printlogo


کد خبر: 281400تاریخ: 1403/2/19 00:00
دور دنیا

وعده پوتین درباره جهان چند‌قطبی
رئیس‌جمهور روسیه در مراسم تحلیف خود، ضمن قدردانی از مردم کشورش برای اعتماد و حمایت از خود، تاکید کرد همچون گذشته با تمام توان از منافع و امنیت روسیه دفاع و به مردم آن خدمت کند. بر این اساس دولت روسیه نیز استعفا کرد تا بعداً کابینه جدید تشکیل شود. خبرگزاری «تاس» نوشت: ولادیمیر پوتین سه شنبه، در مراسم تحلیف خود در کاخ کرملین، بار دیگر  به عنوان رئیس جمهور روسیه سوگند یاد کرد. پوتین پس از ادای سوگند، رسما دوره جدید ریاست جمهوری خود را آغاز کرد. پس از آن سرود ملی روسیه در سالن پخش شد.
ولادیمیر پوتین در مراسم تحلیف خود، بار دیگر  از تمام شهروندان روس در  سراسر مناطق کشور به خاطر اعتماد و حمایت از او قدردانی کرد.  وی گفت: «می‌خواهم صمیمانه از شهروندان روسیه در تمام مناطق کشورمان، ساکنان سرزمین‌های تاریخی ما که از حق همراهی با وطن دفاع کردند، تشکر کنم. من در برابر قهرمانان کشور و شرکت کنندگان در عملیات نظامی ویژه، همه کسانی که برای میهن می جنگند، سر تعظیم فرود می‌آورم». پوتین با تاکید بر اینکه مردم روسیه همواره سرنوشت کشور را خود تعیین کرده و خواهند کرد، افزود: «ما مردمی متحد و بزرگ هستیم و همه در کنار یکدیگر پیروز خواهیم شد». وی همچنین قول داد به تلاش در جهت ایجاد یک نظم جهانی چندقطبی ادامه دهد. پوتین تاکید کرد: «ما به همراه شرکای خود در همگرایی اوراسیایی، با سایر مراکز توسعه مستقل، به کار برای تشکیل یک نظم جهانی چند قطبی، یک سیستم امنیتی برابر و غیرقابل تقسیم ادامه خواهیم داد». رئیس‌جمهور روسیه افزود: در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، باید خودکفا و رقابتی بود تا افق‌های جدیدی به روی روسیه باز  شود. وی ادامه داد: دولت و نظام سیاسی کشور باید قوی و کاملاً در برابر هر گونه چالش و تهدید مقاوم باشد.
***
هلاکت و زخمی شدن بیش از ۴۰ صهیونیست در حملات آوریل حزب‌الله
رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه به هلاکت و زخمی شدن بیش از ۴۰ صهیونیست در حملات ماه آوریل حزب‌الله لبنان به شمال اراضی اشغالی اذعان کردند. به گزارش ایسنا، رسانه‌های عبری‌زبان آمار کشته‌ها و زخمی‌های رژیم صهیونیستی طی ماه آوریل در جبهه شمال (مرز با لبنان) را فاش کردند. طبق گزارش شبکه المیادین، رسانه‌های صهیونیستی در این باره گزارش دادند: ۴ اسرائیلی از جمله ۳ نظامی کشته و ۳۷ نفر دیگر زخمی شدند که حال ۵ نفر از آنها بسیار وخیم است. در همین راستا، صبح دیروز ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد ۲ افسر ذخیره آن در حمله پهپادی دوشنبه مقاومت اسلامی لبنان در نزدیکی شهرک «المطله» در شمال فلسطین اشغالی کشته شدند. حزب‌الله لبنان طی ماه آوریل چندین عملیات خاص را انجام داد که منجر به کشته شدن شماری از نظامیان صهیونیست شد. مهم‌ترین این عملیات‌ها هدف قرار دادن پایگاه «آویویم» در الجلیل اشغالی و همچنین هدف قرار دادن مقر جاسوسی نظامی سری تازه‌تأسیس در «عرب العرامشه» در شمال فلسطین اشغالی بود.
***
حمله پلیس هلند به تجمع حمایتی از فلسطین در آمستردام
پلیس ضد شورش هلند دیروز به اعتراضات حمایتی از فلسطین در دانشگاه آمستردام پایان داد و محوطه این دانشگاه را پاکسازی کرد. در جریان ورود پلیس ضدشورش به دانشگاه آمستردام هلند همچنین ۱۲۵ نفر دستگیر شدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس هلند در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ماموران پلیس ضدشورش تجمعات حمایتی از فلسطین را متوقف کرده و چادرهای معترضان را برچیدند. پلیس آمستردام افزود: «حضور پلیس برای برقراری و حفظ نظم ضروری بود. ما شاهد تصاویری در رسانه‌های اجتماعی هستیم. ما می‌دانیم این تصاویر شاید پر تنش دیده شوند». رسانه‌های محلی گزارش دادند معترضان به سوی ماموران و افسران پلیس مواد آتش‌زا پرتاب می‌کردند اما گزارشی از جراحت و آسیب به طرف‌های مقابل مخابره نشده است.
***
ایرلند: تشکیل کشور فلسطین تنها راه برقراری صلح است
نخست‌وزیر ایرلند اعلام کرد راهکار تشکیل 2 کشور «تنها راه برقراری صلح» در فلسطین است. سایمون هریس خاطرنشان کرد به رسمیت شناختن کشور فلسطین بخش مهمی از به رسمیت شناختن راهکار تشکیل 2 دولت به عنوان «تنها راه برقراری صلح و ثبات در منطقه» است. بر اساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، نخست‌وزیر ایرلند در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با پدرو سانچز، همتای اسپانیایی خود دیدار کرد و در جریان این دیدار ۲ طرف تمایل‌شان را برای به ‌رسمیت شناختن کشور فلسطین اعلام کردند. وی همچنین بر تمایل ایرلند و اسپانیا برای پیشرفت در این زمینه در نزدیک‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.
***
ترامپ: زندان را ترجیح می‌دهم
رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید زندان را به تبعیت از «دستور سکوت» ترجیح می‌دهد. دونالد ترامپ می‌گوید قانون اساسی این کشور به مراتب مهم‌تر از دستور دادگاه درباره «عدم افشا» است و او زندان را به این حکم ترجیح می‌دهد. ترامپ در سالن منتهی به دادگاه منهتن جهت حضور در محاکمه مرتبط با پرونده جعل اسناد تجاری با هدف پنهان کردن حق‌السکوت پرداختی به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، با خبرنگاران صحبت کرد. وی در این ‌باره گفت: صادقانه بگویم قانون اساسی ما به مراتب مهم‌تر از زندان است. زندان را ترجیح می‌دهم و هر لحظه چنین فداکاری‌ای [برای قانون اساسی] خواهم کرد.

Page Generated in 0/0060 sec