printlogo


کد خبر: 281357تاریخ: 1403/2/18 00:00
دور دنیا

تهدید اتمی روسیه علیه شهرهای واشنگتن، لندن و پاریس
«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه روز دوشنبه گفت: «روسیه به اعزام نیروهای غربی به اوکراین با حمله اتمی به واشنگتن، پاریس و لندن پاسخ خواهد داد». به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» وی ادامه داد: «اعزام نیروهای غربی به خاک اوکراین به معنای درگیری مستقیم آن کشورها در جنگ است که ما باید به آن پاسخ دهیم». وی هشدار داد که کشورهای غربی نمی‌توانند از پاسخ روسیه به کنگره آمریکا در واشنگتن، کاخ الیزه در پاریس و خیابان داونینگ در لندن جلوگیری کنند. وزارت دفاع روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد این کشور قصد دارد رزمایش‌هایی شبیه‌سازی‌شده با استفاده از سلاح‌های اتمی تاکتیکی برگزار کند. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این رزمایش در پاسخ به اظهارات تحریک‌آمیز و تهدید برخی مقام‌های غربی درباره روسیه است». این نخستین بار است که روسیه به طور علنی رزمایش‌های مربوط به تسلیحات اتمی تاکتیکی را اعلام می‌کند، اگرچه نیروهای اتمی راهبردی این کشور به طور منظم تمرین‌هایی برگزار می‌کنند.
***
ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات 2024 آمریکا، در یک مراسم خصوصی جمع‌آوری کمک‌های مالی در فلوریدا، جو بایدن رقیب دموکرات خود را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد. ترامپ در این مراسم که در عمارت خصوصی وی در پالم‌بیچ فلوریدا برگزار می‌شد، دولت بایدن را با پلیس نازی آلمان در زمان جنگ دوم جهانی مقایسه کرد. بر اساس فایل صوتی از این مراسم خصوصی که به دست نیویورک‌تایمز و واشنگتن پست رسیده است، ترامپ می‌گوید: این افراد دولت گشتاپو را اداره می‌کنند و این تنها چیزی است که آنها دارند و به ‌عقیده‌شان این تنها راهی است که باید برای پیروزی بروند و این واقعا آنها را خواهد کشت اما این کار من را اذیت نمی‌کند. در همین حال آندرو بیتس، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای عملکرد دولت بایدن را با آخرین اظهارات ترامپ مقایسه کرد و رئیس‌جمهور سابق را به تکرار لفاظی‌های فاشیستی، هم‌نشینی با نئونازی‌ها و دامن زدن به تئوری‌های توطئه باطل‌شده متهم کرد که هزینه آن جان ماموران پلیس کشور است.
***
بازداشت 2300 دانشجو در آمریکا
در جریان اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا، برخی اساتید دانشگاه نیز در کنار دانشجویان معترض بازداشت شده‌اند. تعداد کل بازداشت‌های مرتبط با جنبش دانشجویی آمریکا طی ۲ هفته گذشته تا ۲۳۰۰ نفر نیز اعلام شده است اما برخی بازداشت‌های انجام‌شده در دانشگاه‌های آمریکا که از میان اعضای هیات علمی این دانشگاه‌ها بوده، بسیار پرسروصدا بوده است. عمده این بازداشت‌ها با اتهامات ادعایی از جمله برهم‌زدن نظم و قانون و یهود‌ستیزی انجام شده است. برخی از مهم‌ترین بازداشت‌‎های اساتید دانشگاه‌های آمریکا شامل استاد استیو تاماری، استاد تاریخ مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ادواردزویل جنوبی و آنلیس اورلک، استاد یهودی ۶۵ ساله دانشگاه دارتموث هستند.
***
هلاکت ۳ سرباز اشغالگر در حمله پهپادی مقاومت لبنان
مقاومت لبنان از حمله پهپادی به شمال اراضی اشغالی و هدف قرار دادن محل استقرار سربازان صهیونیست خبر داد. مقاومت لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حمله‌ای هوایی با استفاده از پهپادهای تهاجمی محل استقرار نیروهای اشغالگر در جنوب مقر المطله (متولا) را هدف قرار دادیم. مقاومت اسلامی لبنان در این بیانیه تاکید کرد: این حمله نقاط استقرار و تجمع سربازان صهیونیست را هدف قرار داد و نابودی و انهدام خودروها را در پی داشت. این حمله همچنین تعدادی کشته و زخمی در میان سربازان اشغالگر به جا گذاشت. این در حالی است که رادیو ارتش اشغالگر دیروز (دوشنبه) گزارش داد یک پهپاد انفجاری در مقر المطله در شمال اراضی اشغالی منفجر و پهپاد دیگری رهگیری شد. در همین راستا، رسانه‌های عبری‌زبان با تایید کشته شدن 3 سرباز و مجروحیت شدید ۲ سرباز در حمله متولا، گزارش دادند کشته‌شدگان از سربازان «گردان شناسایی ۹۸» هستند. رسانه‌های صهیونیست این رویداد را خطرناک و «شدیدترین رویداد از زمان آغاز جنگ در شمال» توصیف کردند. رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند در تبادل آتش شدید در شمال بیش از ۱۰۰ موشک از صبح از سمت لبنان شلیک شده است. در این باره خبرنگار الجزیره از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در الجلیل علیا به ظن نفوذ یک پهپاد از لبنان خبر داد. خبرنگار الجزیره همچنین از سه حمله اشغالگران به جبل الریحان در جنوب لبنان خبر داد.
***
لاپید: کابینه نتانیاهو به اسرا پشت کرد
رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی با انتقاد از مواضع غیرمسؤولانه کابینه نتانیاهو گفت این کابینه پشت اسرای اسرائیلی را خالی کرد. به گزارش ایسنا، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در اظهاراتی گفت که بنیامین نتانیاهو و وزرای کابینه‌اش باید اظهارات غیرمسؤولانه و تهدیدات خود درباره اسرای اسرائیلی را متوقف کنند. طبق گزارش الجزیره، لاپید گفت جلسات مسؤولان و افراد نزدیک به دولت درباره شکست توافق تبادل‌ اسرا شرم‌آور بوده و سوءمدیریت در مذاکرات است. رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی گفت که «کابینه اسرائیل به اسرا پشت کرده است و برای بازگرداندن آنها باید هر کاری انجام دهد». روز دوشنبه یک منبع در مقاومت اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با المیادین گفت: در سایه تهدیدهای اسرائیل مبنی بر حمله کلی یا جزئی به رفح، جنبش حماس به سمت توقف مذاکرات تبادل اسرا که در قاهره پایتخت مصر درحال انجام است، پیش خواهد رفت.

Page Generated in 0/0060 sec