printlogo


کد خبر: 281256تاریخ: 1403/2/16 00:00
دور دنیا

ترکیه همه روابط تجاری با اسرائیل را به طور کامل لغو کرد
رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه تعلیق مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی از سوی آنکارا را اقدامی ضروری دانست و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را فردی بی‌رحم توصیف کرد. اردوغان اضافه کرد: قطع روابط تجاری با [رژیم] اسرائیل ضروری بود و انجام شد. حجم تجارت سالانه ما با اسرائیل 9.5 میلیارد دلار بود و ما چنین در نظر گرفتیم که این تجارت وجود ندارد و فاز جدیدی را آغاز کردیم. وی اضافه کرد: در دیدار سال گذشته خود با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا در حاشیه نشست‌های سازمان ملل متحد، مواضع خود و گام‌هایی را که باید برداشته شود به او گفتم اما نتانیاهو بی‌رحم است و بی‌رحمی او از طریق قتل‌عام علیه فلسطینی‌ها اثبات شد و ما نمی‌توانستیم بیشتر از این صبور باشیم. رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: برخی احزاب سیاسی در ترکیه قبل از انتخابات به ما در رابطه با روابط با اسرائیل حمله می‌کردند و این حملات غیرقابل توجیه بود. ما تا پایان انتخابات صبر کردیم و اکنون تصمیم به قطع کامل روابط تجاری با اسرائیل گرفتیم. این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت تجارت ترکیه‌ پنجشنبه شب گذشته در بیانیه‌ای توقف روند صادرات و واردات به مقصد فلسطین اشغالی یا از مبدأ آن را تایید کرد. بلومبرگ پیش‌تر در گزارشی نوشته بود: آنکارا از روز پنجشنبه، تمام واردات از اسرائیل و صادرات به آن را متوقف کرد. 
 
***
 
دیدار وزرای خارجه ایران و مصر
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول، پایتخت گامبیا به سر می‌برد و «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار کردند. در این دیدار، طرفین درباره آخرین روند تلاش‌های فی‌مابین برای ارتقای روابط دوجانبه و همچنین آخرین تحولات منطقه بویژه اوضاع فلسطین و غزه و تلاش‌های جاری برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. وزیران خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درودهای گرم روسای جمهور ۲ کشور به یکدیگر،  اهتمام ویژه سران ۲ کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند. ۲ وزیر همچنین آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات منطقه بویژه در عرصه فلسطین و جنگ علیه غزه تبادل کردند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار  از تلاش‌ها و مواضع مصر برای تلاش در توقف نسل‌کشی در غزه تشکر و آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه مورد تاکید مجدد قرار داد و خواستار مساعدت قاهره در این باره شد. امیرعبداللهیان بر مبنای توافق روسای ۲ کشور، تبادل هیات‌ها میان موسسات دینی ۲ کشور در چارچوب تقریب مذاهب و گفت‌وگوهای دینی را مفید و موثر دانست که این موضوع مورد استقبال طرف مصری قرار گرفت و وزیر خارجه مصر بر اهتمام ویژه الازهر مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب و همچنین تقویت روابط مردمی و گردشگری بین ۲ کشور تاکید کرد. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ضمن تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین واکنش نیروهای مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع، از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم اشغالگر تشکر کرد.
 
***
 
گوترش: 
از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت‌زده‌ام!
دبیرکل سازمان ملل متحد گفت از شمار زیاد خبرنگارانی که در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند، شوکه و وحشت‌زده شده است. آنتونیو گوترش گفت از شمار زیاد خبرنگارانی که در نتیجه بیش از نیم سال جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند، شوکه شده است. وی در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات افزود: من از کشته شدن تعداد زیادی از خبرنگاران در عملیات نظامی اسرائیل در غزه شوکه و وحشت‌زده‌‌ام. دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین بر لزوم حمایت از خبرنگاران و کارکنان رسانه و اهمیت نقشی که آنها در اطلاع‌رسانی و آموزش مردم ایفا می‌کنند، تأکید کرد. سازمان علمی - آموزشی ملل متحد (یونسکو) جایزه آزادی مطبوعات سال ۲۰۲۴ را به همه خبرنگاران در نوار غزه تقدیم کرد. یونسکو در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: ارائه این جایزه به خبرنگاران غزه بیانگر این واقعیت است که در نهایت آزادی برای خبرنگاران فلسطینی محقق خواهد شد. تاکنون بیش از ۱۴۰ نفر از خبرنگاران و اصحاب رسانه در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به شهادت رسیده‌اند. 
 
***
 
حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
یک منبع میدانی در سوریه گزارش کرد پایگاه ارتش آمریکا در میدان نفتی «العمر» واقع در حومه شرقی استان دیرالزور سوریه با ۷ موشک هدف حمله قرار گرفت. این منبع جمعه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: پایگاه آمریکا با 7 موشک هدف قرار گرفت که 3 فروند داخل پایگاه در ضلع جنوب شرقی فرود آمد و باقی موشک‌ها نیز به اطراف پایگاه اصابت کردند و بر اثر  آن ستون‌های دود مشاهده شد. وی افزود: پس از این حمله بالگردهای آمریکایی بر فراز منطقه به پرواز درآمدند. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت حمله را برعهده نگرفته است. گروه‌های مقاومت عراق هفته گذشته حملات خود به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق را 
از سر گرفتند. 

Page Generated in 0/0060 sec