوند «خلیجفارس» را به اسم استقلال اضافه کنند که بنا بر اعلام عبدالعلی علیعسکری، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیجفارس، این موضوع بر اساس همین سیاست، در راستای حفظ وحدت رویه، سیاست حاکمیت شرکتی و همچنین روز مبارک خلیجفارس، بر اساس تصمیم مالکان جدید تیم محبوب استقلال انجام شد. تغییر اسم باشگاههایی که قدمت دیرینه در ورزش کشور دارند، میتواند تبعات ذهنی و روحی زیادی را به همراه داشته باشد که کار را برای خریداران کلان آنها سختتر میکند. قطعا حضور هلدینگهای پتروشیمی جنبههای مثبت زیادی برای حل و فصل مشکلات مدیریتی استقلال دارد اما ورود به اسم این باشگاه در نخستین جلسههای کاری نشان میدهد دغدغه همچنان باید روی دوش هوادار باشد. نگاهی به تغییر نام تیمهای بزرگ در فوتبال جهان نشان میدهد این تغییر کمترین تاثیر را در ساختار برند قدیمی آن باشگاهها داشته است. سران چینی باشگاه اینتر پس از خریداری عمده سهام این باشگاه با شایعههای عجیبی در فضای رسانهای کشور ایتالیا مبنی بر تغییر اسم و برند باشگاه روبهرو شدند. گاتزتا و کوریره دلواسپورت نوشته بودند در ماه مارس ۲۰۲۱ همزمان با رونمایی از لوگوی جدید باشگاه اینتر، نام رسمی این باشگاه نیز از «افسی اینترناتزیوناله میلان» به «اینترمیلان» تغییر خواهد کرد اما در ادامه این موضوع به طور کامل تکذیب شد، چرا که مالکان چینی باشگاه اینتر، به هیچ عنوان قصد تغییر نام تاریخی این سازمان را نداشتند و نام رسمی باشگاه، افسی اینترناتزیوناله میلان باقی ماند اما لوگوی باشگاه تغییراتی جزئی کرد که اتفاقا مورد استقبال هواداران اینتر هم قرار گرفت. در این بین البته باشگاههای بزرگی همچون آرسنال، منچسترسیتی و بارسلونا برای احیای ساختارهای خود نظیر ورزشگاه حاضر به پذیرش گزینههای تبلیغاتی شدند. آرسنال ورزشگاهی جدید ساخت و آن را به اسم هواپیمایی امارات اسپانسر اصلی خود گذاشت. بارسلونا پس از مذاکره با یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در پلتفرم موسیقی حاضر شد اسم آنها را در کنار اسم ورزشگاه نوکمپ قرار دهد. پلتفرم محبوب موسیقی لوگوی خود را روی لباس تیمهای بانوان و مردان بارسلونا از سال ۲۰۲۳ به مدت ۴ سال قرار میدهد و همچنین به عنوان بخشی از این قرارداد همکاری، لوگوی اسپاتیفای کنار نام ورزشگاه نوکمپ قرار خواهد گرفت و اکنون این استادیوم با نام Spotify Camp Nou شناخته میشود. نمونه داخلی در تغییر اسم نیز وجود داشت. به طور مثال باشگاه پرسپولیس در دی ۱۳۶۵ تحت پوشش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی قرار گرفت. بنیاد مستضعفان تصمیم گرفت نام تیم را به «آزادی» تغییر دهد. بازیکنان با این تغییر نام موافق نبودند. ۲۷ بهمن ۱۳۶۵، نام باشگاه رسما به «پیروزی» تغییر یافت. اداره کل تربیت بدنی استان تهران در اطلاعیهای اعلام کرد این تغییر نام به پیشنهاد بازیکنان انجام شده است. با این وجود، رسانهها و مردم ایران بیشتر نام پرسپولیس را به کار میبردند. مدتها بر سر قانونی بودن استفاده از نام پرسپولیس یا پیروزی بحثهایی بر سر زبانها بود تا اینکه سرانجام ۲۲ فروردین ۱۳۹۱ محمد رویانیان، مدیرعامل وقت سرخها از رای قطعی دادگاه برای بازگشت برند پرسپولیس خبر داد. تغییر اسم نه تنها هرگز از سوی هواداران دوآتشه در استادیومها بر زبانها نچرخید، بلکه واکنش منفی آنها را از لحاظ روانی به همراه داشت. بدون شک هرگونه تغییر اسم تنها بازی روانی برای طرفداران یک باشگاه قدیمی به همراه دارد و شاید در موضوع برندینگ هم تبعات منفی خود را به همراه داشته باشد. تیمهایی که حتی هوادارانشان نسبت به اسمهای کوچک برای اسپانسرینگ روی پیراهن خود هم حساس هستند، بدون شک نسبت به تغییر اسم یا اضافه شدن پسوند و پیشوند نیز واکنش نشان خواهند داد.
شاید اگر خریداران جدید سرخابیها برای استفاده از برندهای خود تصمیمات مهمتری جهت استفاده از فضای بکر ورزش کشور در تبلیغات یا فراهم کردن زیرساختهای مدنظر اتخاذ کنند، تاثیرهای مثبت زیادی در بین اهالی فوتبال بگذارد. حال باید دید آیا تغییر اسم باشگاه استقلال به طور رسمی ثبت خواهد شد یا این باشگاه بدون ایجاد حساسیت برای هواداران فوتبالی، به کارش ادامه میدهد.
* اولین موضع رسمی وزیر ورزش به تغییر نام استقلال
وزیر ورزش و جوانان نسبت به تغییر نام باشگاه استقلال واکنش نشان داد. پس از روی کار آمدن مالک جدید در باشگاه استقلال و واگذاری سهام آبیها به صنایع پتروشیمی خلیجفارس، صحبتهایی درباره تغییر نام آبیها مطرح شد و اینکه پسوند خلیجفارس به انتهای نام استقلال اضافه شود. در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر ورزش و جوانان در جمع خبرنگاران به سوالی درباره تغییر نام باشگاه استقلال واکنش نشان داد و اعلام کرد همه چیز باید از طریق مراحل قانونی طی شود. کیومرث هاشمی در پاسخ به سوالی درباره تغییر نام باشگاه استقلال گفت: واقعیت این است که ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس واگذار شدهاند و متولی خاص خودشان را دارند اما هر باشگاهی بخواهد تغییر نام دهد، باید روال قانونی را طی کند. وزیر ورزش و جوانان گفت: ما کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۵ باشگاهها داریم و هر باشگاهی چه استقلال و چه باشگاه دیگری بخواهد تغییر نام داشته باشد، باید مسیر قانونی را طی کند. هاشمی در پایان توضیح داد: خواهش میکنیم هر باشگاهی در هر سطحی، چه بزرگ و چه کوچک، اگر قرار است تغییر نام بدهد، حتما این مسیر قانونی را طی کند.