printlogo


کد خبر: 281365تاریخ: 1403/2/18 00:00
با تصمیم دولت فعالان اقتصادی از این پس به جای «مجوز کسب» با شناسه یکتا شناسایی می‌شوند که در آن تمام اطلاعات مالی و مالیاتی شفاف است
کد ملی فعالیت اقتصادی

گروه اقتصادی: هدف اصلی صدور شناسه یکتا برای مجوزها در وهله اول، شناسایی دقیق بخش واقعی تولید و ارائه خدمات در کشور است تا بتوانیم به صورت هدفمند حمایت‌های دولتی را به این بخش اختصاص دهیم. شناسایی فعالان اقتصادی شفاف و مولد و مقابله با اقتصاد زیرزمینی و کاهش حجم آن از دیگر مزیت‌های کلیدی صدور شناسه یکتا برای مجوزها است و به این ترتیب امکان شناسایی و کاهش حجم اقتصاد زیرزمینی فراهم خواهد شد. ایجاد اطلاعات کامل در بازار کار، افزایش پیش‌بینی‌‌پذیری اقتصادی و بهبود رقابت‌پذیری می‌تواند به بهره‌وری بالاتر، توسعه اقتصادی پایدار و افزایش فرصت‌های رشد و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران کمک کند.
به گزارش «وطن امروز» دولت سیزدهم اقداماتی را در راستای اصلاح نظام مجوزدهی در کشور شروع کرده است. در ادامه این اقدامات و در راستای تسهیل صدور مجوزها و ساماندهی فضای کسب‌وکار کشور مقرر شده است تمام فعالان اقتصادی تا 26 اردیبهشت نسبت به دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتای اقتصادی اقدام کنند.
نبود سیستم یکپارچه برای شناسایی مجوزهای اعطاشده از سوی حاکمیت در همه حوزه‌های شغلی و کاری در ایران باعث عدم شفافیت درباره وضعیت مشاغل در مناطق مختلف کشور شده است. این عدم شفافیت منجر به عدم تقارن اطلاعاتی برای سرمایه‌گذاران بالقوه و ناتوانی دولت برای حمایت موثر و ارتقای فعالیت‌های تولیدی شده است. به منظور مقابله با این چالش‌ها و ارتقای رشد اقتصادی، سازماندهی و تجمیع مجوزهای کسب‌وکار در ایران برای شناسایی دقیق کسب‌وکارهای فعال و ایجاد بازار شفاف‌تر و کارآمدتر ضروری است. به همین دلیل پروژه تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا کلید خورده است.
شناسه یکتای حافظه مالیاتی به یک کد ۶ رقمی و منحصربه‌فرد گفته می‌شود که به هر حافظه مالیاتی تخصیص می‌یابد. این شناسه به ‌عنوان یک شماره مشخص‌کننده در سیستم مالیاتی کشور استفاده می‌شود و برای هر فرد یا شرکتی تعیین می‌شود که وظیفه پرداخت مالیات برای عملیات‌های حسابداری را دارد. شناسه یکتای اقتصادی به مثابه کد ملی فعالان اقتصادی عمل می‌کند. بعد از تاریخ مشخص شده، تمام خدمات دولت به فعالان اقتصادی تنها با ارائه شناسه یکتای اقتصادی انجام می‌شود. شناسه یکتا به دولت کمک می‌کند کنترل بیشتری روی کسب‌وکارها داشته باشد و با موارد غیرقانونی مقابله کند. این روند به نفع کسانی است که مجوز دارند و کارهای‌شان را قانونی پیش می‌برند اما شناسنامه‌دار شدن کسب‌وکارها برای کسانی که می‌خواهند در فضای غیرشفاف فعالیت کنند، مشکل‌ساز می‌شود.
اصل ایده تبدیل مجوزهای کاغذی به یک شناسه منحصربه‌فرد برای مشاغل، گامی مهم در جهت افزایش شفافیت، ارتقای پاسخگویی و بهبود مدیریت داده‌های اقتصادی در ایران است. دولت با صدور یک شناسه منحصربه‌فرد برای مجوزها، در نظر دارد تا پایگاه داده کامل و دقیقی از کسب‌وکارهای فعال در کشور ایجاد کند و امکان حمایت و سرمایه‌گذاری هدفمند دولت در بخش‌های کلیدی را نیز فراهم کند. این رویکرد هدفمند می‌تواند به هدایت منابع به سمت بخش‌هایی با بالاترین پتانسیل رشد و توسعه که به صورت واقعی در بخش مولد اقتصاد فعالیت دارند، کمک کند.
یکی از اهداف اولیه صدور شناسه منحصربه‌فرد و یکتا برای مجوزها، شناسایی دقیق بخش واقعی تولید و ارائه خدمات در ایران است. با ایجاد شناسه یکتای مجوزها برای شناسایی مشاغل، دولت می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی را بهتر ردیابی و نظارت کند، منابع را به طور موثر تخصیص دهد و از افزایش حجم فعالیت‌های اقتصادی غیررسمی یا زیرزمینی بکاهد. این رویکرد سازمان‌یافته نه‌تنها نظارت دولت و انطباق با مقررات را افزایش می‌دهد، بلکه یک محیط تجاری رقابتی و شفاف‌تر را برای رشد و سرمایه‌گذاری تقویت می‌کند.
علاوه بر این، صدور شناسه‌های منحصربه‌فرد برای مجوزها نقشی محوری در ایجاد اطلاعات کامل در بازار کار ایران دارد و ذی‌نفعان را قادر می‌کند آگاهانه تصمیم بگیرند و با اطمینان سرمایه‌گذاری کنند. ایجاد یک پایگاه داده جامع از مشاغل دارای مجوز، شفافیت و چشم‌انداز کامل و پیش‌بینی‌پذیر اقتصادی را فراهم می‌کند و افراد را برای شناسایی فرصت‌ها، ارزیابی شرایط بازار و مشارکت در فعالیت‌های کارآفرینی توانمند می‌کند. این افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی می‌تواند اعتماد سرمایه‌گذاران را افزایش دهد، سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی را جذب کند و رشد اقتصادی را از طریق افزایش بهره‌وری و رقابت پیش ببرد.
ایران با پیاده‌سازی یک سیستم استاندارد برای مجوزهای کسب‌وکار و صدور شناسه‌های منحصربه‌فرد، می‌تواند چارچوب نظارتی خود را تقویت کند و فضای کلی کسب‌وکار را در کشور بهبود بخشد. ایجاد یک بانک اطلاعاتی شفاف و جامع از همه مشاغل دارای مجوز، تصمیم‌گیری بهتر، تشویق سرمایه‌گذاری و ارتقای ثبات و توسعه اقتصادی را تسهیل می‌کند. از آنجایی که کسب‌وکارها در یک محیط ساختارمندتر و منظم‌تر فعالیت می‌کنند، سطح رقابت‌پذیری در اقتصاد ایران نیز افزایش می‌یابد که منجر به بهره‌وری بالاتر، رشد پایدار و بهبود نتایج اقتصادی برای همه ذی‌نفعان می‌شود.
در پایان، سازماندهی و صدور شناسه یکتا برای مجوزهای کسب‌وکار در ایران گامی اساسی در راستای ارتقای شفافیت، پاسخگویی و توسعه اقتصادی است. هدف اصلی از صدور شناسه یکتا برای مجوزها در وهله اول، شناسایی دقیق بخش واقعی تولید و ارائه خدمات در کشور است تا بتوانیم به صورت هدفمند حمایت‌های دولتی را به این بخش اختصاص دهیم. شناسایی فعالان اقتصادی شفاف و مولد و مقابله با اقتصاد زیرزمینی و کاهش حجم آن از دیگر مزیت‌های کلیدی صدور شناسه یکتا برای مجوزهاست و به این ترتیب امکان شناسایی و کاهش حجم اقتصاد زیرزمینی فراهم خواهد شد. ایجاد اطلاعات کامل در بازار کار، افزایش پیش‌بینی‌‌پذیری اقتصادی و بهبود رقابت‌پذیری می‌تواند به رشد بهره‌وری بالاتر، توسعه اقتصادی پایدار و افزایش فرصت‌های رشد و سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران کمک کند.
مهدی امیدوار، سخنگوی اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره صدور الکترونیک مجوزها و شناسه یکتای اقتصادی و مزیت‌های این امر برای فضای اقتصادی کشور گفت: شناسه یکتای مجوزها ابزاری برای مقابله با فعالیت‌های فاقد مجوز و زیرزمینی است.
امیدوار در ارتباط با دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا توسط فعالان اقتصادی و مزیت‌هایی که برای کشور دارد، تصریح کرد: دولت با در اختیار داشتن اطلاعات که بر اثر صدور شناسه یکتا به دست می‌آورد، می‌تواند به مدیریت بازار بپردازد. به این ترتیب، بستر برای کنترل کسانی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، مهیا می‌شود. 
وی ادامه داد: سال‌ها اصناف از این موضوع گلایه داشتند که چرا برخی بدون مجوز در حال فعالیت هستند و نظارتی بر آنها صورت نمی‌گیرد. صدور شناسه یکتا به دولت این اجازه را می‌دهد که کنترل بیشتری بر فعالیت افراد بدون مجوز داشته باشد و با آنها برخورد کند.
سخنگوی اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: قبلا برای اینکه فعالان اقتصادی دارای مجوز کسب‌وکار از تسهیلاتی بهره‌مند شوند، باید از اتحادیه و صنف مربوط به خودشان برای بانک یا نهاد مورد نظر نامه می‌بردند. برخی سوءاستفاده‌ها را در این زمینه شاهد بودیم. در بعضی موارد نامه‌ها جعل می‌شدند و مشکلاتی به وجود می‌آمد.
وی ادامه داد: الکترونیک شدن امور زمینه سوءاستفاده را از بین می‌برد، زیرا نهاد موردنظر یا بانک با استفاده از شناسه یکتای فعال اقتصادی به اطلاعاتش دست پیدا می‌کند و نیازی به نامه‌نگاری دستی نیست. 
امیدوار گفت: از 25 اردیبهشت به بعد، دریافت هر نوع خدمات در حوزه کسب‌وکارها منوط به داشتن شناسه یکتای اقتصادی است. بنابراین فعالان اقتصادی باید هر چه سریع‌تر برای دریافت این شناسه اقدام کنند تا بتوانند از خدمات دولتی استفاده کنند.
وی ادامه داد: قطعا مجوزهای الکترونیک و دریافت شناسه یکتا به نفع فعالان اقتصادی است، زیرا شفافیت ایجاد می‌کند و این به نفع کسانی است که در فضای قانونی و سالم فعالیت می‌کنند اما در کنار این روندها، دولت باید برای ماندگاری کسب‌وکارها در بازار تلاش کند. 
سخنگوی اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: دولت باید تلاش خود را در راستای ایجاد یک بازار آزاد و با ثبات به کار بگیرد. به این معنا که بعد از دریافت سهل و راحت مجوز، افراد بتوانند در فضای پررونق به فعالیت بپردازند.
امیدوار در پایان اظهار کرد: صدور شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی مزیت‌های زیادی دارد. یکی از آنها تقارن اطلاعات است. کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار جدیدی را شروع کنند یا سرمایه‌گذاری‌ای داشته باشند، می‌توانند به اطلاعات کسب‌وکار موردنظرشان دسترسی پیدا کنند و تصمیم بهتری بگیرند.

Page Generated in 0/0056 sec