با آنکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به وزارت آموزشوپرورش اجازه دادند در صورت نیاز، نسبت به بهکارگیری معلمان بازنشسته و افراد دارای سابقه خرید خدمت و حقالتدریس در وزارت آموزشوپرورش و آموزشیاران و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی، مدرسان طرح امین و معلمان قرآنی، به صورت حقالتدریس اقدام کند اما فرهنگیان به دلیل حقوق کم حقالتدریس خیلی از این طرح استقبال نکردند. سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه بر اساس مصوبه سران قوا، مجوز به کارگیری ۷۰ هزار بازنشسته اخذ شده است، گفت: تنها ۳۴ هزار بازنشسته از این موضوع استقبال کردند. علت این استقبال کم، پایین بودن نرخ حقالتدریس است. علی فرهادی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه سال گذشته مجوز به کارگیری دوباره بازنشستگان بر اساس مصوبه سران قوا تعیین شد، گفت: در این مصوبه ظرفیت به کارگیری ۷۰ هزار معلم بازنشسته با فعالیت ۲۴ ساعت در هفته در مدارس دولتی اخذ شد. وی با بیان اینکه از ۷۰ هزار مجوز ظرفیت اخذ شده، تنها ۳4 تا 35 هزار نفر از آن استقبال کردند، افزود: علت این استقبال کم، پایین بودن نرخ حقالتدریسهاست. سخنگوی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه پرداخت حق التدریس در مدارس دولتی انجام میشود، ادامه داد: افزایش ۲ برابری حقالزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان در دستور کار شورای حقوق و دستمزد قرار گرفته است. وی پیش از این در گفتوگو با ایسنا گفته بود: افزایش ۲ برابری حقالزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان تصویب میشود، چرا که سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه با آن موافق هستند.
* تزریق بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به بدنه وزارت آموزشوپرورش
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه طی ۴ ماه دولت سیزدهم بیش از ۹۰۰ هزار معلم را رتبهبندی کرد، گفت: ۵۷۲ هزار نفر از این تعداد تقاضای تجدیدنظر داشتند که ثبت و طی ۴ ماه بررسی شد و بیش از ۳۸۰ هزار نفر ارتقای رتبه گرفتند. علی فرهادی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره سند تحول بنیادین اظهار کرد: سند تحول بنیادین به ما میگوید در چه مسیری حرکت کنیم تا به مقصد برسیم. وی با بیان اینکه معلمی زندگی همهجانبه را به همراه دانش به دانشآموزان میآموزد، افزود: از شهریور ۱۴۰۲ تاکنون علاوه بر حقوق، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به بدنه آموزشوپرورش تزریق شده که نشان از توجه دولت سیزدهم به تعلیم و تربیت است.