printlogo


کد خبر: 281285تاریخ: 1403/2/16 00:00
اخبار

ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد
ناو بالگردبر شهید نادر مهدوی نیروی دریایی سپاه از مدار صفر درجه عبور کرده و در اجرای ماموریت خود در نیمکره ‌جنوب قرار دارد. این نخستین حضور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماموریتی در این سطح و دور از آب های کشورمان است. ناو شهید مهدوی با ۲۴۰ متر طول و ۳۲ متر پهنا قابلیت بارگیری ۴۱ هزار تن تجهیزات را دارد و برد عملیاتی آن بیش از ۱۸ هزار مایل عنوان شده است. این ناو به تجهیزات متنوع رزمی از جمله سیستم شلیک موشک بالستیک، رادار آرایه فازی سه بعدی، توپخانه ضدهوایی زو-۲۳–۲، اورلیکن و اورلیکن ۳۵ م‌م مجهز است و قادر است ۴ بالگرد و ده‌ها پهپاد و شناور را با خود به دریا برده و عملیاتی کند. این نخستین اعزام ناوگان نیروی دریایی سپاه در آب‌های دوردست آن هم در نیمکره جنوب زمین به شمار می‌رود که علاوه بر آمادگی‌های تجهیزاتی و تکنیکی، به عنوان نقطه عطفی در حضور ناوها و شناورهای سپاه در اقیانوس‌ها نیز ارزیابی و قلمداد می‌شود.
 
***
 
تصویب «لایحه حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت
با حضور وزراى دادگسترى و ارتباطات و فناورى اطلاعات و معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رئیس‌جمهور و اعضاى کمیسیون حقوقى و قضایی دولت و با مشارکت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و همچنین جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و برگزاری ٨ جلسه 3 ساعته در ایام تعطیلات رسمی، لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» به تصویب کمیسیون حقوقی دولت رسید. این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است.
 
***
 
حاکمیت کنونی افغانستان زمینه بازگشت مهاجران از ایران را فراهم کند 
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی سازمان ملی مهاجرت در آیین سوگواری مهاجران افغانستانی مقیم مشهد به مناسبت سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در حسینیه هراتی‌های این شهر، گفت: این طور نمی‌شود که حاکمیت افغانستان خود را از مسؤولیت مهاجران و مردم این کشور سبک دوش کند و تازه گاهی اوقات پارازیت هم بدهد، بلکه باید زمینه بازگشت همه اتباع افغانستانی را فراهم کند. اصغر بلوکیان ادامه داد: هیچ کس حاضر نیست در غربت بماند. البته بازگشت به شرطی است که زمینه زندگی آبرومندانه و امن در افغانستان فراهم باشد و این توقع از حاکمیت کنونی افغانستان زیاد نیست، چرا که مردم افغانستان قانع و کم توقعند و اصلا زندگی مصرفی ندارند. وی در ادامه افزود: واقعیت این است که ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع جدید را ندارد، قبلا فردی به عنوان پناهنده و در شرایط خاص به ایران می‌آمد اما اینکه امروز هر کسی غیرقانونی از مرزها عبور کند و بیاید ایران، قابل قبول نیست. وی اضافه کرد: ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد و طبیعی است حجم خدمات برای اتباع قانونی مقیم ایران کاهش پیدا خواهد کرد.
 
***
 
چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سخنگوی ستاد انتخابات کشور  با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح روز ۲۱ اردیبهشت، اظهار کرد: این انتخابات در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزار می‌شود و ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند. این انتخابات در ۸ حوزه به صورت الکترونیکی خواهد بود. محسن اسلامی در ادامه افزود: بازه زمانی تبلیغات داوطلبان ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و ساعت ۸ صبح ۲۰ اردیبهشت تمام می‌شود. به ستادهای انتخابات استان‌ها تاکید کرده‌ایم که میادین شهری برای تبلیغات آماده شوند. فضای مجازی هم برای تبلیغات فراهم شده است. اسلامی خاطرنشان کرد: با معاونان سیاسی و انتخابات و معاونان امنیتی ۱۵ استان که انتخابات مرحله دوم در آن استان‌ها برگزار می‌شود، جلسه داشته‌ایم و موارد لازم برای برگزاری انتخابات را بررسی و هماهنگ کرده‌ایم. به آنها تاکید کردیم که حتما با داوطلبان نشست داشته باشند و مواردی را که لازم است به اطلاع داوطلبان رسانده و آنها را توجیه کنند. اسلامی درباره واجدان شرایط رای دادن اظهار کرد: کسانی که در مرحله اول رای نداده باشند، می‌توانند در هر حوزه‌ای رای دهند اما  کسانی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه رای داده باشند، فقط در همان حوزه می‌توانند در مرحله دوم رای بدهند. متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.
 
***
 
آغاز ثبت‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه ۹ مشوق برای سربازان ماهر پیش‌بینی شده است، گفت: این مشوق‌ها شامل کسری خدمت یک‌ماهه، مرخصی تشویقی، انتخاب محل خدمت و دیگر موارد برای این موضوع است. سردار محمدجواد زاده‌کمند افزود: این مشمولان به 4 دسته تقسیم می‌شوند؛ نظیر افرادی که مهارت تخصصی ۸۰ ساعت بالا را کسب می‌کنند، گروه بعدی افرادی که فارغ‌التحصیل هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هستند، گروه بعدی فارغ‌التحصیلان پزشکی و پیراپزشکی هستند و گروه آخر سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور که یک بسته مهارت‌آموزی تخصصی برای آنها تعریف شده است. وی گفت: مشمولان با طی کردن بسته‌های مهارتی مشخص‌شده به تناسب امتیازی که کسب می‌کنند می‌توانند از مشوق‌ها بهره‌مند شوند. فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مربوط به این موضوع آماده است و از ۱۵ اردیبهشت افرادی که می‌خواهند به خدمت مقدس سربازی اعزام شوند و واجد شرایط هستند می‌توانند در سامانه سخا ثبت‌نام کنند. 

Page Generated in 0/0059 sec