printlogo


کد خبر: 281388تاریخ: 1403/2/18 00:00
حضور گروسی در کنفرانس هسته‌ای اصفهان حاوی پیام‌های سیاسی - هسته‌ای است
پیام از اصفهان

گروه سیاست خارجی: نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان  که از روز گذشته آغاز شده است، حاوی چند پیام مهم به طرف غربی و همچنین اسرائیلی است که صنعت هسته‌ای ایران همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. روز گذشته نخستین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان آغاز شد. این کنفرانس که ابعاد مهمی هم در بعد فنی و هم سیاسی برای تهران دارد، حاوی چند پیام هم به طرف‌های خارجی است. میهمانان زیادی از سراسر جهان بویژه برخی کشورهای عربی به تهران آمده‌اند تا با آخرین دستاوردهای هسته‌ای ایران آشنا شوند. روز گذشته هم در اقدامی معنادار سفیر عربستان سعودی در تهران به اصفهان رفت و در جریان آخرین دستاوردهای هسته‌ای ایران قرار گرفت. از سوی دیگر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در پالسی مثبت به برخی کشورهای منطقه اعلام کرد ایران توانایی آن را دارد که تجربیات برنامه هسته‌ای خود را که به صورت بومی ساخته است در اختیار کشورهای دیگر قرار دارد؛ موضوعی که نشان می‌دهد ایران در کنار تجهیزات نظامی، قصد دارد صادرات دستاوردهای هسته‌ای را هم در دستور کار قرار دهد اما مهم‌ترین میهمان این برنامه  مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است. «رافائل گروسی» که روز گذشته وارد تهران شد، با وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین وی امروز با حضور در اصفهان و محل کنفرانس با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار خواهد کرد و عصر امروز هم نشست خبری با اسلامی خواهد داشت. 
همچنین رافائل گروسی در پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس با اشاره به سفرش به ایران نوشت: در تهران برای دیدارهای سطح بالا هستم.وی‌ با اشاره به دیدارهایش با حسین امیرعبداللهیان و علی باقری گفت: در این دیدارها مجموعه‌ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ با هدف بازگرداندن روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد کردم.
میزبانی از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن هم در اصفهان، مرکز هسته‌ای ایران، پیام مشخصی به همراه خواهد داشت. ابتدا اینکه تهران نشان داد اصفهان در امنیت کامل است و مراکز هسته‌ای ایران دارای حفاظت خوبی هستند. بعد از عملیات «وعده صادق»، اسرائیلی‌ها بسیار تلاش کردند حملات خرابکارانه خود به بخشی از مراکز نظامی در اصفهان را که ناکام ماند، پررنگ کنند. این همایش تخصصی در اصفهان با حضور مقامات داخلی و خارجی به اسرائیل پیام می‌دهد که نمی‌تواند مانع برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای تهران شود و این کنفرانس یک شکست سیاسی - امنیتی برای تل‌آویو محسوب می‌شود. از سوی دیگر سفر گروسی به تهران و اصفهان و مذاکرات او با وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دارای اهمیت است. ایران در چند ماه گذشته حضور چند بازرس آژانس را لغو کرده است. 
همچنین آژانس پرونده وجود غبار 84 درصد غنی‌سازی را هم بسته و تنها موضوع ۲ مکان ادعایی آژانس باقی مانده است که این پرونده هم ناشی از فشارهای آمریکا و اروپا بر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است. در مجموع تهران با ۳ هدف کنفرانس اصفهان را برگزار کرده است؛ ابتدا پیام به طرف غربی و اسرائیلی مبنی بر اینکه امنیت مراکز هسته‌ای ایران در اصفهان کامل برقرار است، دوم دستاوردهای هسته‌ای تهران برای خارجی‌ها نمایش داده شود و موضوع سوم دعوت گروسی به تهران برای بررسی برخی اختلافات در پرونده هسته‌ای. از این رو این نشست برای ایران یک موفقیت سیاسی محسوب می‌شود.

Page Generated in 0/0055 sec