printlogo


کد خبر: 281315تاریخ: 1403/2/17 00:00
نگاهی به ریشه اتهام مضحک «یهود‌ستیز» یا «ضد سامی» به دانشگاهیان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل
مداخله نتانیاهو در جنگ داخلی آمریکا

آلفردو خلیفه‌رحمه*: سرکوب معترضان به نسل‌کشی فلسطینیان توسط پلیس در محوطه دانشگاه‌ها مشتمل بر 12 مؤسسه دانشگاهی بزرگ آمریکا، از جمله لیگ معتبر آیوی نگران‌کننده است. سال 1968 میلادی، دانشگاه خصوصی نمادین کلمبیای نیویورک مرکز تظاهرات علیه جنگ ویتنام بود که منجر به دستگیری بیش از 700 دانشجو و استاد توسط پلیس شد. 
امروز بعد از 56 سال، همان دانشگاه نمادین با مجموع 30 هزار دانشجو که روح جمعی آینده ایالات‌متحده را - درست همان‌طور که اکنون قابل مشاهده است - در بر می‌گیرد، علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه به اعتراض برخاسته و مجبور است اعتبارش را هزینه صدها دانشجو و استاد کند که تحت سرکوب وحشیانه یا بازداشت پلیس قرار دارند. 
اعتراضات حیرت‌انگیز دانشگاهی نه‌تنها به تگزاس و کالیفرنیای جنوبی، بلکه به دانشکده علوم سیاسی پاریس نیز سرایت کرده است. ستون معروف لکسینگتون در اکونومیست، مجله سلطنتی نئولیبرال جهانی، به ما یادآوری می‌کند در حالی که امروز دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا قیام می‌کنند - مانند سال 1968- جو بایدن دموکرات در معرض ریسک انگ خوردن به عنوان نامزد هرج‌ومرج و جنگ [در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024] است. حتی فایننشال‌تایمز و بلومبرگ که تحت کنترل ربی‌های اسرائیلی هستند، نمی‌توانند شعله اعتراض دانشجویان و اساتید دانشگاه کلمبیا علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه را پنهان کنند. 
نخست‌وزیر [رژیم صهیونیستی] نتانیاهو، با ارتکاب عملی که  حتی مداخله آشکار در تتمه حاکمیت آمریکایی محسوب می‌شود - که به طرز عجیبی در حال پایمال شدن توسط هر دو جناح کنگره است – از خارج از مرزها، دانشجویان آمریکایی طرفدار فلسطین را درباره نسل‌کشی مورد خطاب قرار داد و آنها را ضد سامی1 نامید. او در ایکس نوشت: «آنچه در دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد وحشتناک است. 
گروه‌های ضد سامی2، دانشگاه‌های بزرگ را تسخیر کرده‌اند. آنها خواستار نابودی اسرائیل هستند. آنها به دانشجویان و اساتید یهودی حمله می‌کنند».
اصطلاح «سامی» که در ابتدا به اعراب اعم از یهودی، مسیحی یا مسلمان اطلاق می‌شد، اکنون به یهودیان اطلاق می‌شود؛ چه سامی (سفاردی) و چه اروپایی (اشکنازی). حالا نتانیاهو که خود یک لهستانی‌تبار غیر سامی است، معترضان در دانشگاه‌های آمریکا را گروه‌های ضد سامی توصیف می‌کند که «به هیات علمی یهودیان حمله می‌کنند» اما این دانشکده زیرزمینی یهودی احتمالاً چه می‌تواند باشد؟
نتانیاهو در رشته پیام‌های هذیان‌آمیز خود در ایکس ادامه داد: «این یادآور اتفاقی است که در دهه 1930 در دانشگاه‌های آلمان رخ داد و باید متوقف شود». او سرکوبگری پلیس در دانشگاه‌های مختلف را تحسین 
کرد! 
امروز آمریکا در حال گذار بین تمامیت‌خواهی مک‌کارتیسم و جنگ داخلی جدیدش است. 
در  فیلم جدید «الکس گارلند» به نام «جنگ داخلی» [که در حال حاضر در سینماهای آمریکا اکران می‌شود] مصاحبه من نشان داده می‌شود که بیش از 2.5 میلیون نفر در تارنمای رادیو «لارازا لس‌آنجلس»- که بیشترین مخاطب مکزیکی و لاتین‌تبار را در ایالات‌متحده دارد - آن را مشاهده کرده‌اند (چرا درگیری‌های زیادی در جهان وجود دارد/ 25 
آوریل 2024).
اسرائیل هنوز گفتمان قانع‌کننده‌‌ای بین وقایع 7 اکتبر  - حمله خیره‌کننده گروه چریکی فلسطینی حماس -  و همچنین 14 آوریل - زمانی که اسرائیل بازدارندگی مالی خود را در برابر بازدارندگی راهبردی جدید ایران در معرض خطر دید – برقرار نکرده  که نسل‌کشی در غزه و سیاست آپارتایدش علیه ساکنان اصلی فلسطین را توجیه کند؛ فلسطینی‌هایی که همانا سامی‌های واقعی هستند و علیه مهاجمان که «سامی‌های جعلی» هستند، قیام 
می‌کنند. 
تبلیغات سیاه حق به جانب مبتنی بر سه‌گانه «یهود‌ستیزی/ تروریسم/ نفرت» از طریق تکنیک هاسبارا3 خود را از نظر نشانه‌شناختی زیر سایه نسل‌کشی مداوم اسرائیل در غزه می‌بیند. نتانیاهو بهتر است با خواندن آثار مورخ برجسته اسرائیلی، شلومو سندز در 2 کتاب کلاسیک وی با عناوین «اختراع قوم یهود» (انتشار سال 2020)  و «چگونه سرزمین اسرائیل اختراع شد؛ از ارض مقدس تا سرزمین مادری»  تلمذ کند. در این صورت کل ایدئولوژی/ الهیات نادرست او که برخاسته از صهیونیسم هاسباراست، 
فرومی‌پاشد. 
* تحلیلگر برجسته سیاست بین‌الملل و استاد علوم اجتماعی و سیاسی در دانشگاه ملی اونام مکزیک
------------------------------------------
پیوست
1- منسوب به سام، فرزند حضرت نوح(ع)
2- منظور از ضد سامی در فرهنگ رسانه‌ای غرب، یهودستیزی است
3- هاسبارا که در عبری به معنای «توضیح» است، یک راهبرد ارتباطی است که تحت عنوان تبلیغات نخستین‌بار توسط صهیونیست‌های اولیه بویژه ناهوم سوکولوو و با حمایت تئودور هرتزل در سال 1899 میلادی معرفی شد. امروز به مجموعه فنون تبلیغاتی به کار گرفته شده توسط صهیونیسم بین‌الملل و رژیم اسرائیل با هدف دیپلماسی عمومی و تاثیرگذاری بر مخاطب جهت توجیه اقدامات صهیونیست‌ها و شست‌وشوی مغزی افکار عمومی اطلاق می‌شود. 
 

Page Generated in 0/0058 sec