printlogo


کد خبر: 281281تاریخ: 1403/2/16 00:00
اخبار

تعرفه تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر می‌شود
به گفته عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه تا چند ماه آینده تعرفه تجارت ۸۸ درصد کالاهای تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر می‌شود. کامبیز میرکریمی با بیان اینکه موافقتنامه‌های تجارت آزاد کشورهای دنیا با همسایگان، دسترسی صادرکنندگان به بازار را تسهیل می‌کند، اظهار داشت: مهم‌ترین اصلی که ما از آن غافل بودیم، انعقاد موافقتنامه‌هایی است که دسترسی به بازار را برای صاحبان کسب و کار کشور تسهیل می‌کند. عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه افزود: مهم‌ترین قدمی که اخیراً برداشته شده، امضای موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان و ارمنستان است. صادرات ما تا سال 1397 در حد 260 میلیون دلار بود اما بلافاصله با اجرای آن در سال 1398 صادرات کشورمان به بالای 400 میلیون دلار جهش یافت. صادرات ما حتی در زمانی که به خاطر اپیدمی کرونا گمرکات بسته بود، از 500 میلیون دلار هم عبور کرد و الان به یک میلیارد دلار رسیده و تازه این شروع کار است. عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیان داشت: تجارت آزاد هنوز کامل نشده و فقط تعرفه‌های ترجیحی با 50 درصد و 75 درصد تخفیف اعمال شده و لیست‌ها برای تعرفه صفر مبادله شده است. پیش‌بینی  می‌شود تا 2 ماه آینده در پارلمان‌های تمام اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب شود و بالای 88 درصد اقلام مورد مبادله بین ایران و روسیه و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از تعرفه صفر برخوردار شوند و این موضوع، رقابت‌پذیری کالای ایرانی در برابر رقبای چینی، هندی و دیگر کشورها را بشدت افزایش می‌دهد. میرکریمی با بیان اینکه موانع تجارت شرکت‌ها برطرف شده و باید در حوزه‌شناختی و بازاریابی کار کنیم، گفت: ما تا 6 سال قبل در حوزه سخت افزاری و نرم‌افزاری زیرساخت نداشتیم اما الان دائماً کشتی‌ها و کامیون‌های جدید اضافه می‌شوند و خط راه‌آهن منطقه شوروی سابق از مرز ایران عبور کرده است. عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیان کرد: هم اکنون رابطه بانکی بین ایران و روسیه وجود دارد اما بخشی از ظرفیت بانکی بین 2 کشور بلااستفاده مانده که به دونرخی بودن ارز در کشور ما و روسیه بازمی‌گردد. میرکریمی درباره تنوع کالاهای صادراتی ایران به روسیه گفت: مواد غذایی و لبنی، کالاهای لوکس مانند فرش ماشینی و پسته، محصولات نساجی و صنایع پلاستیک و صنایع پایین‌دست پتروشیمی بازار خوبی در روسیه پیدا کرده، همچنین توربین‌های گازی و کاتالیست نیز متقاضی دارد و فقط یک بازاریابی اساسی لازم است.
 
***
 
وزارت نیرو وعده داد
امسال خاموشی نداریم
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده و همکاری مشترکان صنعت برق، امسال خاموشی نخواهیم نداشت. همایون حائری افزود: با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده، پیش‌بینی  برای خاموشی‌ها نداریم. وی ادامه داد: ان‌شاءالله با تلاش‌های انجام شده و مدیریت مصرف می‌توانیم تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم. حائری درباره میزان ناترازی برق در کشور اظهار کرد: ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق که اعلام شده، صحت ندارد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: نمی‌توان عدد دقیقی را اعلام کرد، چرا که ناترازی برق بستگی به مدیریت مصرف دارد. به تازگی مصطفی رجبی‌مشهدی - مدیرعامل توانیر - درباره رقم ناترازی برق در تابستان سال جاری گفت: اگر مشارکت مردم نباشد ناترازی زیاد است اما پیش‌بینی  ما این است «با پویش با انرژی» و مشارکت مردم ناترازی به حداقل ممکن برسد. به گفته وی، در ابتدای دولت رقم ناترازی حدود ۱۴ هزار مگاوات بود اما پیش‌بینی  این است امسال با اقداماتی که انجام می‌شود به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات برسیم. تعریف ۱۸۰ برنامه و شروع پویش با انرژی برای گذر از تابستان احتمال خاموشی در کشور را کمرنگ کرده است اما انتظار می‌رود مردم همکاری لازم را در این بخش داشته باشند تا تابستان امسال بدون خاموشی پشت ‌سر گذاشته شود.
 
***
 
رشد ۴۰ درصدی ثبت قراردادها در خودنویس
وزارت راه وشهرسازی از رشد ۴۰,۷ درصدی ثبت قراردادهای اجاره در سامانه خودنویس خبر داد و اعلام کرد: مشکلات سامانه خودنویس در حال رفع است. معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: طبق آمار طی 40 روز ابتدایی سال گذشته 80186 قرارداد در سامانه خودنویس ثبت شده بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال جاری 112864 قرارداد اجاره در سامانه مذکور ثبت شده که نشان می‌دهد قراردادها 40.7 درصد رشد داشته است. سال گذشته ثبت قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری فقط از طریق مشاوران املاک امکان‌پذیر بود اما با راه‌اندازی سامانه خودنویس مردم می‌توانند بر اساس قانون قراردادهای اجاره را ثبت کنند. روند مراجعه مردم به سامانه خودنویس هر روز در حال رشد است و برخی مشکلات گزارش شده از سوی مردم به سرعت رفع شده است.
 

Page Generated in 0/0072 sec