printlogo


کد خبر: 281395تاریخ: 1403/2/19 00:00
در نشست جشنواره سرود فجر مطرح شد
نگاه ترمیمی به سرود

گروه فرهنگ و هنر: امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حامد جلیلی، دبیر جشنواره ملی سرود فجر روز سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت با برگزاری یک نشست رسانه‌ای در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جزئیات تازه‌ای از مرحله پایانی و اختتامیه این رویداد ملی را به خبرنگاران ارائه دادند.
حامد جلیلی در ابتدای این نشست رسانه‌ای که اجرای آن برعهده حسین صیامی بود ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره بیان کرد: جشنواره ملی سرود فجر از مهر سال گذشته با انتشار فراخوان آغاز شد و پس از ماجراهای مربوط به فراخوان و دیگر رویدادهایی که در این راستا انجام شد، گروه‌های مختلف سرود در ۴ منطقه کشور به رقابت پرداختند. بعد از پایان مرحله دوم، مرحله «راهبری» جشنوار نیز آغاز شد؛ شرایطی که باید گروه‌ها بر اساس اجرای زنده آثارشان در بخش نهایی شرکت کنند.
وی درباره تاریخ برگزاری بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر هم گفت: بخش نهایی جشنواره ملی سرود فجر با حضور ۲۹ گروه مختلف طی روزهای دهم، یازدهم و دوازدهم تیر در قالب مرحله داوری در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. این در حالی است که در روز چهاردهم تیر هم ما شاهد برگزاری مراسم اختتامیه خواهیم بود. البته غیر از جوایز بخش رقابتی، جایزه‌ای به نام «رویش» طراحی شده که آن را در قالب ویژه‌ای به گروه‌های سرودی که در حوزه آموزش‌و‌پرورش فعالیت داشتند تقدیم می‌کنیم. البته اینکه ما در هر بخش یک جایزه داشته باشیم موضوع مهمی است که تاکنون در جشنواره‌های سرود نداشتیم. شرایطی که امیدوارم در دوره‌های آتی جشنواره بتوانیم شاهد توفیقاتی 
باشیم.
دبیر جشنواره ملی سرود فجر درباره نقش کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد و وزارت آموزش‌و‌پرورش هم توضیح داد: ما از ظرفیت کانون‌های فرهنگی - هنری مساجد مطلع هستیم، کمااینکه از ظرفیت‌های این کانون‌ها نیز استفاده کردیم و خروجی آن آثاری بود که خوشبختانه دربرگیرنده آمار خوبی بود. در حوزه آموزش‌و‌پرورش هم باید بگویم بر اساس پروتکل‌های آموزشی که در دفتر سرود انجام شده، قرار است برنامه‌های آموزشی برای آموزش تخصصی سرود در مدارس برگزار شود که امیدوارم این موضوع در قالب یک تفاهمنامه ادامه یابد.
جلیلی با اشاره به فعالیت‌های ستاد جشنواره در حوزه بین‌المللی اظهار کرد: ما سال اولی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره سرود را برگزار می‌کنیم و امیدوارم در دوره‌های آتی شاهد برگزاری یک جشنواره بسیار باکیفیت در حوزه ملی و بین‌المللی باشیم. این در حالی است که به طور حتم در سال‌های بعد جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود تا بتوانیم در این قالب از ظرفیت‌های بسیار خوب سرود در کشورهای خارجی نیز استفاده کنیم.
دبیر جشنواره ملی سرود فجر در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان بودجه جشنواره هم گفت: البته من تا آنجا که اطلاع دارم معمولا در چنین نشست‌هایی میزان بودجه جشنواره را اعلام نمی‌کنند، ضمن اینکه ما در این رویداد نهایت تلاش‌مان را انجام دادیم تا هزینه‌های زیادی نداشته باشیم اما به طور حتم طی روزهای پیش‌رو بودجه جشنواره را اعلام می‌کنیم.
امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت: تلاش ما این است که در حوزه آموزش، کیفیت اجرا و کشف استعداد شاهد اتفاقات خوبی از پس از برگزاری جشنواره ملی سرود فجر باشیم. در این راستا علاوه بر فعالیت‌های ستاد جشنواره برنامه‌هایی برای سفر به استان‌ها هم داریم تا بتوانیم در قالبی بی‌واسطه شرایط بهتری را برای ارائه اثرشان در قاب‌های رسانه‌ای و موارد مربوط به اجراهای صحنه‌ای فراهم کنیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این نشست رسانه‌ای درباره فقدان هم‌سویی نهادهای مرتبط با سرود و کمبود توجه در این زمینه توضیح داد: من همیشه منتقد شرایط سرود بوده و هستم. بر این باورم سرود می‌تواند در قالب‌های مختلف ایفای نقش داشته و بسیار مؤثرتر از این باشد اما سرود در یک سردرگمی به سر می‌برد که مراجع مختلف هم درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند. از نگاه جشنواره ملی سرود فجر، مرکب حرکت و نه مقصد، سرود است. ما در دوره دهه ۶۰ شاهد اتفاقات خوبی در حوزه سرود بودیم اما چه اتفاقی افتاد که وارد یک خلأ شدیم؟ پس ما آمدیم با محور قرار دادن گروه‌های آکاپلا و کر شرایط بهتری را برای سرود بر مبنای آموزش ایجاد کنیم. توجه و تاکید ما بر گروه‌های کر است که تاکنون در کشور شاهد آن نبودیم. ما عقیده داریم گروه‌های کر مبنای گروه‌های سرود هستند. اینها رویکرد جدیدی است و نمی‌خواهیم فضا را پر از تشتت آرا کنیم. ما آمدیم نگاه ترمیمی داشته باشیم تا سرود در شرایط بهتری قرار گیرد. جشنواره ملی سرود فجر شامل ۲ بخش رقابتی و جانبی است. در بخش رقابتی گروه‌ها در قالب گروه‌های سرود، کر و آکاپلا (اجرای اثر بدون ساز) شرکت کرده‌اند. بخش جانبی جشنواره هم شامل کتاب، پایان‌نامه و رساله با موضوع‌هایی درباره جمع‌خوانی است که در این بخش هم برگزیدگان معرفی خواهند شد.

Page Generated in 0/0067 sec