printlogo


کد خبر: 281353تاریخ: 1403/2/18 00:00
نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد برگزار شد
نمایشگاهی با مشارکت 2600 ناشر

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران در حالی برگزار شد که در این دوره با مشارکت 2هزار و 619 انتشاراتی علاوه بر ثبت رکورد بیشترین مشارکت، شاهد بزرگ‌ترین اجتماع فرهنگی کشور هستیم.
در این نشست که با حضور یاسر احمدوند و علی رمضانی، رئیس و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، احمدوند با اشاره به شعار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران یعنی «بخوانیم و بسازیم» گفت: نمایشگاه کتاب تهران به‌ عنوان بزرگ‌ترین اجتماع فرهنگی مردم ایران، حول محور و موضوع دانش و آگاهی و کتاب شکل می‌گیرد که با اهتمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطح ملی و شهر تهران برگزار می‌شود. ناشران در ۲ بخش مجازی و فیزیکی در این رویداد حضور دارند. امیدواریم نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ به نقطه عطفی در ارتقای دانش و پیشرفت حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور تبدیل شود. نمایشگاه بعد از ۳۵ دوره برگزاری به قوام رسیده و جایگاه ویژه‌ای نیز در بین خانواده‌های ایرانی دارد. از خانواده‌ها برای حضور در نمایشگاه و استفاده از آثار ناشران و برنامه‌های فرهنگی دعوت می‌کنم.
وی ادامه داد: تلاش شد واگذاری فضا به ناشرانی که متقاضی ساخت غرفه هستند، زودتر انجام شود. اغلب این غرفه‌ها یا کامل شده یا در حال اجرا هستند. از امروز هم ناشران طبق اطلاع‌رسانی می‌توانند غرفه‌ها را دریافت کنند و اقلام خود را بیاورند.
رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران به برنامه‌های فرهنگی نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای «غزه» و فلسطین با هدف پاسداشت مقاومت مردم غزه پیش‌بینی شده، همچنین برنامه‌های مختلفی هم با حضور چهره‌های فرهنگی و اصحاب قلم برای تقدیر از نویسندگان و مترجمان حوزه فلسطین تدارک دیده شده است.
به ‌مناسبت همزمانی دهه کرامت با نمایشگاه کتاب تهران نیز ویژه‌برنامه «بزرگداشت مقام دختران ایران» برگزار خواهد شد.
احمدوند به حضور گسترده ناشران در ۲ بخش مجازی و فیزیکی نمایشگاه هم اشاره و بیان کرد: نمایشگاه در ۲ بخش حضوری و مجازی امسال هم استمرار دارد و تعداد قابل توجهی از ناشران علاوه بر بخش مجازی در بخش حضوری، کتاب‌های خود را عرضه می‌کنند. با توجه به هماهنگی با شرکت ملی پست، ارسال بسته‌ها با شرایط مطلوبی انجام خواهد شد. حضور کتاب‌فروشان با رفع نواقص نمایشگاه سال گذشته امسال ادامه دارد.
وی درباره استقبال مردم از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ گفت: پیش‌بینی می‌کنیم حجم مراجعه و استقبال از نمایشگاه نسبت به سال گذشته بیشتر باشد، بنابراین تقاضا داریم مردم حضور خود را در روزهای مختلف بویژه روزهای آغازین تقسیم کنند تا کمتر با تراکم روبه‌رو باشیم.
رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ نیز توضیح داد: حدود ۶۰ ناشر خارجی امسال در نمایشگاه کتاب تهران حاضر هستند، حدود ۵۰ هزار عنوان امسال عرضه خواهد شد و با توجه به حجم بار دریافتی پیش‌بینی می‌شود حجم کتاب‌های خارجی ۷۰ تن باشد.
احمدوند درباره ویژه‌برنامه «رویداد نشر ایران» در نمایشگاه کتاب تهران افزود: میزبان برنامه‌ای با عنوان «رویداد نشر ایران» در روزهای ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت در بخش خارجی خواهیم بود که با هدف معرفی ظرفیت نشر ایران به کارگزاران منطقه‌ای است. ۲۰ کشور از ناشران و کارگزاران ادبی در این رویداد حضور دارند. این ناشران از مراکز چاپ و فروش کتاب و مراکز مختلف بازدید خواهند داشت که می‌تواند شروع ارتباط با نشر بین‌الملل باشد. در ادامه نشست و پس از صحبت‌های معاون فرهنگی وزیر علی رمضانی، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب تهران نیز درباره استقبال ناشران از دوره سی‌وپنجم افزود: حضور ۲ هزار و ۶۱۹ ناشر در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ قطعی شده است؛ علاوه ‌بر این حضور ۲۵۰ ناشر در بخش مجازی در مراحل قطعی شدن است. تلاش شده، طی 3-2 دوره گذشته حجم کمک دولت و بودجه‌ای که از دولت بابت حمایت دریافت می‌شود، کاهش یابد. نمایشگاه سال گذشته ۷۰ درصد هزینه‌ها را از محل درآمد اختصاصی خود تامین کرد و ۲۰ درصد بر عهده دولت و حوزه کتاب بود و امیدواریم امسال هم این روند ادامه داشته باشد.

Page Generated in 0/0058 sec